[Usaha memupuk minat terhadap Bahasa Malaysia tidak akan berjaya
jika sekadar berorientasikan peperiksaan.]
Semasa saya tinggal di Aulong Lama, Taiping, Perak, saya mengendalikan
kelas tambahan Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris dan Matematik bagi sekumpulan
kanak-kanak dan remaja.
Kelas tambahan itu dijalankan atas
permintaan jiran-tetangga memandangkan saya dilihat sebagai individu yang
mempunyai penguasan yang memuaskan dalam mata pelajaran terbabit.
Bagaimanapun, bagi saya secara peribadi,
saya melihatnya sebagai peluang untuk memupuk minat pelajar terhadap bahasa.
Saya percaya bahawa usaha saya tetap meninggalkan kesan kerana rata-rata bekas
pelajar saya dari Aulong Lama mempunyai penguasaan Bahasa
Malaysia yang baik.
Mereka dan adik-beradik mereka masih
memanggil saya sebagai “Cikgu” hingga hari ini. Semuanya kerana usaha
kecil-kecilan saya menyuntikkan semangat mencintai dan menguasai Bahasa Malaysia sejak usia muda.
Sejak April 2004, Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan)
mengendalikan program yang dinamakan “Apresiasi Sastera Kanak-kanak” dan
“Apresiasi Sastera Remaja”. Program dikendalikan di sekolah rendah dan menengah
serta di kolej swasta sebagai serampang dua mata memasyarakatkan sastera dan
mendaulatkan Bahasa Malaysia.
Sambutan yang diterima daripada guru dan
murid sekolah jenis kebangsaan Tamil – seperti SJKT Hicom, SJKT Seafield, SJKT
Midlands dan SJKT Emerald – amat menggalakkan. [BACA DI SINI]
Pendirian saya dan Kavyan adalah bahawa
minat terhadap bahasa, sastera dan pembacaan tidak boleh dipaksa. Melalui
program yang dikendalikan, kami berjaya mencapai objektif mendaulatkan Bahasa
Malaysia sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa perpaduan, bahasa
komunikasi dan bahasa ilmu.
Tuntutan sistem pendidikan
Walau bagaimanapun, lama-kelamaan, tuntutan
sistem pendidikan di negara ini memaksa pihak sekolah lebih berminat menumpukan
pada aspek Bahasa Malaysia sebagai suatu mata pelajaran semata-mata. Bukan
salah pihak sekolah dan guru-guru. Sebaliknya, demikianlah tuntutan sistem pendidikan
di negara bertuah ini.
Maka, buat sementara waktu, Kavyan terpaksa
mengubah suai program yang dikendalikan. Nyanyian lagu “Rasa Sayang” dan sesi membaca petikan
cerpen oleh murid-murid didapati kurang mendapat sambutan daripada guru besar
dan guru-guru.
Sebaliknya pihak sekolah – mahu tidak mahu
– terpaksa menumpukan pada program-program yang menjanjikan keputusan cemerlang
dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia pada peringkat Ujian Penilaian Sekolah
Rendah (UPSR).
Kavyan tetap yakin bahawa pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Malaysia yang berorientasikan peperiksaan/ujian hanya akan
melahirkan “robot” yang mampu mendapat ‘A’ tetapi tidak menguasai bahasa itu sepenuhnya.
Malah, walaupun berjaya menghafaz dan
memuntahkan semula semua maklumat di dewan peperiksaan serta mendapat keputusan
cemerlang, tidak bermakna pelajar/murid itu mencintai Bahasa Malaysia dan mahu
sama-sama memartabatkannya.
Di pihak Kavyan pula, mulai 2010, kami
mengubah – menjenamakan semula – Apresiasi Sastera Kanak-kanak dan Bengkel
Penulisan Cerpen Kanak-kanak menjadi Bengkel Cereka UPSR. Hasilnya cukup
menggembirakan kerana kami berpeluang membimbing murid-murid menulis karangan
cereka yang bermutu pada peringkat UPSR.
Harapan kami adalah agar objektif asal
Apresiasi Sastera Kanak-kanak masih dapat dicapai; iaitu memupuk minat membaca,
menggalakkan penulisan kreatif dan mendaulatkan Bahasa Malaysia.
Bukan untuk peperiksaan
Sejak Mac 2012, saya juga terlibat secara
langsung dalam mengendalikan kelas tambahan Bahasa Malaysia bagi sekumpulan
kanak-kanak di USJ, Subang Jaya. Kelas itu dimulakan atas pemintaan ibu bapa
yang mengenali saya sebagai seorang penulis dan individu yang mencintai Bahasa
Malaysia.
