4 Apr 2021

Menyamar Penulis Wanita Kaum India


Baru-baru ini, seorang individu bernama “D***i a/p Ravichandran” mengirim sebuah cerpen untuk dinilai.

Individu itu mengaku berumur 21 tahun dan “saya mula menulis cerpen Bahasa Malaysia selepas SPM. … Minat saya mula membara selepas memenangi pertandingan cerpen anjuran DBP pada tahun 2019.”

Saya tertanya-tanya, pertandingan apa pula dianjurkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada tahun 2019? Tetapi saya tidak mengesyaki apa-apa. Sebaliknya, gembira dengan kejayaan seorang lagi penulis kaum India.

Manuskrip cerpen yang dikirimnya belum layak disiarkan di mana-mana. Bagaimanapun, saya mahu mengirim beberapa buku sebagai motivasi dan galakan.

Maka, saya membalas e-mel dan meminta “D***i” mengirim nama penuh dan alamat penuh ke WhatsApp saya.

Walaupun nama dan alamat dinyatakan pada hujung manuskrip cerpen, entah mengapa saya sedikit was-was. Tambahan pula, cerpen itu dikirim dari alamat e-mel “B***r K***r” sedangkan alamat e-mel yang dinyatakan pada manuskrip cerpen ialah “anbeva24”.

Tidak lama kemudian, saya menerima mesej WhatsApp dari nombor sama seperti dinyatakan pada manuskrip cerpen. Pemilik nombor itu muncul sebagai “B***r K***r” secara automatik pada telefon saya.

Berlaku juga perbezaan maklumat yang amat ketara. Misalnya, nama bapa sudah berubah daripada “Ravichandran” kepada “Ravichandar”. Alamat rumah pula berubah daripada “178 Taman Sri Pinang” kepada “179 Taman Sri Pinang”.

“Adakah D***i dan B***r K***r orang yang sama?” Saya bertanya menerusi WhatsApp.

Jawapan: “Tak, B***r K***r, jiran sebelah. Dia beri galakan dan tunjuk ajar untuk saya menulis cerpen.”

Hairan pula mengapa D***i membalas mesej dari telefon bimbit milik jiran pada waktu malam.

“Dan telefon ini miliknya?” Saya meminta kepastian.

Jawapan: “Yes.”

Persoalan sama masih bermain dalam minda. Ada sesuatu yang tidak kena! Saya segera membuat tangkapan skrin (screenshot) maklumat dan foto pengirim mesej kerana dapat mengagak dia akan menyekat (block) saya.

“Siapa yang sedang menjawab mesej ini sekarang?” Saya bertanya lagi.

Serta-merta, nombor saya disekat (blocked) dan mesej saya seterusnya tidak dihantar. Panggilan telefon juga dibatalkan (cancelled).

Saya menghubungi e-mel “anbeva24” yang diberi tetapi mendapat balasan automatik bahawa mesej tidak dapat dihantar ke alamat berkenaan (the address couldn’t be found or is unable to receive email).

Ternyata ada orang menyamar sebagai seorang penulis wanita kaum India untuk mengirim manuskrip cerpen kepada saya.

Tanpa berlengah, saya melakukan semakan di Internet dan media sosial. Dalam masa yang singkat, identiti sebenar individu berkenaan berjaya dikesan!

Amat menyedihkan kerana orang itu bukannya budak-budak. Dia sudah ada sekurang-kurangnya sebuah novel Melayu yang dilancarkan di Labu, Negeri Sembilan pada Jun 2014.

Drama radio (Tamil) tulisannya pula mendapat tempat di MinnalFM. Dia juga terlibat dalam bidang pendidikan (sekolah swasta).

Entah mengapa B***r K***r menyamar sebagai “D***i”, seorang wanita kaum India berumur 21 tahun, untuk mengirim manuskrip cerpen kepada saya.

Maklumat diri, e-mel, manuskrip cerpen, foto, serta beberapa tangkapan skrin (screenshot) itu saya simpan sebagai bahan bukti untuk ditunjukkan kepada pihak berkenaan, jika timbul keperluan.