31 Dec 2023

Reaksi Pembaca Beta – Jeffry Solomon Victor

Pada pendapat saya sebagai seorang “pembaca beta”, petikan awal cerpen “Guruji dari Jaisalmer” tidak begitu menarik. Teks ini agak serius. Ada pula perkataan yang saya kurang faham. Saya terpaksa membaca perenggan awal beberapa kali sebelum memahaminya. Saya lebih suka membaca cerita lucu, romantik, dan mudah.

Pada masa sama, saya tidak sedar bahawa langsung tidak ada dialog pada petikan ini. Selepas membaca soalan yang dikemukakan oleh penulis (Uthaya Sankar SB), saya membaca sekali lagi dan baru sedar hal itu.

Sebagai seorang Kristian, saya kurang pengalaman tentang guruji. Maka, timbul perasaan ingin tahu mengenai manusia seperti ini. Saya rasa, pada bahagian seterusnya dalam cerpen ini, watak “Saya” akan mengetahui kebaikan yang disebarkan oleh watak guruji, lalu “Saya” menjadi pengikut setianya.


[Jeffry Solomon Victor dilahirkan di Ipoh, Perak pada tahun 2002. Beliau menamatkan pengajian peringkat diploma dalam bidang sumber manusia dan kini menjadi tenaga pengajar di sebuah sekolah swasta. Jeffry terlibat secara aktif dalam program anjuran Kavyan seperti Bengkel dan Persembahan Drama Pentas Megha Duta (April-Ogos 2023), Lepak Menulis Cerpen di Anak Baba (September 2023), Bakat Seni dan Sastera Bangsa Malaysia (Disember 2023), dan Bengkel Penulisan Intensif di Taiping (Disember 2023). Karya Jeffry di portal Sastera Kavyan boleh dibaca di sini.]