18 Mar 2013

Antara Konvoi Rumah Ibadat dan Ultra Kiasu

Kejayaan Konvoi Rumah Ibadat Seremban anjuran Hidayah Centre Negeri Sembilan di bawah Pertubuhan IKRAM Malaysia Negeri Sembilan dengan kerjasama Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) pada 17 Februari 2013 dilaporkan di akhbar Sinar Harian pada keesokan hari.
 
Bagaimanapun, berita berkaitan program yang bertujuan mengeratkan silaturahim dan persaudaraan sesama rakyat pelbagai kaum, etnik, budaya, adat dan agama itu ditenggelami “kehangatan” tulisan Ridhuan Tee Abdullah (nama asal: Tee Chuan Seng) bertajuk “Kesabaran umat Islam ada had” di akhbar sama.
 
Individu keturunan Cina beragama Islam (mualaf) itu memulakan tulisan mengenai kontroversi filem Vishwaroopam (2013) lalu mula mengaitkannya dengan MIC yang digelarnya sebagai “parti politik India komponen Barisan Nasional (BN)” yang “jahil sungguh mereka dalam memahami budaya masyarakat Islam” dan “ultra kiasu”. Masyarakat Cina juga diselarnya sebagai “ultra kiasu”.
 
“Pernahkah kita bersungut ketika perayaan Thaipusam? Seminggu sebelum perayaan, seluruh kawasan sekitar Batu Caves sesak. Kenderaan diparkir sesuka hati. Lautan manusia satu warna berhimpun, seolah-olah tidak ada warna lain lagi di negara ini,” kata Chuan Seng dalam artikel itu yang entah bagaimana “terlepas” untuk siaran di akhbar Sinar Harian yang selama ini dihormati pembaca pelbagai kaum dan agama.
 
Pada pandangan individu itu, “negara ini tidak ada lagi identiti. Agenda Islam dan Melayu entah ke mana”. Untuk rekod, realiti di Malaysia adalah bahawa apabila seseorang memeluk agama Islam, dia akan mula “meninggalkan” identiti kaum/keturunan asal dan mula mengidentitikan dirinya sebagai “Melayu”. Chuan Seng hanyalah salah satu contoh terdekat dalam isu “krisis identiti” ini.
 
Bagi saya, individu seperti Chuan Seng adalah orang-orang yang “mencemarkan” keperibadian mulia orang Melayu-Islam di negara ini. Golongan “ultra kiasu” sepertinya cuba secara berlebih-lebihan “menjadi Melayu” sehingga berteriak dan melolong kononnya mewakili golongan Melayu-Islam. Akhirnya, nama baik dan keperibadian mulia orang Melayu-Islam yang tercemar.
 
Bagaikan ada suatu agenda tersembunyi secara terancang untuk menjatuhkan keperibadian mulia, tolak ansur, kasih sayang, sikap memahami dan menghormati yang sebenarnya menjadi jati diri dan ada pada masyarakat Melayu-Islam di negara ini.
 
Di sisi yang lain pula, Konvoi Rumah Ibadat Seremban yang menyaksikan penyertaan lebih 50 individu pelbagai kaum dan agama menjadi bukti bahawa toleransi dan perpaduan masih tidak boleh tergugat/digugat tindakan/hasutan pihak tertentu.
 
Sesungguhnya Tuhan menciptakan kita berbeza-beza untuk kita saling mengenali; sebagaimana juga terbukti menerusi firman Allah dalam Quran (Al-Hujurat: 13).
 
Dalam konvoi itu, peserta mengunjungi lima rumah ibadat – gereja, gurdwara, kuil, tokong dan masjid – untuk memupuk memahaman dan persefahaman. Langkah ini amat penting ke arah menghindarkan apa-apa prejudis dan salah tanggap yang mungkin wujud terhadap agama-agama lain.
 
Saya sempat mendapatkan reaksi daripada empat rakan yang menyertai konvoi ini mewakili Kavyan. Shahrul Nizam Abd Hamid dan Kughan Nadarajah bersama-sama saya menaiki Komuter dari Shah Alam ke Seremban manakala Hussain Sajad memandu sendirian ke sana. Cikgu Roshidayu Che Mat pula berkereta bersama-sama suami dan dua anaknya.
 
“Konvoi ini menyedarkan saya bahawa penyatuan manusia boleh dilakukan dengan memahamkan setiap manusia tentang pegangan agama masyarakat di sekeliling. Kepelbagaian budaya dan agama sebenarnya dapat diharmonikan melalui acara-acara sebegini,” kata Shahrul yang turut merakam foto sepanjang konvoi.


