3 Mar 2023

Ulasan Malaiur Manikam di GoodReads

Berikut sebahagian ulasan bagi buku Malaiur Manikam di Goodreads. Saya paparkan di sini bagi tujuan dokumentasi dengan rakaman ribuan terima kasih kepada setiap individu yang menulis ulasan berkenaan. Komen positif dan negatif saya terima dengan gembira kerana saya tahu para pengulas adalah golongan intelek yang memang mencintai ilmu.

Kagum. Cantik. Mudah.

Kadang-kadang aku terkedu bagaimana seorang Hindu dan seorang bukan Melayu menulis perihal Melayu dengan kemas.

Ada tulisannya yang bersifat agak kontroversi (hanya bagi manusia yang captive mind). Bahasa yang digunakannya cantik dan mudah difahami.

Pada awal bab; Uthaya banyak menulis perihal agama Hindu dan kepercayaan mereka. Aku sangat tertarik dengan beberapa ajaran Hindu. “Tertarik” di sini bukan membawa maksud aku ingin menjadi Hindu. Tetapi tulisannya mencerahkan (enlightment) mengenai Hindu untuk orang lain memahaminya. Jadi skeptisme aku terhadap Hindu itu semakin menipis.

Di bahagian tengah; Uthaya menulis perihal Melayu. Malu, malu sebab seorang India boleh bertanya dengan agak lancar mengenai “ketuanan” Melayu dan sebagainya mengenai Melayu. Ya, perlembagaan Malaysia mempunyai paradoks yang jelas.

Uthaya banyak mengulas buku AB Sulaiman terbitan SIRD itu. (Ya, boleh dikatakan SIRD & GerakBudaya saja yang berani mengeluarkan buku sedemikian). Aku tak baca lagi buku tu. Alangkah baik kalau ada orang terjemah buku tersebut kepada bahasa Malaysia.

Paling menarik Uthaya menyebut perihal transgender yang mana aku “ingin mencari jawapan seperti itu” akhirnya menjumpainya.

Buku ini aku beri 5/5 bintang.

Masalah buku ini hanya satu; masalah DuBook Press yang mengambil koleksi artikel dalam internet, lalu membukukannya. Mudah buat duit.

Naim al-Kalantani (14 Januari 2016)

I do think that this is a must read book for all Malaysians out there. Even if you dislike the author and you find his points debatable or controversial but he raised good questions on the “Malay” connotation. We often puzzled by the term itself as it put us all in one group but the distinctions among us is much more complex.

The book featured a series of articles that he wrote for the Malay Mail, The Malaysian Insider, Projek Dialog - just to name a few. The topics ranging from the certain article(s) in Federal Constitution, Hinduism, Malay Privilege , Indian Culture, Tamil Literature and even Gender/sexuality in Malaysia.

I actually wanted more chapters on Hinduism covered in the book because when you are living in the majority bubble, you kinda forget that there are minority race that live in your country as well. I find his writing about Hinduism actually helped disposing the pre-conceived notion that I had before on this particular religion. Uthaya put many comparisons with Islam and helped the readers see while the teaching and rituals might be different, but the concept is actually similar - For example, 99 Names of Allah and the term of Eka Aneka.

On the constitution which Article 160 was being discussed actually raised some pretty interesting point, as the defintion of Malay itself quite vague - Malaysian Chinese and Indian that decided to revert into Muslim. Does it mean they are no longer Chinese or Indian? Does it mean they can become Malay?

Another interesting chapter would be on the discourse of Tamil Literature (from many great epics like Silappatikaram and Manimegalai just to name a few) and how it is rooted from Jainism and Buddhism instead of Hinduism book. Overall, I find his writing and point of view fresh. One may agree to disagree but you can’t deny that his questions and concerns is valid.

Fadillah (22 April 2022)

SAMPAH !

Itu review pertama aku nak buat untuk buku ni. Tapi bila berbincang dengan “orang yang lebih tua” ilmunya, aku tarik balik review yang awal tadi (tak tarik 100%, sebab memang ada tulisan yang agak SAMPAH dalam buku ni). Buku ni rata-rata membicarakan topik Hinduisme (agama dan budaya orang India) dan Melayu, owh satu lagi tentang jantina ketiga 💆🏻️.

Baik, apa yang baik?

