Sementara orang Tamil sedang berbalah tentang tarikh sebenar sambutan tahun baharu (Januari atau April), isu “Keling” masih berlarutan, dan polemik “Allah” belum selesai, nampaknya ada usaha lain sedang dilakukan pihak tertentu secara penuh licik untuk memperlekeh hak beragama orang Bukan Islam di Malaysia.
[English version – Click Here]
Saya mendapat gambaran demikian selepas membaca cerpen-cerpen yang terkandung dalam antologi Meredah Kabus (2021) terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), beberapa hari lalu.
Pembacaan saya terganggu kerana setiap kali penulis Bukan Islam memperkatakan
“Tuhan”, ia ditukar kepada “tuhan” (huruf kecil). Contohnya:
Mala juga sentiasa diingatkan untuk
berdoa dan berterima kasih kepada tuhan. (Hlm. 10)
“Demi tuhan,” tegas Ha Rim. (Hlm. 40)
“Biar tuhan dan undang-undang saja
yang menghukum mereka! (Hlm. 41)
Semoga tuhan melindungi John daripada
sebarang bencana. (Hlm. 63)
Amanah yang diberikan oleh tuhan kepadanya itu yang harus diutamakan. (Hlm. 99)
Apabila
cerpen dalam antologi ini ditulis penulis beragama Islam, maka pihak DBP secara
penuh sedar membenarkan penggunaan “Tuhan”. Contohnya:
Farid tidak pernah putus mensyukuri rahmat Tuhan. (Hlm. 156)
Isu
mengenai “Tuhan” dan “tuhan” pernah timbul semasa saya dilantik menganggotai Panel Bebas Mengkaji
Pindaan Novel Interlok Edisi Murid pada tahun 2011.
Antara saranan dan desakan Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) adalah supaya “tuhan” dalam novel Interlok (2010) dibetulkan kepada “Tuhan” sebelum dicetak semula.
[Pengalaman Interlok — Selepas Allah, Tuhan Pula?]
Nampaknya, bukan hanya istilah “Allah” dijadikan milik eksklusif orang Islam di Malaysia, malah “Tuhan” juga mahu diwartakan sebagai milik khusus orang Islam. Dikatakan bahawa “Tuhan” (huruf besar) hanya layak digunakan bagi Allah.
Kumpulan cerpen sulung saya, Orang Dimensi diterbitkan DBP pada 1994, diikuti Siru Kambam (1996), dan Surat Dari Madras (1999). Dalam ketiga-tiga buku itu digunakan “Tuhan” tanpa sebarang masalah. Tentu sahaja saya tidak mengizinkan “Tuhan” dalam manuskrip saya ditukar kepada “tuhan”.
Prinsip pertama dalam Rukun Negara ialah “Kepercayaan kepada Tuhan”. Adakah Rukun Negara yang diperkenalkan pada tahun 1970 dengan tujuan utama “membentuk perpaduan yang kukuh” dan menjadi “kunci kepada keharmonian dan perpaduan kaum” hanya merujuk kepada Allah dengan penggunaan istilah “Tuhan”? -- Pendedahan penuh boleh dibaca dalam Suvarna Bhumi (2022).
______________________________
UTHAYA SANKAR SB ialah
seorang penulis dan pengasas Kumpulan Sasterawan Kavyan iaitu kumpulan penulis
masyarakat India yang menulis dalam Bahasa Malaysia. Ulasan ini disiarkan
di Malaysiakini
pada 16 April 2021.