19 Mar 2009

Bertemu Ali di Pandan Indah

“Ali, saya amat berbangga dapat bertemu kamu. Kamu ternyata amat ikhlas dalam berkawan walaupun kamu tidak tahu siapa saya. Semoga dapat terus berkawan.”

Demikian SMS yang saya kirim kepada seorang sahabat baru yang sempat saya temui selama hampir 30 minit di sebuah gerai makan di Pandan Indah pada sebelah malam 18 Mac 2009.

Biasanya, apabila saya ke mana-mana, akan ada orang yang mengenali saya sama ada sebagai pengulas akhbar, penyampai berita, penulis, penyair atau pensyarah. Atau sekurang-kurangnya pernah mendengar suara saya atau melihat foto saya atau membaca nama saya di akhbar dan majalah.

Sebaliknya, Ali hanya mengenali saya sebagai “Sankar” di sebuah rangkaian sosial di ruang siber; sebagai seorang individu yang “suka berkawan dengan sesiapa yang sudi”.

Kebanyakan “sahabat” saya di rangkaian sosial berkenaan tidak memerlukan masa yang lama untuk mengetahui identiti sebenar saya sebagai seorang sasterawan dan “personaliti TV”.

Ali pula hanya mengenali saya berdasarkan maklumat yang saya paparkan pada profil di rangkaian sosial itu: foto, umur, alamat e-mel, tempat tinggal, tua tetapi awet muda, ada dua anak, dan bernama “Sankar”.

Ternyata Ali memang tidak gemar membaca dan kurang menonton televisyen!

Saya pula hanya mengenali Ali selama hampir sebulan di ruang siber. Kami biasanya bertanya khabar dan berbual hal-hal yang amat umum. Tanpa menyentuh hal-hal politik. Tanpa menyentuh hal-hal peribadi.

Saya sentiasa mengelak daripada bertanya maklumat diri, keluarga, pendidikan dan pekerjaannya kerana tidak mahu Ali bertanya akan soalan yang sama kepada saya!

Akhirnya, pada tengah hari 18 Mac 2009, kami bersetuju melalui SMS untuk bertemu pada sebelah malam. Saya memandu ke Pandan Indah seperti yang dijanjikan.

Sejak awal pertemuan, Ali ternyata seorang pemuda yang tidak bersikap prejudis. Kami terus menuju ke sebuah gerai berdekatan untuk minum sambil berbual-bual.

Sekali lagi, saya mengelak daripada bertanya soalan-soalan yang boleh membuka ruang kepada Ali untuk “mengetahui” identiti saya secara mendalam.

Ternyata amat seronok apabila dapat berbual dengan seorang individu yang benar-benar tidak mengenali kita! Bukanlah pula bermakna saya cuba menipu Ali dengan menyembunyikan identiti sebenar.

Dalam masa sekitar 30 minit yang sempat kami luangkan bersama di gerai itu, saya mendapat tahu bahawa Ali suka menonton filem seram dan komedi.

Katanya, “kalau saya menonton wayang bersama-sama kawan-kawan, pawagam pasti riuh.”

Apapun, perkara paling utama yang dapat saya kesan pada sikap Ali adalah keikhlasannya dalam persahabatan.

Suatu hari nanti – atau jika terbaca catatan ini! – Ali tentu akan mendapat tahu “rahsia” bahawa sahabat yang bernama “Sankar” sebenarnya adalah “Uthaya Sankar SB”.

Namun, saya percaya dan berharap Ali akan terus ikhlas dalam persahabatan antara dua generasi ini.