  • Aku dapat memahami dengan baik beberapa ajaran Hindu yang mungkin menjadi persoalan dalam hidup aku sebagai Muslim.
  • Ada beberapa tulisan yang mampu “menjentik” jiwa sebagai seorang Islam dan Melayu. Mungkin tulisan penulis agak panas tetapi jika difikir dengan akal yang waras, Insyaallah kita boleh ambil sisi pandang yang positif.

Itu je lah kot yang baik. Yang kurang baik? Banyak juga. Haha.

  • Liberal (dari sudut pandang akidah cuba disuntik dalam buku ini)
  • MELAYU menjadi topik hangat dan mendapat sisi pandang negatif oleh penulis. (Tetapi penulis kata dia tak pandang negatif, dia cuma quote kata-kata orang lain. So, itu nak panggil apa?😅)
  • Percanggahan pandangan sejarah Tanah Melayu. Sepatutnya isu sejarah Tanah Melayu tidak lagi menjadi polemik sebab hari ini dah banyak buku tulisan para sarjana tentang sejarah Tanah Melayu. (Mungkin penulis tidak didedahkan dengan buku-buku tersebut)
  • Nama Dr Ridhuan Tee Abdullah disebut lebih dari 3 kali dalam buku ni dengan sisi negatif, tak tahu apa yang ditakutkan oleh penulis kepada beliau.

Aku petik beberapa tulisan penulis yang boleh menimbulkan masalah:

“...Sebagai antara agama tauhid yang tertua di dunia, ajaran Hindu tidak menghalang/menolak mana-mana agama atau ajaran lain. Semua agama menuju kepada Tuhan (Maha Esa) dan terpulang kepada setiap individu untuk memilih jalan (agama atau ajaran) yang dingininya...”

“...Corak pemikiran orang Melayu dikatakan tidak begitu mementingkan aspek peraturan dan undang-undang. Sebaliknya ia dipengaruht nilai-nilai tradisi, keengganan menerima perubahan, berpusatkan kelompok sendiri, penuh dengan kekeliruan, wujud pertentangan idea, keangkuhan serta kurang idea dan kemampuan melahirkan idea...”

“...kerana tidak ada negara bernama ‘Melayu’...”

“...Contoh paling klasik yang sering menjadi rujukan adalah seorang lelaki bernama Ridhuan Tee Abdullah yang ‘pernah menjadi Kristian’ (Sinar Harian, 31 Oktober 2011) serta ‘pernah menternak dan memakan babi’ (Sinar Harian, 2 Jun 2014) khabarnya sering menggunakan frasa ‘kita orang Melayu’ serta menjadi ‘lidah rasmi’ orang Melayu...”

Syawal Ameron (10 Oktober 2020)

Wah!!! (3x) Sebuah buku yang sangat hebat! Saya beli buku ni (cuma RM3 di Dubook Cafe) sebab saya sudah kenal penulisnya sejak sekolah rendah lagi (banyak buku kanak2 tulisannya di perpustakaan) dan dari recommend kawan saya, seorang India Muslim yang tak habis2 mengatakan betapa bermanfaatnya buku ni untuk rakyat Malaysia! (?!)

Ya, seorang Muslim Melayu tipikal seperti saya yang cuma ada 3 kawan India Hindu, oleh kerana saya tidak mahu digelar rasis, saya tidak pernah bertanya soalan2 berkaitan agama kepada teman Hindu saya, walaupun ada seorang kawan saya yang nakal suka bertanya soalan2 sensitif dengan tujuan memerli/mengejek secara sinis (jangan contohi sifat ini!) seperti kenapa tak makan lembu, satu jawapan yang agak mengejutkan yang pernah saya dengar ialah, “Aku makan daging lembu sembunyi2, depan family aku je aku berlakon tak makan, sedap wo burger daging”. Kawan saya pun balas, “Kau ni Hindu munafik!” Kami semua pun gelak ramai-ramai.

Apa apa pun terima kasih banyak2 kepada tuan penulis kerana banyak info bermanfaat tentang agama Hindu yang dikongsi yang sekaligus menjawab banyak persoalan untuk orang Melayu yang ingin tahu dan ingin baca. Demi menyambut kepelbagaian rakyat Malaysia, buku ni seeloknya dibaca oleh orang2 Melayu. Baca!

p/s: Rasa cemburu dengan tuan penulis sebab tau banyak hal mengenai Islam dari orang Islam sendiri!

