12 Mar 2009

Sesi Dialog Ketua Pengarah PNM Bersama Penulis

Melalui surat yang diterima pada 26 Februari 2009, saya antara penulis yang diundang menghadiri “Sesi Dialog Ketua Pengarah Perpustakaan Negara Malaysia Bersama Penulis” yang diusahakan oleh Bahagian Pembinaan Koleksi Negara dan Pendokumentasian Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) pada 12 Mac 2009, 8:15 – 11:00 pagi.

Pada 6 Mac 2009, saya ke pejabat Ketua Pengarah PNM, Encik Raslin bin Abu Bakar untuk menyerahkan surat cadangan beberapa aktiviti Kumpulan Sasterawan Kavyan yang memenuhi kriteria “Bangsa Membaca, Bangsa Berjaya” dan “Masyarakat Membaca, Masyarakat Berilmu”.

Bagi saya, perbincangan semata-mata mengenai dana pembelian terus buku-buku karya penulis tempatan oleh PNM dan Akta Penyerahan Bahan Perpustakaan 1986 tidak memadai.

Di dalam surat sepanjang dua halaman itu, disenaraikan beberapa cadangan daripada pihak Kavyan dalam usaha merancakkan aktiviti bahasa dan sastera; melahirkan Bangsa Malaysia yang gemar membaca; dan memperkasa perpustakaan sebagai pusat kegiatan ilmu dan pembelajaran sepanjang hayat.

(1) Baca Cerpen Kavyan – Aktiviti ini boleh mensasarkan golongan kanak-kanak, remaja atau dewasa. Aktiviti ini memberi peluang kepada khalayak untuk membaca, mendengar serta menghayati teks cerpen secara lebih mendalam dan lebih menyeronokkan. [Contoh tahun 2008]

(2) Bengkel Menulis Cerpen – Bengkel sehari ini bertujuan memberi tunjuk ajar kepada penulis baru (remaja atau dewasa) mengenai penulisan cerpen serta panduan mengirim karya kepada editor akhbar/majalah. [Contoh tahun 2008]

(3) Bengkel Menulis Makalah – Bengkel sehari ini bertujuan membimbing peserta mengenai cara-cara menulis makalah (rencana), khususnya makalah berkaitan budaya untuk disiarkan di majalah. [Contoh tahun 2008]

(4) Bengkel Kewartawanan – Bengkel sehari ini membimbing peserta (remaja dan dewasa) mengenai penulisan laporan dan berita untuk tujuan penyiaran di akhbar dan majalah. Turut diselitkan aspek etika dan peraturan semasa menulis laporan dan berita.

(5) Taklimat dan Aktiviti Kelab Membaca Sinar Pintar – Kavyan sudah sedia menjalankan aktiviti ini di beberapa tempat dalam usaha mempromosi Kelab Membaca Sinar Pintar (KMSP). Kerjasama yang lebih erat dengan Bahagian Gerakan Literasi Maklumat dan Bahagian Pembangunan Sumber Manusia PNM pasti boleh membantu menjayakan lagi usaha ini. Selain daripada taklimat bagi menambah Ahli dan Mentor KMSP, Kavyan juga menjalankan pelbagai program khusus bagi kanak-kanak dan remaja sebagai pengisian aktiviti. [Contoh tahun 2008]

(6) Penghayatan Sastera Remaja – Aktiviti ini bertujuan menimbulkan minat golongan pelajar dan remaja terhadap sastera, buku dan pembacaan. Peserta diberi peluang mendekati puisi tradisional, cerpen dan sajak secara santai dan menyeronokkan; tanpa terikat pada motif peperiksaan. [Contoh tahun 2008]

Beberapa aktiviti di atas pernah dicadangkan kepada PNM dan pernah juga dilaksanakan oleh Kavyan dengan kerjasama PNM.

Bagaimanapun, harapan Kavyan adalah supaya Encik Raslin bin Abu Bakar dapat memberi sokongan padu bagi memungkinkan aktiviti bahasa dan sastera anjuran Kavyan dengan kerjasama PNM dijadikan aktiviti bulanan (atau sekurang-kurangnya dua bulan sekali).

Hakikat yang tidak dapat dinafikan adalah bahawa Kavyan mempunyai pengalaman lebih 10 tahun dalam mengendalikan aktiviti-aktiviti yang dicadangkan. Maka, tidak timbul masalah dari aspek perancangan dan pengendalian.

Sebagaimana yang kita sedia maklum, PNM pula mempunyai kemudahan dan peruntukan bagi menjayakan aktiviti bahasa dan sastera yang dicadangkan.

Aktiviti-aktiviti yang dicadangkan juga tidak melibatkan kos yang tinggi.

Di dalam surat berkenaan, saya turut menyatakan harapan pihak Kavyan bahawa Encik Raslin bin Abu Bakar akan memberi reaksi positif terhadap cadangan-cadangan yang dikemukakan itu semasa Sesi Dialog pada 12 Mac 2009; atau mengatur pertemuan khas bersama wakil Kavyan pada tarikh lain untuk membincangkan cadangan aktiviti secara lebih lanjut.

Kita nantikan dengan penuh harapan.