18 Sept 2021

Makna di Sebalik Nama

Orang tua sentiasa berhati-hati memilih nama untuk bayi. Selain sedap didengar, makna juga diberi perhatian. Nama menjadi identiti diri dan mampu meningkatkan keyakinan diri individu.

Saya menghubungi sejumlah rakan kaum India untuk bertanyakan makna nama mereka, ahli keluarga dan rakan-rakan. Harus difahami bahawa selalu juga ejaan berubah mengikut masa. Kadang-kadang, makna juga mengalami perubahan.

[Baca jugaNama-nama dari Sangakalam]

Harvintha Reddy menyatakan namanya membawa beberapa makna seperti arif, teratai, hikmah dan kacak. Beliau juga memberi contoh nama Athinarayanan yang merujuk kepada Dewa Vishnu dalam agama Hindu. Kata ‘athi’ bermakna pertama atau asal.

Subashini a/p Thiyagarajan memiliki nama yang merujuk kepada individu lemah-lembut tutur bicara. Mohanakrishna membawa makna Dewa Krishna yang mengasyikkan atau menggoda. Kavinesh ialah ketua penyair dan pujangga, manakala Ramachandran merujuk kepada watak utama dalam epik Ramayana serta bermakna bulan yang menggoda.

Seterusnya, Ezhilarasi bermakna ratu yang cantik dan nama bapanya, iaitu Velautham adalah gabungan lembing (vel) dan senjata seperti yang dimiliki Dewa Muruhan di kuil Batu Caves. Vijaya atau Vijayal membawa makna kejayaan dan Chandrakumari bermakna puteri bulan. Nama Elango merujuk kepada putera dan Ilavarasi merujuk kepada puteri.

Tiru Mohan memiliki nama yang menggabungkan kata cantik/kacak dan terhormat (Tiru) serta menggoda (Mohan). Prema bermakna cinta atau kasih, manakala Deepti membawa makna cahaya atau sinaran. Nama Mukhundh adalah satu lagi nama Dewa Vishnu dan membawa makna pemberi pembebasan (mukti).

Seorang lagi rakan yang berkongsi makna namanya ialah Ghanthimathi. ‘Ghanthi’ bermaksud cahaya, matahari atau sinaran manakala ‘mathi’ merujuk kepada kebijaksanaan dan daya intelek. Satu lagi nama yang dinyatakannya Nirmalan membawa makna insan yang bersih, suci, tidak ternoda. Dari situlah juga muncul perkataan ‘nirmala’ dalam bahasa Melayu.

Nama Jeeva Kasthuri menggabungkan ‘jiwa’ atau ‘roh’ dengan wangian kasturi. Ganesh atau Ganesan adalah nama yang popular bagi bayi lelaki dalam kalangan orang Hindu kerana merujuk kepada dewa berkepala gajah. Nama Prakash atau Pragasam membawa maksud cahaya atau bercahaya.

Bagi Rupasree a/p Ganesan, namanya membawa makna individu yang memiliki rupa yang cantik. Nama Gayethri merujuk kepada dewi yang dikaitkan dengan kitab Veda agama Hindu. Ada juga mantera penting yang dinamakan Gayathri. Danesh merujuk kepada dewa kekayaan dan pengetahuan.

Turut berkongsi contoh nama ialah Mahesvaran di mana namanya merujuk kepada Dewa Shiva, manakala versi wanita ialah Maheswari. Nama Thenmozhi membawa makna ‘bahasa seperti madu’, Panchavarnam adalah gabungan lima (panca) warna (varnam), manakala Poongaavanam bermakna taman bunga.

Nama Sivabarathi a/p Munikanan merujuk kepada penyair yang menyampaikan lagu memuja Dewa Shiva. Beliau memberi contoh nama Kalaiselvi (pakar kesenian) yang merujuk kepada Dewi Saraswathi, Sanmitra (teman yang baik), Shakti (kuasa, sakti) dan Rishi (pendeta).

Turut berkongsi makna nama ialah Nageinthini a/p Tewarajan di mana nama itu merujuk kepada ular betina yang ada kuasa ajaib. Nama Ananthan atau Anandham merujuk kepada kebahagiaan atau kegembiraan. Sementara itu, Prabhakaran merujuk kepada cahaya atau api (prabha) yang menyinar terang.