Zaghol (14 September 2018)

Sindiran Uthaya – walaupun penulis tak akan kata dia menyindir – bukanlah pada agama Islam, namun pada penganut Melayu Islam itu sendiri. Sesiapa tak dapat menafikan bahawa sindiran dalam makalah Uthaya umpama besi jarum iaitu ia halus sehingga kadangkala tidak ternampak namun cukup tajam untuk mencucuk sehingga ke isi daging yang paling dalam. Ternampak halus seperti pujian bagi mereka yang hidupnya hanya memakan puja-puji, namun cukup mencucuk bagi mereka yang sedar apa yang penulis cuba sampaikan.

Tapi kita tidak boleh melabel Uthaya sebagai seorang pengkritik yang buta. Buktinya, dia seorang pembaca yang aktif dan kritis dan mengetahui selok belok sejarah Islam sebaik (jika tak secemerlang) orang Melayu sendiri. Cuma mungkin pemahaman Uthaya hanya sekitar pembacaan, atau telahan dari persekitaran atau dari pengalamannya sendiri bergaul dan berhadapan dengan golongan Melayu yang etnosentrik. Ini mungkin kerana Uthaya memahami Islam secara intelek dan bukannya batin. Dia seorang pengkritik yang membaca dan mereka yang mudah melatah lalu cuba counter attack kritikan Uthaya tanpa dirinya sendiri punyai range bacaan yang luas dan diversiti sesungguhnya adalah satu tindakan yang cetek dan kurang bijak serta hanya menampakkan kebodohan.

Mungkin buku ini hanya mengundang rasa tidak senang golongan pro-Melayu, tapi bagi aku, Uthaya bukanlah pihak yang boleh ditunding jari atas apa yang dia (atau mungkin ramai golongan Bukan Melayu di luar sana) telah salah tanggap. Dia menulis berdasarkan pembacaannya, pengalamannya, dan tanggapan yang dibuat sebenarnya adalah hasil reflek dari cerminan kaum Melayu yang membawa Islam itu sendiri. Analoginya seperti; baju yang cantik dan bersih namun kita pakai dengan tidak kemas dan compang camping, apakah refleksi dari cermin yang kita akan nampak? Tentu tidak kemas dan compang camping juga bukan? Ya itulah keadaan kita Melayu yang sedang memakai Islam di tubuh badan kita.

Kesimpulannya, buku ini penuh provokasi, terutama apabila penulis menyentuh isu agama dan kaum. Namun jangan hanya diambil yang provokasi sahaja, selain itu buku ini memaparkan lebih dari buku Melayu lain boleh beri. Seperti kata Uthaya; saya hanya mahu mencuit minda puak puak ini supaya mereka berfikir.

Ok, itu bukan kata Uthaya. Tapi sekurang-kurangnya itu yang aku anggap apa yang dia cuba buat. Peace!

nazhsahaja (1 April 2016)

Hasil himpunan makalah-makalah yang jitu dan padat oleh saudara Uthaya Sankar. Beliau menerangkan tentang buah fikirannya dan membetulkan tanggapan segelintir pihak yang salah faham tentang agama Hindu.

Ada juga beliau menyatakan tentang hak kesamarataan, resensi yang mantap tentang buku-buku yang dibacanya dan pelbagai persoalan tentang agama.

Ada beberapa perkara juga yang saya tak setuju dan ada perkara yang saya setuju tentang buah fikirannya. Ambil yang jernih, buang yang keruh. Tapi pemikiran beliau membuatkan saya hendak terus mempelajari serta mengkaji agama dan jati diri sendiri dengan lebih mendalam. Selain itu, saya dapat memahami budaya dan agama rakan-rakan saya yang lain yang beragama Hindu. Malaysia kan terdiri daripada pelbagai kaum dan agama, apa salahnya kita memahami masing-masing dan hidup aman damai melalui toleransi ini.

Muhamad Fahmi (19 Disember 2015)

Usai membaca buku ini, berkali-kali saya berasa malu. Malu yang pertama, betapa ceteknya pengetahuan saya berkenaan agama Hindu selama ini. Jika tidak kerana buku ini, mungkin sehingga ke akhir hayat saya akan percaya bahawa “lembu” adalah salah satu Tuhan bagi masyarakat India.

