Ini sebuah faksyen tentang Cik Timun Busuk. Kisah
ini berjaya ditulis hasil maklumat daripada empat rakannya yang meminta nama
mereka dirahsiakan atas tujuan keselamatan.
Anda mungkin pernah mendengar nama Cik
Timun Busuk. Dia mula tiba-tiba lantang bersuara sejak timbul kontroversi berhubung berhala Dewa Shiva
pada Disember 2010.
“Mana boleh penduduk Siru Kambam menolak
berhala yang diperbuat daripada batu hitam itu? Mereka perlu menerimanya tanpa
sebarang bantahan.”
Demikian Cik Timun Busuk berhujah dari
pentas ke pentas yang dibina Persatuan Pengukir Berhala (Perpena) dan
badan-badan yang bergabung di bawahnya.
“Semasa saya mengajar di sebuah kolej di
Pulau Pinang dulu, kami mengkaji macam-macam berhala. Patung Dewa Shiva memang
ada dalam pelbagai bentuk dan rupa. Para pelajar saya tidak menghadapi apa-apa
masalah untuk mengkajinya,” katanya berulang kali.
Namun, suatu perkara yang tidak dinyatakan
secara terbuka oleh Cik Timun Busuk adalah bahawa dia secara khusus amat
ghairah melihat patung yang sedang cuba dijadikan berhala untuk diletakkan di mulastanam Kuil Sivaperuman.
“Saya sangat suka melihat patung yang
diukir dengan alat sulitnya yang tegang. Sungguh mengghairahkan!”
Demikian dia mengakui kepada Encik Limau,
Encik Salib, Penerima Anugerah Laut, Raja Se(ri)gala Bahasa dan sekutu mereka
yang sama-sama berjuang memastikan patung Dewa Shiva yang penuh dengan pelbagai
kelemahan itu tetap dijadikan berhala di Kuil Sivaperuman dan disembah penganut
beragama Hindu di Siru Kambam.
“Betul juga tu,” kata Raja Se(ri)gala
Bahasa yang pada mulanya lantang bersuara mengatakan patung itu tidak sesuai
diletakkan di sebuah kuil. “Saya pun sudah mula rasa ghairah. Maka, mulai saat
ini, saya akan bersama-sama anda semua menyokong perjuangan ini.”
Lalu, pelbagai strategi licik diatur untuk
memastikan tidak ada sesiapa yang berani menentang usaha mereka mempersenda
amalan penganut agama Hindu di Siru Kambam.
Kumpulan itu hampir-hampir berjaya
mempengaruhi ketua panchayat supaya
menolak usul yang dibawakan penduduk setempat dan seterusnya mengisytiharan bahawa
patung Dewa Shiva dalam posisi berbogel bulat itu harus diletakkan di mulastanam dan disembah.
Untuk seketika, Cik Timun Busuk, Encik
Limau, Encik Salib, Raja Se(ri)gala Bahasa dan Penerima Anugerah Laut melupakan
perbezaan yang wujud. Melupakan rasa benci sesama sendiri dalam usaha
masing-masing mahu menjadi pengukir berhala terhebat di Siru Kambam. - bersambung ...
(© Uthaya Sankar SB. Nama-nama
dalam faksyen ini adalah rekaan semata-mata. Nama “Cik Timah Busuk” ditukar kepada
“Cik Timun Busuk” bagi memudahkan kerja-kerja membuat ilustrasi. Faksyen ini ditulis pada 20 April 2012
dan disiarkan di The Malaysian Insider pada 30 April
2012. Faksyen ini perlu dihayati dengan fikiran terbuka mengikut cara yang dihuraikan DI SINI dan DI SINI. Baca juga faksyen Interlok dan Siru Kambam.)