21 Aug 2025

Reaksi Pembaca Beta “Chellam Akka”

Orang ramai telah dipelawa menjadi pembaca beta [baca di sini] dan berkongsi pandangan ikhlas selepas membaca petikan awal sebuah cerpen bertajuk “Chellam Akka”. Berikut pandangan yang diterima:

* * *

Perenggan awal cerpen ini menimbulkan tanda tanya, siapakah Chellam Akka?  Apakah kisah penting yang dialami oleh pencerita dengan watak itu? Dan adakah “pemergiannya”  bermaksud Chellam Akka sudah meninggal dunia? Demikian saya berfikir apabila membaca dua perenggan pertama pada cerpen ini.

Pada pemerhatian saya, watak Subramani Taata tinggal di dua alam. Dia menjana pendapatan dengan membuat dua pekerjaan, iaitu sebagai pembersih hospital dan saamiyaar.  Mungkin dia telah menyembuhkan penyakit penduduk kampung. Dia tidak suka bergaul dengan orang, nanti ada orang akan korek kisah anaknya.

Watak Chellam Akka dalam petikan awal cerpen ini mungkin kematian suami pada usia muda dan perutnya buncit kerana mengandung. Mungkin juga bayi yang berada dalam kandungannya adalah anak luar nikah dan perempuan muda itu sebenarnya belum berkahwin dan bukan juga seorang balu.

Gaya penulisan pada petikan awal cerpen ini mengajak pembaca untuk berfikir tentang watak-watak yang nampak agak pelik pada pandangan pencerita. Semua watak digambarkan sungguh asing. Perangai anak-beranak itu (Subramani Taata dan Chellam Akka) sungguh misteri. Gaya bercerita dan gaya penulisan cuba mengekalkan kesan misteri itu.

Apa yang mungkin berlaku seterusnya? Sebagai seorang pembaca beta, saya membayangkan watak Chellam Akka bersalin dan melahirkan seorang bayi perempuan yang comel.  Subramani Taata pula menggunakan bayi itu (cucu) pada upacara menurun. Chellam Akka tidak suka anaknya dipergunakan begitu. Pada suatu ketika, bayi itu hilang.  Lalu, Chellam Akka menjadi gila dan bapanya (Subramani Taata) dibunuh. Demikian andaian saya apabila membaca petikan awal cerpen ini.

Mahendran dilahirkan di Bentong, Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil sejak tahun 1987. Karupaya (2018) ialah kumpulan cerpen sulung beliau manakala Thalaivar (2021) kumpulan cerpen bahasa Tamil. Karya-karya Mahendran boleh dibaca di portal Sastera KavyanEksentrika, Cukaria, blog peribadi, serta di majalah  Thendral dan Vanampadi.

* * *

Saya memang tertarik dengan perenggan awal cerpen ini kerana dapat meneruskan minat untuk membaca dengan membawa pembaca ke satu zaman yang lain. Saya dapat rasakan ada unsur saspens pada permulaan cerpen ini. Sebgai seorang pembaca beta, saya mula kembali dua puluh lima tahun yang lalu bersama watak pencerita dalam cerpen ini.

Bagi saya, watak Subramani Taata seorang manusia biasa yang bekerja di siang hari dan menggunakan keistimewaan yang ada pada didinya pada waktu malam. Dengan cara ini, dia cuba membantu mereka (orang ramai) yang menghadapi kesukaran dalam hidup. Semua ini dilakukan dengan kepercayaan yang diberi oleh penduduk setempat terhadap Subramani Taata.

Sementara itu, pada penelitian saya, Chellam Akka merupakan watak yang penuh misteri. Banyak persoalan yang timbul semasa saya membaca bahagian awal cerpen ini. Saya cuba menjawab soalan-soalan tersebut dalam kepala, namun saya masih kurang berpuas hati dengan jawapan yang saya dapat bayangkan. Tidak banyak penceritaan mengenai watak Chellam Akka pada bahagian awal cerpen kecuali gambaran bahawa dia bersari putih dan berperut buncit, Jadi, saya nantikan sambungan cerpen ini untuk mengetahui kisah sepenuhnya.

Membaca petikan awal cerpen ini membawa saya kembali ke zaman kanak-kanak di mana saya sendiri berpeluang untuk berjumpa dengan seorang individu seperti Subramani Taata. Apa yang disajikan dalam cerpen ini hampir sama dengan individu yang pernah saya jumpa. Tulisan ini menarik minat saya untuk mengetahui lebih lanjut mengenai siapakah sebenarnya Chellam Akka dan hubungannya dengan Subramani Taata.

