9 Jan 2025

Pandangan Pembaca Beta “Rahasya di Pulau Cinta”

Orang ramai telah dipelawa menjadi pembaca beta [baca di sini] dan berkongsi pandangan ikhlas selepas membaca petikan awal sebuah cerpen bertajuk “Rahasya di Pulau Cinta”. Berikut pandangan diterima:

Cara Uthaya memulakan (intro) cerpen ini berbeza dengan teknik yang biasa digunakannya sebelum ini. Namun begitu, gaya bahasa yang puitis ini masih menarik minat saya sebagai pembaca beta untuk meneruskan pembacaan. Sudah pasti kisah yang disajikan nanti ada kelainan seperti yang diharapkan.

Kemungkinan watak “Aku” dalam cerpen “Rahasya di Pulau Cinta” ialah  Hanuman. Lagi pun, cerpen ini adalah kisah yang terinspirasi daripada epik Ramayana. Watak Rama, Sita, Ravana, dan Hanuman tidak dapat dielakkan dalam kisah ini. Sebelum ini pun Uthaya telah banyak menulis kisah parodi berasaskan epik Ramayana.

Pada pandangan saya, epik Ramayana itu sendiri bukan 100% berlandaskan fakta. Jadi, tidak salah jika ia diceritakan semula dalam bentuk moden, satira, dan parodi. Ini sebenarnya akan mengembangkan daya imaginasi khalayak pembaca ke tahap yang lebih memberangsangkan.

Pada pandangan saya, isu yang diketengahkan dalam cerpen ini lebih kurang sama seperti apa yang berlaku kepada Anwar Ibrahim pada tahun 1998. Saya berpendapat demikian kerana ada insiden dan frasa “amalan luar tabii” disebut pada petikan cerpen ini.

Apa pula yang mungkin berlaku seterusnya dalam fiksyen ini? Saya rasa, Maharaja Ravana akan menghumban Rama ke dalam penjara. Bukti sudah ada seperti yang diceritakan oleh Anjan. Mungkin “manusia di sebalik jendela” (yang digambarkan dalam petikan cerpen) akan menolong membebaskan Rama menggunakan taktik tertentu.

[M. Mahendran dilahirkan di Bentong, Pahang. Beliau berkecimpung dalam bidang penulisan cerpen Bahasa Malaysia dan Tamil sejak tahun 1987. Karupaya (2018) ialah kumpulan cerpen sulung beliau manakala Thalaivar (2021) kumpulan cerpen bahasa Tamil. Mahendran salah seorang pengasas Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) pada tahun 1999 dan beliau dipilih memegang jawatan pengerusi pada tahun 2023. Karya-karya Mahendran boleh dibaca di portal Sastera Kavyan dan Eksentrika.]

Saya sebagai pembaca beta masih tertarik dengan permulaan cerita ini kerana ia agak berbeza dan masih ada ciri cangkuk naratif. Walaupun permulaannya agak biasa, namun saya meneruskan pembacaan kerana pada perenggan ketiga, saya dapat rasakan penulis sudah mula membawa kita ke arah cerita dengan banyak persoalan. Saya percaya bahawa pembacaan seterusnya akan menjawab soalan-soalan yang timbul dalam diri pembaca.

Watak “Aku” mungkin seorang yang pernah hidup semasa kisah itu berlaku dan kini mengimbau kembali apa yang berlaku pada ketika kisah sensasi ini sedang hangat. Watak “Aku” yang disebut pada perenggan pertama mungkin terlibat secara langsung dalam mengendalikan kes yang dinyatakan dalam cerpen ini.

