[Sambungan daripada — Bahagian Satu] Berikut adalah
sebahagian lagi penulis kaum India yang sudah tidak lagi menghasilkan karya
kreatif Bahasa Malaysia.
Jayanthi Mahalingam dilahirkan di Kuala Lumpur. Cerpen “Rantai
Mutiara” tulisannya menang hadiah ketiga dalam Peraduan Menulis Puisi dan
Cerpen Pelbagai Kaum I (2001) dan termuat dalam antologi Alangkah Indahnya Salju (2003).
Lettah adalah penulis kaum India yang
pertama sekali terpilih menyertai program Minggu Penulis Remaja (MPR) 1986.
Cerpen berjudul “Antara Dua Pilihan” yang termuat dalam antologi Impian Murni (1986) adalah karya
sulungnya.
Nyanaambigai
Rajanthran
lahir di Kuantan, Pahang dan membesar di Kamunting, Perak. Kini mengajar di Politeknik Seberang Perai, Pulau Pinang. Beliau pernah menyertai program MPR
2003. Cerpen tunggal berjudul “Dendam Leela” tersiar di majalah Tunas Cipta (November 2003).
Omana Nair lahir di Pulau Pinang. Beliau mendapat ijazah sarjana dalam bidang komunikasi
korporat dan bekerja di Manila, Filipina. Cerpen tunggal berjudul “Harap Anda Tidak Membaca Ini”
menang saguhati dalam Hadiah Cerpen Malayan Banking-DBP II dan termuat dalam antologi Menara 2 (1989).
Parveen Kaur Gill Pritam Singh menulis
cerpen tunggal berjudul “Titik Nyawa” sebagai tugasan mata pelajaran minor
semasa mengikuti pengajian sarjana muda Bahasa Inggeris di Universiti Putra
Malaysia (UPM). Cerpen itu tersiar di akhbar Mingguan Malaysia (7 Mei 2000). Kini, beliau bertugas sebagai
pensyarah di Pusat Bahasa, Universiti UCSI, Kuala Lumpur.
Prabhawathy Govindarajoo @ S.G. Prabhawathy lahir dan membesar di Kamunting, Perak. Cerpen
berjudul “Meenatchi” tersiar di majalah Dewan
Masyarakat (April 2002) sebelum dimuatkan dalam antologi Vanakam (2002). Cerpen
“Pusaran Rindu” pula tersiar di majalah Dewan
Siswa (Ogos 2003). Sajaknya tersiar di akhbar Metro Ahad, manakala beberapa rencana di majalah Dewan Bahasa dan Dewan Budaya.
Sardah
Appalasamy lahir di
Tanjung Malim, Perak dan membesar di Kuala Lumpur. Beliau menyertai bengkel
penulisan cerpen kendalian Uthaya Sankar SB di Universiti Malaya (UM) sebelum
terpilih ke program MPR 1996. Novel sulungnya berjudul Mahligai Syurga (2015).
Sritharanee Subramaniam lahir di Tapah, Perak. Cerpen “Aku Dilahirkan Oleh
Seorang Lelaki” menang hadiah kedua Peraduan Menulis Cerpen Pelbagai Kaum I (2001).
Cerpen “Kepanasan Seketul Salji Hitam” menang hadiah pertama manakala cerpen
“Yang Berenang” menang saguhati dalam Peraduan Menulis Cerpen Pelbagai Kaum III
(2003).
Srivali
Seeridaram menamatkan pengajian ijazah sarjana muda dan diploma
pendidikan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sebelum berkhidmat sebagai
guru. Cerpen
“Keputusan Terakhir” menang saguhati Hadiah Cerpen Maybank-DBP V. Cerpen
“Retak-retak Kebenaran” menang hadiah pertama manakala cerpen “Sumpah” menang
hadiah ketiga dalam Hadiah Cerpen Maybank-DBP VII.
V. Suresh Kumar S.V. Vijayathevan pernah menang Pertandingan
Mengarang Autobiografi (1982) anjuran Jabatan Pendidikan Negeri Melaka. Cerpen berjudul “Air Ditetak Tidak Akan Putus” menang
saguhati Hadiah Cerpen Malayan Bank-DBP I, manakala cerpen “Bintang di Langit
Boleh Dikira, Arang di Muka Tidak Disedari?” menang saguhati Hadiah Cerpen
Malayan Bank-DBP III.
Thilagavathi
Arumugam lahir
di Kuala Lumpur. Beliau pernah menang dalam pertandingan deklamasi sajak
peringkat sekolah pada tahun 1988 dan 1991. Cerpen berjudul “Kurniaan” menang
saguhati Hadiah Cerpen Maybank-DBP V dan termuat dalam antologi Menara 5 (1993).
Rumusan dan Cadangan
Sekiranya diteliti, pertandingan dan sayembara ternyata menjadi pemangkin kepada kemunculan generasi
baharu penulis kaum India sejak tahun 1980-an. Walau bagaimanapun, sebagaimana diakui
pengkaji Sastera Kebangsaan seperti Mohamad Saleeh Rahamad, Krishanan Maniam dan Saravanan P. Veeramuthu, ramai yang hanya berkarya apabila ada peraduan.
Ramai juga yang berhenti menulis selepas menghasilkan tidak
sampai tiga buah karya. Daripada 16 individu kaum India yang terpilih menyertai
program MPR sejak tahun 1985, hanya empat orang didapati masih berkarya. Jaymani Sevanathan yang menyertai MPR 2019
diyakini akan terus prolifik dan menyerlah.
Menghasilkan karya
bukan mudah, sebagaimana diakui Srivali Seeridaram semasa berkongsi
pengalaman kreatif pada Simposium Penulis
Pelbagai Kaum II di Pulau Pinang pada 17-21 November 2000. Hampir setiap Sasterawan Kavyan terlibat dalam bidang
kerjaya yang tidak berkait secara langsung dengan dunia sastera dan penulisan
kreatif.
Dalam hal ini, pelbagai program bahasa, sastera, seni dan
budaya anjuran Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) sejak tahun 1999 — Rujuk Contoh di Sini — ternyata memainkan peranan
penting sebagai pemangkin kepada usaha memastikan golongan Sasterawan Kavyan
terus aktif menyumbang kepada perkembangan Sastera Kebangsaan.
Menjelang tahun 2020,
Majlis Bahasa dan Sastera Pelbagai Kaum di bawah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)
wajar memastikan sumbangan dan kehadiran golongan Sasterawan Kavyan diiktiraf dan dihargai.
Ruang penyiaran karya kreatif seperti sajak dan cerpen,
serta esei, kritikan dan ulasan di majalah-majalah DBP juga penting bagi
menggalakkan Sasterawan Kavyan terus bersinar dan menyerlah. [Lihat juga — Biodata Sasterawan Kavyan]
[Rencana ini pertama kali disiarkan di Eksentrika pada 24 Disember 2019. © Uthaya Sankar SB. Harap maklum bahawa anda membaca
sebarang paparan di mana-mana blog kendalian Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri. Hubungi uthayasb@gmail.com
jika ada sebarang pertanyaan.]