Tuesday, 20 April 2010

Pembaca Berotak Suatu Hipokrasi?

Adalah menjadi suatu kesalahan besar – mungkin juga dosa besar – jika anda sebagai seorang sasterawan memilih untuk menghasilkan karya yang mencabar minda; serta menulis khusus untuk khalayak yang gemar membaca karya-karya yang mencabar minda.
.

Demikian pandangan yang dikemukakan oleh pihak tertentu apabila saya terus terang mengatakan bahawa saya hanya memerlukan sekurang-kurangnya sepuluh membaca berotak untuk membuatkan saya terus berkarya.

.

Saya menyatakan pendirian itu dalam majalah Dewan Sastera, Mei 1997 [BACA DI SINI] dan di Universiti Sains Malaysia pada November 1998 [BACA DI SINI].

.

Ada peneliti yang memahami apa yang saya maksudkan [BACA DI SINI] dan tentulah ada peneliti yang sebaliknya menghadapi “sedikit kesukaran” [BACA DI SINI] dan [BACA DI SINI].

.

Selesai membacanya, sudilah berkongsi hasil penelitian anda.

1 comment:

  1. Kadangkala berterus terang itu tidak digemari orang. Ha, ha, ha!

    ReplyDelete

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!