Wednesday, 11 March 2009

Menjadi "Otai"!

Latihan Kewartawanan Asas yang saya kendalikan bagi sekitar 15 kakitangan baru Unit Khas, Galeri Perdana dan Unit Bencana RTM pada 3-10 Mac 2009 bukan suatu peristiwa besar yang perlu diberi perhatian.

Malah, kehadiran saya sebagai “tenaga pengajar” bukan sesuatu yang dirancang. Sebaliknya, memandangkan tidak ada sesiapa yang tampil untuk membimbing mereka secara formal, maka saya menawarkan diri semasa sesi suaikenal pada pagi 2 Mac 2009.

Apa tidaknya. Daripada saya membiarkan pengalaman yang ada pada diri ini tersimpan begitu sahaja, elok saya kongsikan bersama-sama staf baru ini yang memang bersedia untuk berkongsi ilmu.

Mungkin ada individu yang hanya akan tampil sebagai tenaga pengajar jika ada sesi formal yang menampilkan pula orang kenamaan sebagai perasmi.

Bagi saya, biarlah latihan dilakukan pada skala kecil kerana apa yang penting adalah ilmu yang disampaikan; bukan upacara perasmian yang hebat dan pengisian yang kurang berbobot.

Maka, menggunakan cara dan gaya saya sendiri, saya sempat berkongsi ilmu dengan tenaga muda yang menyertai Latihan Asas Kewartawanan. Bagi saya, ilmu yang ada merupakan anugerah Tuhan dan hanya bernilai apabila dikongsi dengan orang lain.

Sebahagian foto yang sempat dirakam boleh dilihat di Facebook. Sila ambil perhatian bahawa hanya individu yang mendaftar sebagai ahli Facebook (percuma) dan menambah uthayasb@yahoo.com.my sebagai “rakan” boleh mengakses ke “album foto” yang disediakan.

No comments:

Post a Comment

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!