[Pengalaman menonton filem ini boleh membantu khalayak memikirkan
pelbagai persoalan di dalam dan di luar teks Ramayana.]
Catatan ini bukan ulasan filem tetapi lebih
berupa perkara-perkara yang bermain dalam minda saya semasa saya menonton filem
Sri Rama Rajyam (2011) versi Bahasa
Tamil baru-baru ini.
Filem mitologi yang mengangkat bahagian
terakhir dalam teks Ramayana – iaitu “Uttara Kandam”
yang ada dalam versi Valmiki tetapi tiada dalam versi Kambar – diarahkan oleh
Bapu dan muzik oleh Ilayaraja.
Sebelum ini, ada beberapa rakan yang
memberitahu saya bahawa filem Telugu berkenaan – yang turut dialih ke Bahasa
Tamil dan Malayalam – membawa kelainan pada kisah Rama dan Sita. Bagaimanapun,
apabila saya menontonnya, saya mendapati bahawa Sri Rama Rajyam adalah pembikinan semula filem Telugu berjudul Lava Kusa (1963) yang turut dialih ke
Bahasa Tamil dan Kannada.
Dalam Lava
Kusa, watak Rama dilakonkan oleh Nandamuri Taraka Rama Rao (NTR) yang
sering memegang watak Rama dan Krishna dalam filem-filem Telegu tahun
1950-an. Beliau juga pengarah dan penerbit filem terkenal serta menjadi Ketua
Menteri Andra Pradesh selama tiga penggal.
Watak Rama dalam filem Sri Rama Rajyam pula dilakonkan oleh Nandamuri Balakrishna (lahir
10 Jun 1960) iaitu anak kepada NTR. Maka, bolehlah dibayangkan sendiri apabila
seorang individu berumur lebih 50 tahun memegang watak Rama yang sering
dikaitkan dengan segala kehebatan dan fizikal yang mantap.
Nayantara – atau nama sebenarnya Diana
Mariam Kurian – yang terkenal dalam industri filem Malayalam, Tamil, Telugu dan
Kannada pula tampil dengan watak berbeza sebagai Sita. Bagi penonton yang
pernah melihatnya dalam Manassinakkare
(2003), Ayya (2005), Ghajini (2005), Chandramukhi (2005), Billa (2007) dan sebagainya, perlu
bersedia untuk melihat sisi lain bakat lakonannya. [Baca topik berkaitan]
Kita sudah biasa melihat wajah dan tubuh
Rama dan Krishna berwarna biru. Bagaimanapun, sekiranya difikirkan dan diteliti
dalam teks-teks klasik dan lagu-lagu puisi zaman Sangam, warna sebenar kulit
mereka adalah hitam; seindah warna bulu burung gagak.
Dalam filem Sri Rama Rajyam, suara watak Rama meminjam suara S.P.
Balasubramaniam yang turut menyanyikan beberapa lagu dalam filem ini. Suara
Sita juga ternyata menggunakan suara seseorang yang sering digunakan oleh
kebanyakan pelakon filem Tamil; tetapi saya tidak dapat segera mengingat
namanya.
Isteri pemerintah dibenci rakyat
Dalam filem ini, ditampilkan kisah yang
bermula sebaik sahaja Rama, Sita dan Laksamana pulang ke Ayodhya dari Lanka.
Pada masa sama, di sebuah asrama di dalam hutan, Maharishyi Valmiki baru sahaja selesai mengarang kisah perjalanan Rama; Rama Ayana.
Ternyata teks Ramayana yang dikarang itu – seperti ditunjukkan dalam versi filem
ini – adalah versi “tanpa izin” (unauthorized)
kerana dikarang tanpa pengetahuan dan izin Rama. Teks itulah yang dijadikan
semacam “dharma sastra” dan digunakan oleh
Valmiki untuk mengajar anak-anak buahnya mengenai etika, nilai dan moral
kehidupan.
Agak menarik apabila Rama memilih untuk
berpisah dengan Sita melalui cara menghantar isterinya yang sedang mengandung
ke dalam hutan. Tindakan itu adalah berikutan desas-desus penduduk (rakyat)
yang menganggap Sita tidak suci kerana tinggal selama setahun bersama Ravana di
istananya di Lanka.
Walaupun saya sudah banyak kali membaca
kisah ini, namun pengalaman menonton Sri
Rama Rajyam segera mengingatkan saya pada isu semasa di mana ada penduduk
(rakyat) yang secara terang-terangan meluahkan rasa benci dan menyampah
terhadap isteri seorang tokoh politik.
Malah, sewaktu ditabalkan sebagai
pemerintah – bukan sebagai menteri, presiden atau perdana menteri – watak Rama
berjanji bahawa kebajikan rakyat/penduduk adalah lebih penting daripada diri
dan keluarga. Betapa Rama tidak mengamalkan kronisme!
