Sunday, 19 September 2010

Cereka UPSR - Karangan Biografi

Karangan tidak berformat berbentuk biografi dalam Bahagian B, Kertas 2 subjek Bahasa Malaysia UPSR menuntut kemahiran adik-adik mengolah fakta dalam bentuk kreatif.
.

Biasanya adik-adik akan diminta menulis mengenai peribadi seseorang seperti tokoh, ahli keluarga, guru, sahabat atau individu yang dikenali.

.

Karangan berbentuk biografi memerlukan adik-adik memasukkan fakta berkaitan individu yang dijadikan tokoh dalam karangan berkenaan.

.

Antara maklumat atau pun fakta yang sesuai dimasukkan adalah butir-butir diri seperti nama, umur, jantina, ketinggian, berat badan, warna kulit, keturunan, kaum, agama, bahasa pertuturan, hobi, cita-cita dan rupa fizikal.

.

Selain daripada itu, adik-adik juga boleh memasukkan fakta atau pun maklumat berkaitan latar belakang diri, latar keluarga, pengalaman hidup, kerja/belajar, sumbangan dan ketokohan serta kelebihan individu berkenaan.

.

Karangan berbentuk biografi ini sebenarnya boleh juga ditulis dalam bentuk fakta, tetapi tentulah lebih menarik untuk dibaca oleh rakan-rakan, guru dan pemeriksa sekiranya ditulis secara kreatif menggunakan format sebuah cereka dan gaya penulisan kreatif. Maknanya, adik-adik mestilah mampu menyampaikan “fakta” dalam “gaya cereka”.

.

Sebagai langkah awal, adik-adik perlu mengumpulkan fakta mengenai tokoh yang mahu diperkatakan. Dalam penulisan cerpen (cerita pendek) atau cereka (cerita rekaan), maklumat diri ini dibahagikan kepada dua, iaitu “watak” dan “perwatakan”.

.

Watak atau “character” merujuk pada segala maklumat fizikal pada tokoh berkenaan, misalnya umur, warna mata, ketinggian, jantina, keturunan, pakaian dan segala perkara yang boleh dilihat dengan mata kasar atau boleh dibaca pada Sijil Kelahiran individu itu.

.

Perwatakan atau “characterization” pula merujuk pada sikap, perangai, perasaan dan hal-hal yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Misalnya, pemarah, penyayang, pendendam, suka menolong, alim, penipu, berilmu dan prihatin.

.

Bagaimanapun, apabila adik-adik menulis karangan berbentuk biografi mengenai seorang tokoh (ibu, bapa, guru, kawan dan sebagainya), cuba elakkan gambaran watak (fizikal) dan perwatakan (perangai) yang negatif.

.

Karangan biografi ini boleh ditulis berdasarkan seratus peratus fakta atau adik-adik boleh juga memasukkan unsur-unsur rekaan. Penilaian bukanlah dibuat berdasarkan berapa peratus maklumat individu yang diceritakan itu sama dengan fakta sebenar. Sebaliknya, kemampuan adik-adik menulis karangan Bahasa Malaysia dengan baik; seperti yang diterangkan dalam majalah e-baca keluaran Mei 2010.

.

Hal ini bermakna adik-adik boleh mencampurkan fakta sebenar mengenai seseorang individu bersama-sama fakta yang direka tetapi masih logik dan sesuai dengan karangan yang ditulis.

.

Sekadar contoh, katakan adik-adik diminta menulis biografi seorang guru. Sebagai seorang kanak-kanak yang kreatif, adik-adik boleh menggabungkan perwatakan (characterization) beberapa guru di sekolah adik-adik untuk menghasilkan “watak” itu.

.

Adik-adik bolehlah memilih nilai-nilai positif yang ada pada diri beberapa guru yang adik-adik kenali; misalnya pengasih, suka membantu, penyabar, tekun, rajin, menepati masa, gemar membaca, dermawan, suka tersenyum dan seumpamanya.

.

Hal yang sama boleh adik-adik lakukan apabila menggambarkan watak (character) guru berkenaan. Misalnya, adik-adik menggambarkan guru berkenaan sebagai berambut panjang, berhidung mancung, berkulit cerah, ada tahi lalat pada pipi kiri dan bercermin mata; iaitu gabungan gambaran fizikal beberapa guru.

.

Untuk menjadikan karangan lebih menarik dan meyakinkan, adik-adik juga boleh memasukkan maklumat terperinci mengenai perkara-perkara yang dinyatakan.

.

Misalnya, jika adik-adik menulis bahawa guru itu suka membaca, maka nyatakan secara lebih terperinci sama ada beliau suka membaca akhbar, majalah atau novel. Malah, adik-adik boleh menulis secara lebih terperinci iaitu karya bahasa apa yang diminati serta judul beberapa buku yang dibaca oleh guru berkenaan.

.

Adik-adik juga wajar menulis sesuatu yang istimewa atau unik mengenai tokoh berkenaan, misalnya guru itu pernah mendaki Gunung Kinabalu, pernah berlakon dalam drama televisyen, memiliki suara merdu seperti Datuk Siti Nurhaliza, mempunyai suatu hobi yang pelik (misalnya memelihara katak) atau menguasai lima bahasa.

.

Perkara-perkara lain yang sesuai untuk dimasukkan adalah mengapa adik-adik suka atau sayang akan tokoh itu. Misalnya, guru berkenaan adalah idola atau sumber inspirasi. Ceritakan mengapa adik-adik menyanjung tinggi, menyayangi dan mengagumi guru itu.

.

Sekiranya adik-adik menulis karangan berbentuk biografi mengenai tokoh sejarah, pemimpin atau negarawan, maka adik-adik perlu lebih berwaspada kerana adik-adik tidak boleh menokok-tambah fakta seperti di atas tadi. Sebaliknya, adik-adik perlu menulis berdasarkan fakta sebenar.

.

Sebagai persiapan, adik-adik bolehlah membaca buku mengenai tokoh sejarah, pemimpin dan negarawan supaya maklumat atau pun fakta itu boleh membantu apabila adik-adik diminta menulis karangan berbentuk biografi mengenai tokoh berkenaan.

.

Pada kali ini, tidak ada contoh karangan diberikan. Sebaliknya hanya panduan mengenai cara-cara menulis karangan berbentuk biografi. Hal ini disengajakan kerana Abang Uthaya mahu adik-adik menulis karangan berdasarkan tajuk ini:

.

Tulis sebuah karangan berbentuk biografi mengenai seorang individu yang kamu sanjung. Panjang karangan hendaklah tidak kurang daripada 80 patah perkataan.

.

Pastikan karangan itu adalah seratus peratus asli dan ditulis oleh adik-adik sendiri. Apabila siap, bolehlah dikirim ke alamat e-mel uthayasb@yahoo.com.my. Lima karangan terbaik akan diberikan hadiah buku cerita. Selamat berkarya!

.

(Panduan ini ditulis oleh Uthaya Sankar SB berdasarkan Bengkel Cereka UPSR anjuran Kavyan dan disiarkan dalam majalah e-baca, Ogos 2010. Ikuti Bahagian Lima - KLIK DI SINI.)

No comments:

Post a Comment

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!