Saturday, 26 September 2009

Formula 1Malaysia?

Akhbar-akhbar perdana pada 21 September melaporkan bahawa bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berharap amalan rumah terbuka dapat dijadikan satu budaya yang menyerlahkan semangat 1Malaysia sebagai gagasan perpaduan rakyat berbilang kaum di negara ini.

Foto-foto yang disiarkan pula secara amat sengaja menunjukkan individu kaum Melayu, Cina dan India sama-sama menganyam ketupat atau makan.

Lalu, bagi sekian kalinya sejak April 2009, saya tertanya-tanya, apakah itu sahaja yang dimaksudkan dengan 1Malaysia?

Saya selalu menulis mengenai konsep “Bangsa Malaysia” di blog saya kerana konsep itu memang menjadi pegangan dan impian saya.

Sila KLIK DI SINI untuk membaca pandangan saya yang disiarkan dalam The Malaysian Insider pada 25 September 2009.

1 comment:

  1. saya setuju.. mengapa setiap kali ada gagasan tentang perpaduan.. promosi nya mesti wajib ada seorang anak India.. seorang anak Melayu.. dan seorang anak Cina.. main guli bersama-sama.. main layang-layang sama.. ataupun apa jua perkara yang sewaktu dengan nya.

    seolah-olah prinsip perpaduan atau kini orang lebih gemar menggunakan istilah 1 Malaysia hanya terhad kepada gambaran secara luaran dan tidak menggambarkan realiti itu sendiri.

    saya kira rakyat negara ini telah lama menjadi jiran di bawah 1 bumbung iaitu Malaysia.. oleh itu gambaran kurang tepat mengenai ideologi perpaduan yang sepatutnya haruslah dihentikan serta merta..

    rakyat sudah lama matang.. bangsa Malaysia sebenarnya sudah lama menilai erti sebenar perpaduan bilamana seorang anak melayu.. atau anak india.. atau anak cina.. boleh duduk di bawah 1 bumbung hentian bas ketika menunggu bas tanpa rasa prejudis atau syak bahawa masing-masing akan mencedera/mengganggu masing2..

    Itulah konsep 1 Malaysia yg sebenarnya..

    ReplyDelete

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!