Tuesday, 16 March 2010

Ugadi Membawa Unsur-unsur Keling?

Kaum India berketurunan Telugu menyambut tahun baru atau “Ugadi” pada 16 Mac 2010.
.

Secara spontan, saya terkenang bagaimana pada 7 April 2008, apabila saya membuat liputan sambutan “Ugadi” di Taman Puchong Utama, Selangor untuk siaran berita Bahasa Malaysia (TV), saya dituduh cuba membawa masuk “unsur-unsur keling”!

.

Insiden itulah yang membuatkan saya melepaskan jawatan penyunting berita dengan notis 24 jam; kerana tidak mahu berada di tempat yang ketara mengamalkan perkauman dan diskriminasi.

.

Bagaimanapun, Hajah Salasiah Zakaria tidak disambung kontraknya mulai 1 Januari 2010 dan beliau sudah tiada di Bilik Berita TV RTM. Maka, mungkin pada tahun ini, tidak menjadi masalah untuk menyiarkan liputan sambutan “Ugadi”.

.

Apatah lagi, sejak 3 April 2009, riuh sekampung dengan “1Malaysia” di mana semua kaum, agama, etnik dan keturunan khabarnya tidak dinafikan hak masing-masing.

.

Sila KLIK DI SINI untuk membaca surat panjang yang saya serah kepada Pengarah Berita Ehwal Semasa selepas melepaskan jawatan penyunting berita berikutan insiden berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!