Kebanyakan rakan yang berkongsi nama beragama Hindu. Ada juga orang India beragama Kristian yang mengekalkan unsur nama India sebagai identiti budaya.

Misalnya, Joanne Renu Alexander menceritakan bahawa ‘renu’ atau ‘renuga’ membawa makna butir tanah. Secara simbolik, merujuk kepada Dewi Durga yang dianggap “ibu’ bagi tanah (Bumi). Nama Shoba membawa makna cerah dan bercahaya. Thevy atau Devi adalah nama lazim bagi wanita dan membawa makna individu berkedudukan tinggi dan mulia. Nageswari pula dewi ular.

Nala Venthan a/l Arojunan berasa bangga kerana namanya merujuk kepada seorang raja (venthan) bernama Nala dari Kerajaan Kushwah. Kisah Nala dan isterinya, Damayanti ada dalam epik Mahabharata. Arojunan atau Arjunan merujuk kepada watak pemanah hebat dalam Mahabharata dan Bhagavad Gita.

Nama Anjalai merujuk kepada wanita sopan dan pekerti mulia. Siva Nesan membawa makna pengikut atau pencinta Dewa Shiva, manakala Inbanesan bermakna individu yang mencintai kegembiraan dan kebahagiaan. Nama Devendran merujuk kepada Dewa Indra, ketua dewa-dewi dalam mitos Hindu.

Ezhil Oviya membawa makna ‘lukisan yang cantik’. Jayasri a/p Ramuloo memberi contoh nama anaknya, Hamshyaleykha yang juga membawa makna ‘lukisan yang cantik’. Nama Jayasri pula membawa makna kejayaan gemilang.

Chelvi a/p Ganesan boleh berbangga kerana namanya membawa makna ‘cik’ dan juga merujuk kepada 16 harta (selvam) dalam kehidupan manusia. Nama Punitha merujuk kepada wanita yang suci, mulia dan bermoral.

Kabilan (satu lagi nama Dewa Ganesha) berkongsi nama Kathiravan (matahari yang terbit), Geetha (lagu, puisi), Kavitha (puisi, sajak), Ethayarajan (raja di jantung/jiwa), Palaniappan (Dewa Murugan di Palani, Tamil Nadu) dan Ilamaran (raja muda, putera).

Bagi Malini Lakshmi Bai, namanya merupakan gabungan nama Dewi Saraswathi dan Durga yang memakai kalungan malai (malini), Dewi Lakshmi (kekayaan) dan Janshi Rani (Lakshmi Bai) iaitu tokoh sejarah India. Nama lain yang dikongsi ialah Balasubramaniam (Dewa Murugan semasa kanak-kanak), Arvin (teratai merah), Kaaviyaveni (dewi kesenian) dan Tharan (pelindung adil).

Nama Pooveneswary membawa makna Dewi Bumi, Rassmitha (sinar cahaya), Yohanayagy (wirawati bertuah), Thiruneelakandar (Dewa Shiva berleher biru) manakala Narchonai (emas bermutu, ibu kepada Raja Cheran dalam epik Silappatikaram).

Murali Mohan berkongsi nama Valli yang membawa makna pokok keladi menjalar dan juga nama isteri Dewa Muruhan. Nama Suwedan a/l Sellappan bermaksud insan berjiwa suci dan bersih. Suvarna Krishnan merujuk kepada emas, Theenarachigee (pelindung daya intelek), Vasuki (raja ular di leher Dewa Shiva) dan Suguna (insan berakhlak mulia).

Nama Illayarani merujuk kepada ratu muda, Palanisamy (Dewa Muruhan di Palani), Subasri (dewi pelajaran) dan Anushri (jelita, terkenal). Mohan Balachandram memberi contoh Mohan (dewa cinta), Megala/Megalai (rantai emas pada pinggang wanita), Yalini (gadis semerdu alat muzik tradisi), Kayalvili (si mata seperti ikan) dan Tanggamani (manik emas).

(Rencana ini ditulis pada 24 Ogos 2021 dan disiarkan dalam ruangan “Bicara Budaya” di akhbar Utusan Malaysia pada 4 September 2021. © Uthaya Sankar SB. Akan datangKumpulan Esei 2022. Lihat juga — Buku-buku Uthaya)