“The reason I write is
to learn.” – Dan Brown (2014)
Nama Dan Brown tiba-tiba menjadi sebutan di seluruh
dunia susulan kelahiran novel The Da
Vinci Code (2003). Agak menghairankan kerana tiga novel sebelum itu — Digital Fortress (1998), Angels & Demons (2000), dan Deception Point (2001) — tidak menerima
sambutan sehangat itu.
Dan Brown selalu menggabungkan pertentangan antara
kepercayaan (agama) dan fakta (sains). Malah, kontroversi dan penentangan pihak
gereja “membantu” mempopularkan karya-karya beliau.
Novel-novel beliau — termasuk The Lost Symbol (2009), Inferno
(2013), dan Origin (2017) — sudah
diterjemah kepada lebih daripada 55 bahasa di seluruh dunia. Filem The Da Vinci Code (2006), Angels & Demons (2009), dan Inferno (2016) adalah berdasarkan novel Dan Brown.
Novel The Lost Symbol
yang turut menampilkan watak Robert Langdon pada mulanya mahu dijadikan filem;
tetapi akhirnya dijadikan asas bagi siri televisyen berbentuk prekuel dengan judul
Langdon. Mengikut laporan media pada
Januari 2020, Ashley Zukerman menggantikan Tom Hanks bagi memegang watak Robert
Langdon yang lebih muda.
Sekiranya keenam-enam novel Dan Brown diteliti, kita akan
nampak bahawa kesemuanya menampilkan plot dan struktur cerita
yang hampir sama. Tidak hairanlah beberapa penulis seperti Stephen King dan
Salman Rushdie tidak mengiktiraf Dan Brown sebagai penulis yang boleh
dibanggakan. (Baca di sini)
Walau bagaimanapun, novel-novel Dan Brown ternyata berjaya menambat
hati khalayak seluruh dunia; khususnya selepas The Da Vinci Code “meletup” di luar jangkaan.
Petua yang digunakan oleh pengarang itu boleh dimanfaatkan
juga oleh penulis cerpen. Berikut adalah tujuh “rahsia” penulisan Dan Brown yang
diperhatikan dalam novel-novelnya:
1 — Bahagian awal (beberapa halaman awal dalam
novel) memiliki cangkuk naratif (narrative
hook) yang terus mencengkam minat pembaca untuk meneruskan
pembacaan.
Sekiranya kita meneliti novel Digital Fortress, misalnya, kita akan perhatikan banyak aksi pada
10 halaman pertama. Terdapat juga banyak dialog yang pendek dan menggerakkan
cerita. Pembaca akan terpukau untuk meneruskan pembacaan kerana tertarik dengan
bahagian
awal (intro).
2 — Watak-watak yang
ditampilkan sentiasa penuh misteri dan membuatkan kita tertanya-tanya. Aksi dan
tindak-tanduk watak amat mempesonakan (fascinating).
Maka, kita sebagai pembaca mahu lebih “mengenali” watak itu. Kita mahu tahu
apakah motif di sebalik setiap tindak-tanduk watak berkenaan.
3 — Dan Brown memastikan konflik berlaku secara
berterusan sepanjang cerita. Mungkin satu masalah (konflik) selesai, tetapi
konflik baharu muncul. Lebih menarik apabila konflik menjadi semakin kompleks
dan terus “memukau” pembaca.
Selain daripada konflik yang sentiasa hadir sepanjang cerita
(novel/cerpen), teknik plot twist juga dimanfaatkan secara bijak dan
meyakinkan bagi menggerakkan cerita dan watak.
4 — Bahasa adalah satu-satunya alat, senjata,
atau wahana yang dimiliki penulis. Menurut Dan Brown, penulis perlu sentiasa
menggunakan bahasa
yang mudah difahami.
5 — Perenggan pula biarlah pendek; bukannya hampir separuh
halaman buku. Begitu juga dengan bab. Elakkan bab yang terlalu panjang, jika
menulis novel. Bahagikan kepada bab-bab yang pendek. Pada masa sama, akhiri
setiap bab dengan teknik cliffhanger.
6 — Penulis perlu bersedia menimba ilmu bantu
sebelum menulis. Data dan fakta perlu dikumpul secukupnya. Walaupun hanya
menulis fiksyen, aspek ini tetap perlu dipentingkan. Ilmu bantu, data dan fakta
boleh didapati melalui pembacaan, pengalaman, lawatan, wawancara, dan
sebagainya.
7 — Kita perlu memilih topik yang baharu
dalam penulisan. Dalam wawancara di CBS
This Morning (Mei 2014), Dan Brown menggesa penulis supaya menulis tentang
sesuatu topik yang memerlukan kita pergi belajar
tentang topik itu. Biarlah proses mengumpul bahan itu sendiri menjadi
sebahagian proses pembelajaran untuk kita.
Dalam sesi bicarawara di Mumbai, India pada 12 November
2014, Dan Brown mengaku bahawa sebab beliau menulis adalah untuk belajar (“The reason I write is to learn”). Beliau
sengaja memilih topik-topik yang memerlukan kerja-kerja kajian dan pengumpulan
bahan kerana ia membuka peluang untuk belajar perkara baharu.
Memanglah Dan Brown tidak menghasilkan novel yang diiktiraf
sebagai karya sastera (literature).
Sebaliknya, beliau menghasilkan fiksyen komersial atau lebih tepat lagi, commercial thriller.
Rahsia penulisan Dan Brown bolehlah dimanfaatkan bagi
menjadikan karya — cerpen atau novel — lebih berjaya dan mendapat sambutan para
pembaca.
Paparan
ini disediakan oleh Uthaya Sankar SB berdasarkan dokumentasi,
wawancara, berita, dan novel-novel Dan Brown.
Topik berkaitan — Tulis Cerpen Gaya Tarantino — Consider This: Chuck Palahniuk — 12 Nasihat Jeffery Deaver Kepada Penulis — 4 Petua Penulisan Elmore Leonard — Reaksi Pembaca Beta.
Topik berkaitan — Tulis Cerpen Gaya Tarantino — Consider This: Chuck Palahniuk — 12 Nasihat Jeffery Deaver Kepada Penulis — 4 Petua Penulisan Elmore Leonard — Reaksi Pembaca Beta.