10 Mar 2009

Ally & Charles

Pada 5 Mac lalu, Ally Iskandar menghubungi saya melalui Facebook dan bertanya sama ada saya sudi menjadi tetamunya dalam rancangan Ally (TV3, Rabu, 11:00 malam).

Saya menjawab ringkas: Kecil tapak tangan, nyiru saya tadahkan.

Tentulah gembira apabila kemampuan kita mendapat perhatian; di tengah-tengah budaya “kera di hutan disusukan, anak di pangkuan mati kelaparan” semakin berleluasa.

Sebelum ini, saya pernah bergandingan dengan Ally sebagai pengacara majlis Rumah Terbuka Deepavali di KL Sentral pada awal November 2008.

Pada Tahun Baru Cina lalu, Ally menghubungi semasa rancangan MHI (TV3) untuk mengajak saya berbual dengan tetamu di studio, Dr Lim Swee Tin dan Selina S. F. Lee.

Berbalik pada cerita asal, selepas waktu kerja pada 9 Mac 2009, saya ke Sri Pentas untuk bertemu Ally bagi membincangkan rancangan Ally yang akan dirakam sebahagiannya pada 11 Mac 2009, pukul 3:00 petang di studio NTV7, Glenmarie, Shah Alam.

Topik yang bakal dibicarakan adalah “Saya Anak Malaysia”. Kami sepakat untuk tidak terlalu formal dan menyediakan soalan. Sebaliknya, biarlah dibincangkan secara santai dan spontan semasa rakaman nanti.

Ally juga mengakui membaca blog saya apabila ada masa; serta suka pada cara saya melahirkan pemikiran saya untuk bacaan seluruh Bangsa Malaysia serta sesiapa yang tahu Bahasa Malaysia.

Berbalik pada rakaman Ally pada Rabu, 11 Mac 2009 di Glenmarie, saya bercadang membaca 5 orang bersama-sama saya. Jika ada yang berminat, silalah SMS maklumat diri ke 012-3368142 selewat-lewatnya pukul 4:00 petang, 10 Mac 2009.

Semasa saya di Sri Pentas, Charles Mohan dari NTV7 juga meluangkan masa untuk berbual-bual dengan saya. (Beliau mendapat tahu mengenai kedatangan saya selepas membaca status di Facebook: “Uthaya ke Sri Pentas petang ini.”)

Kami bualkan kisah-kisah lama kerana Charles merupakan junior saya di Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya. Kali terakhir kami bertemu adalah sewaktu Charles masih seorang wartawan di NTV7 dan belum menjadi penyampai berita.

Siapa sangka rakan-rakan di Sri Pentas mengikuti perkembangan saya serta lebih menghargai bakat dan kebolehan saya dalam bidang penyiaran! Hanya jauhari yang mengenal manikam. ...