Wednesday, 8 July 2009

Dirgahayu Bahasaku!

Keputusan muktamad berhubung dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) bakal diumumkan pada hari ini, 8 Julai 2009.

Tan Sri Muhyiddin Yassin yang merupakan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran dijangka mengumumkan keputusan itu selepas membentangkan laporan hasil kajian PPSMI dalam mesyuarat Kabinet di Putrajaya.

Saya terkenang akan saat dan suasana sewaktu PPSMI diumumkan secara mengejut pada Mei 2002, serta sewaktu dipersetujui Kabinet pada Julai 2002.

Juga, tentunya reaksi “terkedepan” saya melalui sajak “Pe(r)juang(an) Bahasa II” pada Disember 2002. Saya membacanya semula DI SINI pada awal pagi.

2 comments:

  1. Saat Tan Sri Muhyiddin Yasin mengumumkan keputusan dasar berhubung PPSMI saya sedang menyaksikan pertandingan akhir Pesta Pantun sekolah Menengah Peringkat Kebangsaan antara Negeri Sembilan dengan Pahang yang berlangsung di Port Dickson.
    Saya selaku guru pembimbing bagi pasukan Selangor terpaksa akur dan berpuas hati kerana hanya mampu bertahan hingga ke pusingan kedua sahaja. Namun itu bukan persoalannya, apa yang penting saya amat berbangga kerana dapat menyaksikan sekumpulan anak-anak remaja sekolah hari ini yang masih cinta akan pusaka Melayu ini. Cuma seperti kata Chuari Selamat selaku Jurupantun, tidak kelihatan wajah bukan Melayu selama 20 tahun kejohanan ini diadakan. Saya tidak ingin berdebat lagi soal PPSMI yang sudah menjadi sebahagian agenda politik ini, saya ingin melontarkan rasa saya sebagai guru bahasa Melayu selama hampir 20 tahun, saya dapat melihat penguasaan bahasa dalam kalangan remaja hari ini semakin rendah dan amat merisaukan. Jadi dalam sibuk kita hendak memperkasa bahasa Inggeris, janganlah pula lupa akan bahasa rasmi kita yang telah setengah abad termaktub dalam Perlembagaan.Hayatilah pantun saya ini:

    Mesra bayu menyapa jejawi,
    Akar meliar berlumpur selut,
    Bahasa Melayu junjungan pertiwi,
    Usah dibiar bersimpul kemelut.

    Saya berharap kita dapat berbincang lebih panjang ketika saudara berkunjung ke sekolah saya pada 14 Julai nanti.

    Daripada Rohizan SMTSA, Shah Alam.

    ReplyDelete
  2. Saat Menteri Pelajaran mengumumkan keputusan dasar kerajaan berhubung PPSMI, saya bersama-sama sebahagian guru dan pelajar dari seluruh negara sedang menyaksikan pertandingan akhir Pesta Pantun sekolah Menengah Peringkat Kebangsaan di negeri bertanah adat Negeri sembilan. Pertandingan akhir menyaksikan Negeri Sembilan bertemu Pahang dan sekali lagi Negeri Sembilan dinobatkan sebagai juara. Saya selaku guru pembimbing pasukan Selangor yang diwakili oleh SM Teknik Shah Alam terpaksa akur dengan pencapaian ke peringkat pusingan kedua sahaja. Itu bukan persoalan yang hendak saya bincangkan. Saya sekadar teringat akan kata-kata Exco Pelajaran Negeri Sembilan dalam ucapan penutup beliau, sejak 20 tahun pesta ini diadakan, belum kelihatan wajah bukan Melayu yang mengambil bahagian. Saya amat berharap saudara dapat merintis jalan untuk menyahut cabaran ini. Berbalik kepada soal PPSMI, selaku guru bahasa Melayu, saya tidak gusar akan usaha memartabatkan bahasa Inggeris yang dicanangkan sejak sekian lama oleh pemimpin kita. Apa sahaja wahana dapat diperguna jika yang bercakap itu pemimpin berkuasa. Apa yang merisaukan saya, setelah hampir 20 tahun saya mengajar bahasa Melayu, pencapaian bahasa Melayu dalam kalangan remaja kini semakin rendah mutunya. Jadi, usaha memartabatkan bahasa Melayu ini seharusnya seiring dengan usaha melonjakkan kegemilangan bahasa Inggeris. Maaf, saya lebih selesa dan mesra menggunakan Melayu, berbanding Malaysia kerana saya akur dengan akta yang telah termaktub sekian lama. Akhir bicara hayati pantun saya ini:

    Hembusan bayu menyapa jejawi,
    Akar meliar berlumpur selut,
    Bahasa Melayu junjungan pertiwi,
    Usah dibiar bersimpul kemelut.

    ReplyDelete

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!