6 May 2020

Consider This — Chuck Palahniuk


Chuck Palahniuk adalah penulis novel Fight Club (1996) yang diadaptasi menjadi filem Fight Club (1999).

Buku terbaharu beliau, Consider This (2020), dipenuhi pelbagai panduan penulisan yang boleh dimanfaatkan.

1 — Jangan menulis untuk disukai. Menulislah untuk diingati. Jangan tulis cerita yang sudah ditulis puluhan penulis lain.


2 — Jangan menunjuk-nunjuk atau bombastik. Gunakan perkataan yang mudah difahami.

3 — Naratif (pemerian) perlu sesuai dengan latar diri watak. Walaupun bukan “Aku” yang bercerita, tetapi pembaca perlu berpeluang melihat dunia dari sudut watak itu.

4 — Setiap watak ada identiti sendiri, termasuk cara bercakap.


5 — Ceritakan isu besar secara mudah. Jangan ceritakan isu kecil secara kompleks.

6 — Jangan beritahu (tell) watak itu berasa sedih. Tunjukkan (show) dia berasa sedih.

7 — Jika menggunakan sudut pencerita “Aku” atau “Saya”, elakkan terlalu banyak menggunakan “aku” atau “saya”.


8 — Tetapkan tempoh (latar masa) bagi cerita. Lima belas minit? Sehari? Seminggu? Sebulan. Sekurang-kurangnya kita tahu bila perlu menamatkan cerita.

9 — Masukkan petunjuk (clue) lebih awal. Apabila perkara itu berlaku, pembaca tidak rasa ditipu. Pembaca sedar bahawa petunjuk sudah diberi tadi.

10 — Kerja penulis bukan hanya “menulis”. Perlu tahu buat kajian, belajar bahasa, menyemak ejaan, tahu menaip, membaca pruf, dan sebagainya.