Malu yang kedua, bahawa buku ini telah memberi pencerahan kepada saya akan maksud “Melayu” seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Malaysia. Rupa-rupanya tidak sesukar mana untuk digelar sebagai “Melayu” di dalam Perlembagaan Malaysia sendiri.

Malu yang seterusnya, membaca dari awal sehingga tamat buku ini membuatkan saya hampir terlupa bahawa penulisnya bukanlah seorang berbangsa Melayu tetapi boleh menulis menggunakan Bahasa Melayu dengan cukup baik. Malah tidak keterlaluan jika dikatakan, bahasa Melayu beliau jauh lebih baik dari kebanyakkan orang Melayu sendiri.

Membaca buku ini turut membuatkan saya berasa sedih pabila mengenangkan betapa ramainya kawan-kawan saya yang berbangsa Melayu masih lagi berhempas pulas untuk mengeja “aku” dan “dia” dengan betul.

Pepol (11 Januari 2016)

Aku tak ramai kawan dari kalangan penganut Hindu yang boleh aku bertanyakan perihal agama mereka. Sedari kecil dibesarkan hanya dengan sangkaan-sangkaan yang meliar tentang ritual dan makna di sebalik ritual dari agama yang satu ini.

Buku ini sedikit sebanyak membuka satu pintu yang membolehkan aku untuk meluaskan minat dalam mengenali dan mendekati tradisi lain dari Islam. Sedang dalam Islam sendiri yang rencam fahaman, tradisi dan mazhab yang belum tentu habis untuk diterokai.

Penulisan yang baik dari seorang bukan Melayu, malah sangat baik. Lebih baik dari sesetengah penulis Melayu itu sendiri, sedang kenyataan ini pasti menjemput rasa segan dan malu kerana menjadi orang yang bertutur seharian dan saling tidak lekang penulisan dalam bahasa ini sendiri masih terasa ada kurangnya berbanding dengan penulisan dari saudara Uthaya.

Hanya kerana susah untuk mencari karya-karya beliau, belum aku jumpa untuk mencari buku-bukunya yang lain.

Penulis yang bagus dan menulis buku yang terlebih bagus.

Abu Hurairah (12 Oktober 2018)

Apabila saya sedang membelek buku ini, tajuk-tajuk mengenai agama Hindu banyak dilampirkan. Saya pula seorang yang meminati bidang pengkajian tentang agama-agama di dunia. Oleh kerana itu, tak hairanlah saya merasa tertarik untuk membaca buku ini. Malah ia ditulis dalam bahasa Melayu dan pengarangnya pula seorang penulis berbangsa India yang terkenal dalam dunia kesusteraan Melayu Malaysia.

Jarang kita dapat jumpa bahan bacaan tentang agama lain ditulis dalam bahasa Melayu dan penulisnya pula non malay muslim. Lalu tanpa fikir panjang, saya terus membeli buku ini dengan harapan apabila saya membaca buku ini kelak, sedikit sebanyak pengetahuan saya tentang agama lain dapat ditingkatkan lagi.

Ya saya akui, penjelasan beliau mengenai agama Hindu, kepercayaan mereka dan falsafah di sebalik Hinduisme itu sendiri dipersembahkan dengan tutur kata yang kemas, cermat dan padat. Bukan sahaja agama Hindu, tapi agama agama lain seperti Buddhisme dan Sikhisme juga dijelaskan dengan cara yang sama. Lenggok bahasanya bagus dan beliau berjaya menjelaskan sesuatu yang kompleks dalam falsafah kepercayaan Hinduisme kepada bahasa yang mudah untuk kefahaman orang awam.

Tetapi apabila masuk tentang hal hal orang Melayu, secara jujurnya saya berasa agak kurang senang. Saya tidak ada masalah untuk berbeza pendapat, tetapi pendapat tersebut harus disertai dengan hujah yang kukuh dan jujur dalam membentangkan pendapat tersebut. Saya merasakan ada sesuatu yang tidak kena apabila beliau memetik kata kata AB Sulaiman yang memang keras mengkritik orang Melayu dan konsep Melayu itu sendiri.