Cerpen ini menampilkan unsur satira (satire) dan parodi (parody). Misalnya, watak-watak daripada epik Ramayana ditampilkan untuk membincangkan isu lebih moden atau isu semasa. Adakah tindakan ini boleh anggap sebagai menghina dan merendahkan martabat karya klasik India? Saya rasa tidak. Sebaliknya, saya rasa cara ini akan menimbulkan minat pembaca yang tidak pernah membaca kisah Ramayana untuk membaca kisah tersebut. Bagi khalayak yang pernah membaca epik berkenaan, mereka dapat membuat perkaitan antara kisah di Pulau Cinta dengan kisah dalam epik Ramayana yang pernah dibaca. Sebenarnya, saya meminati unsur satira dan parodi dalam cerpen ini.

Pada pandangan saya, kisah yang disajikan dalam fiksyen ini seperti sebuah insiden yang pernah berlaku di negara kita. Sebuah kejadian yang sudah dilupakan mengikut peredaran masa. Ia biasanya diungkit kembali apabila tiada isu lain yang perlu dibangkitkan. Kisah yang menjadi perbualan ramai dan dilupakan apabila tiada penyelesaian. Perkaitan satira dan parodi dalam cerpen ini sangat menarik dan saya rasa ia mampu membuka minda individu yang membaca dengan teliti.

Pembaca beta hanya diberi peluang membaca petikan awal cerpen. Lalu, diminta pandangan tentang apa yang mungkin berlaku seterusnya. Pada andaian dan imaginasi saya, Rama akan bebas dan menjalankan kehidupan seperti biasa, malah mungkin diagung-agungkan oleh para pengikutnya seperti apa yang biasa berlaku. Dalam cerpen “Rahasya di Pulau Cinta”, mungkin Rama akan dikenakan hukuman sebatan di khalayak ramai untuk memberi pengajaran kepada para penduduk Pulau Cinta.

[Anuradha Chelliah lahir di Klang, Selangor. Beliau mendapat pendidikan awal di SRK Methodist dan SMK Methodist, Banting sebelum melanjutkan pengajian sarjana muda (2001) dan sarjana (2011) di Universiti Putra Malaysia (UPM). Anuradha kini tinggal di Banting, Selangor dan berkhidmat sebagai guru Bahasa Inggeris di SK Sri Langat, Banting. Karya beliau boleh dibaca di portal Sastera Kavyan dan Eksentrika.]

Gaya permulaan cerpen yang berbeza berbanding karya Uthaya sebelum ini  tidak mengurangkan daya tarikan atau cangkuk naratif kerana gaya penggunaan bahasa dan penyampaian masih dapat memberi gambaran yang jelas kepada pembaca.

Watak “Aku” mungkin salah seorang pekerja di istana yang berpangkat dan rapat dengan Maharaja Ravana kerana dia dapat menggambarkan peristiwa yang berlaku; seolah-olah sentiasa berada di situ dan terlibat secara langsung dalam apa-apa yang berlaku di istana.

Pada pendapat saya, karya seni dapat disampaikan dan ditafsirkan dengan pelbagai cara kerana cara pemikiran setiap individu adalah berbeza. Maka, penyampaian kisah epik Ramayana dalam bentuk parodi dan satira seperti dilakukan dalam kisah ini tidak menjadi masalah.

Isu yang dikatakan berlaku di Pulau Cinta pada zaman dahulu nampak sama dengan suatu peristiwa yang berlaku pada zaman moden di negara kita; melibatkan beberapa individu yang berpangkat tinggi—nama dan pangkat dirahsiakan dan tidak akan dinyatakan di sini. Pada andaian saya, penyiasatan kes yang berlaku akan diteruskan. Namun, disebabkan kepentingan dan pengaruh politik beberapa watak dalam cerita ini, kes akan dilanjutkan atau mereka akan menyelewengkan hasil serta keputusan hasil siasatan kes.

[Kasthuri Anamalay @ Jeeva Kasthuri dilahirkan di Taiping, Perak dan kini tinggal di Sungai Petani, Kedah. Beliau berkelulusan dari Informatics dalam bidang komputer dan Open University Malaysia (OUM) dalam bidang pengajian bahasa. Kasthuri seorang pengusaha dan guru tuisyen sepenuh masa serta jurulatih teknik menjawab bagi mata pelajaran Sains.]