Sejak awal, saya sudah memaklumkan bahawa
saya tidak akan mengajar kumpulan kanak-kanak berumur antara 8 dan 12 tahun itu
bagi tujuan peperiksaan semata-mata. Sebaliknya, saya akan membimbing mereka
mencintai Bahasa Malaysia, memupuk minat membaca buku cerita, menggalakkan
penulisan kreatif dan menguasai Bahasa Malaysia sepenuh jiwa.
Lima bulan kemudian, saya berasa bangga
dengan hasil yang diperoleh. Memandangkan kanak-kanak terbabit tidak pernah
dipaksa untuk menghafaz sesuatu semata-mata untuk lulus peperiksaan, akhirnya
mereka berjaya menguasai Bahasa Malaysia pada tahap yang membanggakan.
Khirthika
Kalai Selvan, murid Tahun 2, mampu menulis
karangan, membaca buku/majalah dan membicarakan topik-topik yang setaraf UPSR.
Dia bukan hanya cemerlang dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia tetapi mampu
menguasai bahasa itu dengan amat baik.
Murid Tahun 5, Khishaayini Sures Maran sebelum ini selalu gagal dalam mata
pelajaran Bahasa Malaysia. Saya sedar bahawa dia sedikit lemah, lalu berusaha
membimbingnya serta memberikan sokongan moral. Kini, pencapaiannya dalam mata
pelajaran itu bertambah baik, sekali gus membuatkan dia semakin yakin pada
kemampuan yang dimilikinya.
Kedua-dua kanak-kanak ini mengakui bahawa
kelas tambahan yang tidak terlalu berorientasikan peperiksaan/ujian membuatkan
mereka berasa seronok dan berminat menguasai Bahasa Malaysia dengan lebih baik.
Sesi membaca buku cerita dan majalah,
permainan bahasa dan perbualan topik-topik di luar sukatan pelajaran turut
membantu mereka berasa lebih selesa dan yakin menggunakan Bahasa Malaysia untuk
berkomunikasi.
Proses pengajaran dan pembelajaran
Seorang lagi murid Tahun 4, Taanis Naidu Rathnasamy Naidu turut
mendapat markah dan keputusan yang lebih baik dalam mata pelajaran Bahasa
Malaysia sejak menjadi murid saya. Dia menganggap kelas saya sangat lucu dan
menyeronokkan.
Memang begitulah hasrat saya. Saya mahu
supaya seluruh proses pengajaran dan pembelajaran bahasa menjadi suatu
pengalaman yang menyeronokkan dan lebih cepat menyerap ke dalam minda dan jiwa.
Bukannya sesi menghafaz itu dan ini semata-mata untuk dimuntahkan pada kertas
peperiksaan/ujian.
Rishika
Sures Maran menduduki UPSR pada 11-13 September
2012. Dia mengakui bahawa kelas yang diikutinya banyak membantu untuk lebih
yakin pada diri dan kemampuan berbahasa. Aktiviti membaca buku cerita,
perbincangan pelbagai topik, panduan penulisan dan latihan yang dibuat berjaya
menyuntik semangat positif dalam dirinya.
Dari 1999 hingga 2007, saya turut berpengalaman
menjadi pensyarah di beberapa kolej swasta.
Mata pelajaran Bahasa Malaysia, Pendidikan Moral dan Pengajian Malaysia menjadi
bidang tumpuan. Pada waktu itu juga saya sentiasa memastikan bahawa apa-apa
yang diajar dan dipelajari tidak sekadar berorientasikan peperiksaan.
Hasil daripada pengalaman membimbing
pelajar pelbagai peringkat sejak awal 1990-an, saya yakin bahawa cara terbaik
untuk menjamin penguasaan Bahasa Malaysia dalam kalangan kanak-kanak pelbagai
kaum adalah dengan membantu mereka mencintainya bahasa itu; bukan semata-mata
sebagai suatu mata pelajaran bagi tujuan peperiksaan.
[Uthaya Sankar SB gemar membaca buku cerita
Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris sejak sekolah rendah. Minat itu masih
diteruskan. Makalah ini ditulis pada 8 September 2012 dan disiarkan di Free Malaysia Today pada 11 September
2012. © Uthaya Sankar SB.
Hubungi uthayasb@yahoo.com.my untuk maklumat lanjut mengenai kelas Bahasa Malaysia yang
dikendalikan.]