29 Dec 2009

The Bone Collector

Pada 18 Disember 2009, saya mula membaca semula novel The Bone Collector karya Jeffery Deaver; cetakan 2008 yang dihadiahkan oleh Devishi Prabha Sankari kepada Prabhawathy sempena Hari Ibu pada 10 Mei 2009.
.

Saya pernah membaca novel terbitan tahun 1997 suatu masa dahulu. Saya juga pernah menonton versi filem yang terbit pada tahun 1999.

.

Walau bagaimanapun, saya amat bertuah kerana Tuhan telah mengurniakan saya dengan “daya lupa” yang memungkinkan saya menikmati karya (filem, novel dan sebagainya) berulang kali. Tuhan Maha Pemurah.

.

Saya tidak berpeluang membaca setiap hari kerana terlibat dalam beberapa urusan lain; urusan rasmi, tidak rasmi, penting dan tidak penting.

.

Pada sebelah malam Sabtu, 26 Disember, saya membaca The Bone Collector sehingga 6:00 pagi keesokannya! Pada hari Ahad itu sendiri, saya tidak berkesempatan menyambung pembacaan selepas berhenti di halaman 385. (Jumlah halaman: 467)

.

Pembacaan saya selesai sekitar pukul 10:00 pagi, 28 Disember. Suatu proses pembacaan yang memang amat memberi kepuasan jiwa dan intelektual!

.

Sejak 18 Disember, saya juga berusaha mencari DVD filem The Bone Collector (1999) lakonan Danzel Washington dan Angelina Jolie. Malangnya, tidak saya temui di mana-mana.

.

Maka, pada malam 28 Disember, saya menyelongkar koleksi VCD lama di bilik stor lalu menemui DVD yang saya beli pada 4 Mac 2000.

.

Terdapat begitu banyak perbezaan antara novel dan filem. Paling ketara adalah apabila watak pembantu perubatan kepada Lincoln Rhyme bertukar daripada Thom (lelaki) kepada Thelma (wanita) lakonan Queen Latifah. (Lakonan yang membanggakan, tentunya!)

.

Nama watak Amelia Sachs (novel) juga bertukar menjadi Amelia Donaghy (lakonan Angelina Jolie).

.

Dalam novel, dua mangsa yang pertama bernama John dan Tammie Jean Colfax. Dalam filem, mereka adalah pasangan suami-isteri.

.

Dalam filem, mangsa yang dibiarkan mati dimakan tikus adalah seorang mahasiswa Universiti New York. Dalam novel, wataknya seorang wanita yang berjaya diselamatkan oleh Amelia.

.

Dalam filem, Amelia pergi sendiri ke sebuah kedai menjual buku lama dan menemui buku The Bone Collector yang dijadikan panduan oleh si pembunuh.

.

Dua mangsa terakhir dalam filem adalah seorang lelaki tua dan cucu perempuannya. Kedua-duanya diikat pada tiang di tepi laut. Dalam novel, seorang balu dan anak perempuannya.

.

Dalam novel, Amelia terpaksa menyelamatkan kanak-kanak perempuan itu sebelum dibunuh sekumpulan anjing liar.

.

Dalam novel, watak balu itu memainkan peranan amat penting pada akhir cerita. Bagaimanapun, tidak demikian dalam versi filem.

.

Tiada adegan Amelia ditimbus hidup-hidup oleh si pembunuh bersiri. Identiti si pembunuh itu dalam filem juga tidak sama dengan novel.

.

Malah, dalam novel, Lincoln berjaya menumpaskan (membunuh!) si pembunuh seorang diri dengan menggigit. Dalam filem, Amelia terpaksa menembak pembunuh itu sebelum Lincoln ditikam.

.

Novel berakhir dengan satu lagi kes pengeboman yang “mendesak” Lincoln melupakan niat membunuh diri; manakala filem berakhir dengan sambutan Hari Krismas.

.

Kesimpulan saya (selepas membaca novel dua kali dan menonton filem dua kali): versi novel adalah jauh lebih hebat, penuh dramatik, terperinci, penuh aksi, mendebarkan dan penuh visual berbanding versi filem.

.

Nota: Sila KLIK DI SINI untuk maklumat cerpen-cerpen Deaver.