Pada pandangan saya, teknik intro yang digunakan pada cerpen “Rahasya di Pulau Cinta” memang tetap menarik dan mengungkitkan minat untuk terus membaca agar dapat mengetahui perkara selanjutnya. Sambil menceritakan keindahan alam, penulis dapat menarik minat pembaca dengan menyelitkan insiden gelap yang menjadi kunci atau daya penarik kepada saya untuk terus membaca.

Pada pendapat saya, watak “Aku” yang disebut pada permulaan perenggan pertama cerpen ialah Anjan iaitu pemandu pedati kepada Sita yang muncul secara sukarela di Ibu Pejabat Polis Pulau Cinta. Pada penghujung cerita (muka surat 2 pada teks yang diberi kepada pembaca beta) watak Anjan yang tambil dan mendedahkan dia menjadi mangsa dan sering kali mulutnya ditutup dengan kuasa politik. Oleh yang demikian, pada pendapat saya, Anjan yang menjadi watak “Aku” di permulaan cerita.

Pada penelitian saya, penampilan unsur satira dan parodi daripada kisah-kisah dalam epik Ramayana tidak salah. Namun, ia mengawal dan merumitkan imaginasi saya semasa membaca cerita ini sebab பண்புநலன் atau kriteria watak dan perwatakan dalam epik berbeza dengan watak-watak dalam fiksyen ini. Oleh yang demikian, saya berpendapat, lebih baik jika watak-watak epik tidak diguna pakai dalam cerita moden.

Pada pandangan kreatif saya, saya berpendapat watak Rama akan bermaharajalela di Pulau Cinta dengan angkaranya. Namun, orang politik menjadi benteng atau pelindung kepadanya untuk menyelamatkan diri daripada segala masalah.

Pada andaian dan imaginasi saya pula, watak Anjan akan menceritakan atau mendedahkan segala insiden yang berlaku dengan adanya kawalan pihak berkuasa. Pihak berkuasa pula akan memulakan siasatan secara rahsia sehingga Rama berjaya dibawa ke muka pengadilan. Walau bagaimanapun, Anjan  akan sentiasa berasa takut akan ancaman daripada Rama. Namun, saya rasa, cerita akan berakhir dengan babak pihak berkuasa membawa Rama ke muka keadilan dengan segala bukti kukuh.

[Selvarajah Murugesan @ MuPa.Selva lahir di Kajang, Selangor dan kini menetap di Jenjarom, Selangor. Beliau menamatkan pengajian sarjana muda pendidikan (Bahasa Tamil & Pendidikan Jasmani Kesihatan) di Universiti Malaya (2005) dan sarjana pengurusan pendidikan di Universiti Pendidikan Sultan Idris (2023). Beliau pernah berkhidmat di SJKT Ladang Sungai Raya, Temerloh, Pahang (1989-1993), SJKT Ladang Sungai Raya, Pulau Langkawi (1994-1998), SJKT Kalaimagal, Sungai Petani (1999-2002), SMK Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur (2005-2008), SMK Seksyen 24, Shah Alam (2008-2015), SMK USJ 4, Shah Alam (2017-2018) dan kini berkhidmat di SMK TTDI Jaya, Shah Alam (sejak 2018).]

Berikut pula reaksi pembaca beta bagi cerpen-cerpen lain: [Mukundan Sudah Mati] – [Guruji dari Jaisalmer] – [Anak Bunian] – [Darurat di Pulau Cinta] – [Kumpulan Fiksyen Putaria] – [Siapa Bunuh Mukundan?] – [Raman dan Kultus Guruji]

Anda juga mungkin berminat membaca kisah benar berikut: [Siapa Bunuh Veer Singh?] – [Siapa Bunuh Nagamuttu?]