Selepas membaca petikan awal sepanjang sekitar 330 perkataan, saya rasa agak sukar untuk menjangkakan apa yang akan berlaku seterusnya dalam cerpen ini. Saya tiada jawapan bagi beberapa soalan yang muncul dalam kepala semasa mambaca petikan cerpen ini. Saya rasa, dua watak utama dalam cerpen ini datang ke tempat baharu selepas sesuatu berlaku kepada Chellam Akka dan dia memerlukan perlindungan untuk meneruskan kehidupan.

Anuradha Chelliah berasal dari Banting, Selangor. Beliau merupakan graduan Sarjana Muda Pembangunan Manusia dan seterusnya menyambung pelajaran dalam bidang Pengajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua (TESL) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Beliau mengajar Bahasa Inggeris di SK Sri Langat, Banting, Selangor. Beliau telah menghasilkan beberapa antologi termasuk lima antologi bersama kumpulan Sasterawan Kavyan. Antara antologi beliau adalah Busana Bahasa (2019), Landasan Hidup (2020), Peluru Aksara (2020), Lakaran Diri (2022) dan Seruling Malam (2024). Beliau terus aktif dalam penulisan cerpen dan puisi. Beliau juga menjadi pembaca beta untuk beberapa cerpen tulisan Uthaya Sankar SB. Karya-karya beliau boleh dibaca di Eksentrika dan Sastera Kavyan.

* * *

Apabila saya membaca petikan awal cerpen ini, saya mendapati dua perenggan awal ini memiliki cangkuk naratif yang sangat berkesan dan menarik minat saya untuk meneruskan pembacaan. Gabungan elemen nostalgia sewaktu watak pencerita berumur tujuh tahun, misteri tidak banyak perkara yang mampu saya ingat, dan peristiwa dramatik pemergian watak Chellam Akka membangkitkan rasa ingin tahu yang kuat untuk mengetahui kelibat Chellam Akka dan kisah di sebaliknya.

Pada penelitian saya, watak Subramani Taata digambarkan sebagai individu yang kompleks dan misteri. Seorang yang pendiam dan tertutup dalam kehidupan seharian, tetapi memiliki personaliti lain yang sangat berbeza dan mempunyai kuasa mistik ketika dalam keadaan menurun (trance); menunjukkan sisi lain yang sangat menarik dalam dirinya.

Manakala Chellam Akka muncul sebagai watak yang diselubungi misteri. Kehadirannya yang berperut buncit tanpa suami mencetuskan cerita tidak enak di kampung, menggambarkan dia mungkin mangsa kepada stigma masyarakat. Wataknya dizahirkan melalui perspektif masyarakat serta menimbulkan rasa simpati dan ingin tahu dalam diri saya sebagai pembaca beta.

Gaya penulisan penulis sangat puitis serta berjaya mencipta suasana misteri dan nostalgia. Penggunaan metafora seperti tayangan filem pendek dan penyampaian cerita melalui sudut pandang kanak-kanak yang terhad tetapi diselangi kefahaman dewasa, memberikan kedalaman dan daya tarikan yang kuat pada cerita.

Selepas membaca petikan awal cerpen sepanjang sekitar 300 perkataan, saya menjangkakan naratif akan mendedahkan tragedi kelam Chellam Akka yang mungkin berkaitan dengan kehamilannya dan faktor sebenar pemergiannya. Konflik mungkin timbul apabila masyarakat yang dahulu menjauhkan diri kini mahu mendapatkan khidmat bapanya; sekali gus menimbulkan ketegangan antara rasa ingin tahu, takut, dan hipokrasi masyarakat kampung berkenaan.

Mohd Izwan bin Mohd Ali dilahirkan di Jasin, Melaka pada 20 Julai 1988. Beliau menerima pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Jasin. Pendidikan menengah beliau diteruskan di Sekolah Menengah Kebangsaan Iskandar Shah. Seterusnya, beliau melanjutkan pengajian tinggi dalam bidang Kesusasteraan Melayu di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Pada masa kini, beliau berkhidmat sebagai guru Bahasa Melayu Tingkatan Enam di Sekolah Menengah Kebangsaan Iskandar Shah. Karya beliau telah disiarkan melalui laman Facebook Cukaria.

* * *

Berikut reaksi pembaca beta bagi cerpen-cerpen lain: [Mukundan Sudah Mati] – [Guruji dari Jaisalmer] – [Anak Bunian] – [Darurat di Pulau Cinta] – [Kumpulan Fiksyen Putaria] – [Siapa Bunuh Mukundan?] – [Raman dan Kultus Guruji] – [Rahasya di Pulau Cinta] – [Cinta Maya Arjuna] – [Menunggu Kathiravan] – [Menanti Kepulangan Arjun] – [Toyol Pak Darus]

Anda juga mungkin berminat membaca kisah benar berikut: [Siapa Bunuh Veer Singh?] – [Siapa Bunuh Nagamuttu?]