Bagaimanapun, ternyata Rama adalah seorang
pemerintah/individu yang teramat lemah. Walaupun kulitnya biru dan bibirnya
merah, penampilan dirinya – dalam filem ini – sangat tidak berwibawa. Rama
hanya pandai berkasih dengan isteri; dan kemudian menangis tanpa hujung pangkal.
Hairan juga bagaimana penduduk Ayodhya boleh hidup di bawah pemerintahan
seorang pemimpin seperti itu yang tiada jati diri, identiti, kaliber dan
tanggungjawab.
Watak Hanuman yang dilakonkan oleh Vindu Dara
Singh pula menarik untuk dikaji. Dalam bahagian “Uttara Kandam” teks Ramayana, watak Hanuman hilang begitu
sahaja. Dalam filem Sri Rama Rajyam
pula, Hanuman menyamar sebagai seorang kanak-kanak bernama Balaraju (lakonan
Pavan Sriram) dan tinggal bersama-sama Sita di asrama milik Valmiki.
Di asrama itu, Rama dijadikan berhala dan
dipuja. Agak menghairankan kerana Rama masih hidup pada masa itu dan merupakan
manusia biasa; seorang raja. Malah, ternyata Rama sendiri tidak tahu-menahu
bahawa dia menjadi objek pujaan penduduk asrama berkenaan; mungkin kerana Rama
terlalu sibuk menangisi perpisahan dengan Sita yang dihantarnya ke hutan dan
disangka sudah mati.
Kisah Sita tidak diperkatakan orang
Sita pula ditakdirkan hidup di asrama
Valmiki dan identiti dirinya disembunyikan. Penduduk asrama itu yang memuja
Rama dalam bentuk berhala ternyata tidak tahu-menahu akan rupa Sita! Maka,
mudahlah untuk Sita menyamar.
Di asrama itulah Sita melahirkan pasangan
kembar Lava dan Kusa (lakonan Nagaraju dan Subrahmanyam dalam versi 1963 serta
Gaurav dan Dhanush Kumar dalam versi 2011). Mereka membesar dengan memuja
berhala Rama serta menghafaz teks/lagu Ramayana
yang diajar oleh Valmiki. Penduduk asrama itu ternyata terus terpisah daripada
dunia luar dan masih tidak tahu akan kisah Sita yang sudah dihalau dari Ayodhya.
Pada suatu hari, Lava dan Kusa ke Ayodhya
untuk menyanyikan lagu berdasarkan teks Ramayana.
Penghuni istana mengundang pasangan itu datang kerana terpesona mendengar
kehebatan kanak-kanak berkenaan menyanyi – dan menari – kisah Rama dan Sita.
Ternyata, walaupun Lava dan Kusa membuat
banyak persembahan umum di tempat-tempat awam di Ayodhya, tidak seorang pun
daripada ribuan penonton/pendengar/peminat yang datang memberitahu kisah
terkini mengenai Rama dan Sita. Mungkin penduduk Ayodhya tidak mahu bercerita
lagi tentang Sita yang “berjaya” disingkirkan.
Akhirnya, setelah membuat persembahan khas
di istana dan berpeluang bertemu Rama, barulah Lava dan Kusa mendapat tahu
bahawa Sita sudah dihalau dari istana. Maka, pandangan dan tanggapan mereka
terhadap Rama yang selama ini dipuja bagai dewa terus berubah.
Saya sering mengangkat kisah-kisah daripada
pelbagai versi Ramayana di seluruh
dunia dalam penulisan cerpen. Saya turut menggunakan watak-watak seperti Rama,
Ravana, Hanuman dan Sita untuk melakukan kritikan terhadap isu-isu semasa menerusi
faksyen dan fiksyen.
Maka tentulah fikiran saya tidak diam
sepanjang menonton filem Sri Rama Rajyam.
Filem ini juga menang pelbagai anugerah di India; antaranya filem terbaik,
pelakon wanita terbaik, pengarah muzik terbaik dan solekan terbaik dalam Nandi Awards 2011 serta pelakon wanita
terbaik, penyanyi latar terbaik dan penulis lirik terbaik dalam 59th Filmfare Awards South.
Mungkin peluang menonton filem ini akan
turut membantu orang ramai di Malaysia berfikir di luar lingkungan berhubung
pelbagai kisah yang berlaku di negara ini; khususnya dalam soal pemerintahan
negara dan isteri politikus yang dibenci.
[Makalah
ini ditulis pada 6 Disember 2012 dan disiarkan di Free Malaysia Today pada 10 Disember 2012.
© Uthaya Sankar SB
2012. Harap maklum bahawa anda membaca
makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]