Saya tidak tahu mengapa Uthaya bersikap agak provokatif dalam topik berkenaan Melayu. Pada beliau rasionalnya mudah, ini semua untuk perbincangan ilmiah semata mata. Apabila dihujani dengan respon2 yang beliau rasakan “negatif”, semua ini dianggap hujah kurang matang, tidak didasari bukti2 kukuh dan emosional semata-mata. Lalu beliau membuat kseimpulan yang puak2 ini memang menepati ciri-ciri negatif Melayu yang diutarakan oleh AB Sulaiman seperti bodoh sombong, kurang akal dan sebagainya.

Mohd Sufian (23 September 2017)

Pengenalan kepada budaya Hindu dan perbincangan pemikiran Melayu. Dua dalam satu.

Makalah Utahaya Sankar ini merupakan penerangan beliau pada pembaca akan makna di sebalik ritual-ritual dalam agama Hindu dan juga kebudayaan orang India. Daripada konsep ketuhanan kepada penggunaan kumkumma.

Perbincangan akan pemikiran Melayu pula adalah ulasan penulis akan fenomena orang Melayu di Malaysia dimomokkan dengan kehilangan ketuanan, dan tercemarnya Islam oleh perlakuan orang bukan Islam. Keluhan penulis pada bab “Memahami Minda Melayu” amat tepat. Akan tetapi, permasalahan yang diulas; pemikiran bersandarkan emosi, lompat pada konklusi dan penggunaan falasi logik berlaku across all ethnic groups dalam dan luar Malaysia. Kesan kurang pendedahan ilmu logik (mantik) agaknya.

Isi buku sesuai untuk sesiapa yang berminat nak tahu akan agama selain agama sendiri. Tidak sesuai untuk mereka yang cepat tersinggung hanya daripada pembacaan tajuk penulisan sahaja.

Nazmi Harith (2 April 2018)

A very great book to understand the basics of the three “big” religions in Malaysia. Uthaya have been attacked and accused of many ultra-Malays for being a pro-Hindu and Indian nationalist. But from his essays in this book, you will understand his ideas with facts and figures and what he really meant. I believe every Malaysian should read this book to have a better understanding among ourselves as Malaysian.

Syed Muhammad Danial (5 Oktober 2022)

Uthaya seorang penulis keturunan India dan beragama Hindu serta fasih dan pandai menulis dalam bahasa Melayu. Buku ini merupakan catatan dan tulisan beliau mengenai masyarat India, kebudayaan Hindu dan Tamil serta sejarah Malaysia dari perspektif berlainan selain daripada golongan majoriti.

YJ Tan (15 Januari 2020)

Aku dah hidup 32 tahun di Malaysia dan sangat malu untuk mengaku betapa ceteknya pengetahuan aku mengenai agama Hindu. Dari pengalaman aku sendiri dengan orang sekeliling sepanjang aku membesar memang banyak sangat prejudis terhadap agama ini. Jujurnya kita selalu melatah apabila orang tidak menghormati agama kita, dan sedar tak sedar kita sendiri tidak pernah ambil inisiatif untuk belajar dan meahami agama dan budaya orang. Kita nak orang faham dan hormat agama dan budaya kita, tapi kita sendiri tak nak faham dan hormat agama dan budaya orang. Kita selalu terlupa yang respect is to be earned, not given. Buku ini adalah permulaan yang baik untuk lebih memahami mengenai agama Hindu dan amalan2 di dalamnya.

Apa yang membuatkan aku agak bosan ketika membaca buku ini adalah apabila penulis membincangkan mengenai isu Melayu, hak Melayu, dan sebagainya. Bukan aku tidak bersetuju atau offended dengan kenyataan beliau, tapi lebih kepada isu itu tak menarik minat aku langsung.

The world is full with so much shit that the least thing I would care right now is whether Malay race is really exist or “hak ketuanan Melayu tercabar atau tidak”. lLke seriously…… there are other things more important in my mind right now. Tambahan pula banyak ayat2 yang ditulis secara berulang2, kadang2 sehingga 3-4 kali penulis menyatakan benda yang sama.

Secara keseluruhannya, ia adalah bahan bacaan yang baik dan banyak memberikan maklumat baru pada aku. Markah tinggi aku bagi untuk penulisan dalam bahasa Melayu penuh yang menggunakan ayat2 level Dewan Bahasa dan Pustaka.

NaniM (6 Mei 2016)

Pautan berkaitan: [Buku-buku Uthaya] – [Biodata Uthaya] – [Hubungi Uthaya] – [Uthaya Masuk Lokap]