Katanya, sejak kecil beliau lebih banyak bercampur dengan kawan-kawan Melayu-Islam; lalu pada mulanya timbul kegelisahan dan ketakutan untuk turut serta dalam Konvoi Rumah Ibadat Seremban yang merupakan susulan program sama anjuran Kavyan di Kuala Lumpur pada



“Cerita-cerita yang mengatakan bahawa jika melangkah masuk ke gereja kita akan menjadi seorang Kristian; jika masuk ke kuil Hindu pasti tidur malam tidak lena; menjengah ke tokong pasti akan menjadi sasau; dan gurdwara tempat persembunyian Benggali makan budak adalah mitos yang terpahat dalam jiwa saya sejak kecil.




“Akan tetapi, menyedari bahawa kegelisahan dan ketakutan itu tidak mampu dipadamkan selagi tidak mengenali, mendekati dan memahami agama dan budaya lain, saya percaya sampai bila-bila pun rasa gelisah dan takut itu akan melekat kukuh di sanubari saya. Sudahnya, saya akan hanya percaya bahawa agama Islam sahaja yang menyeru ke arah kebaikkan,” kata pemuda kelahiran Jitra, Kedah itu yang kini tinggal di Shah Alam.




Menghurai lebih lanjut, Shahrul mengatakan bahawa semua mitos yang membuatkan beliau gelisah dan takut itu akhirnya terungkai apabila turut serta dalam konvoi berkenaan. Shahrul mula menyedari bahawa semua agama sebenarnya menyeru ke arah kebaikan dan sebagai pegangan untuk menjadikan hidup lebih baik.




“Sepanjang konvoi bergerak dan menjelajah dari satu rumah ibadat ke satu rumah ibadat, lalu diberi penerangan tentang agama Islam, Kristian,

Hindu, Sikh dan Tao, hati saya berkata bahawa inilah adunan untuk melihat Bangsa Malaysia yang lebih harmoni,” akuinya.


Pemuda yang berminat membaca itu menyimpulkan bahawa konvoi yang disertai mampu mendekatkan lagi dirinya dengan rakan-rakan bukan Islam dan seterusnya sebagai satu rencah untuk melihat Bangsa Malaysia yang lebih harmoni dan bertoleransi.


 
Bagi Hussain, pengalaman menyertai Konvoi Rumah Ibadat Seremban dilihat sebagai sesuatu yang amat berharga. Beliau berharap program seperti ini akan lebih mendapat sambutan pada masa akan datang khususnya daripada golongan muda yang bakal mewarisi negara berbilang kaum ini.
 
“Masyarakat kita perlu dididik semula dengan nilai-nilai murni seperti saling menghormati dan mengasihi satu sama lain kerana dewasa ini kita seakan-akan lupa pada nilai-nilai ini; lalu sekadar wujud dalam buku teks sekolah rendah dalam bentuk teori dan jauh daripada praktikal.
 
“Masyarakat kita semakin hipokrit, kita cuma tinggal mendabik dada mengatakan kepada orang luar bahawa kita hidup harmoni dalam masyarakat majmuk tapi realitinya kita jahil tentang agama dan budaya satu sama lain. Usaha seperti konvoi rumah ibadat ini harus dipuji dan diteruskan lagi dalam pelbagai variasi kerana sudah tiba masanya kita mempraktikkan apa yang selama ini sekadar retorik semata,” kata Hussain yang membuat rakaman video sepanjang program.
 
Kughan juga berkongsi pandangan yang hampir senada. Jurutera teknologi maklumat itu mengakui banyak mengetahui tentang pelbagai agama di Malaysia menerusi konvoi ini yang diadakan dalam suasana santai dan muhibah. Malah, beliau kagum dan teruja melihat begitu ramai peserta pelbagai kaum dan agama yang mempunyai fikiran terbuka untuk menyertai “rombangan suci” itu.


“Biasanya, dulu kita beranggapan bahawa orang ramai tidak dibenarkan masuk ke rumah ibadat penganut agama-agama lain dan banyak pula perkara berkaitan rumah-rumah ibadat itu  dirahsiakan. Perkara ini telah menimbulkan banyak reaksi negatif lalu menyebabakan jurang perhubungan antara kaum dan agama semakin melebar.


 
“Tetapi semasa konvoi ini, saya nampak ketua atau wakil rumah-rumah ibadat tampil dengan gembira dan terbuka untuk berkongsi pengetahuan dengan para peserta konvoi. Di gurdwara, misalnya,  mereka sanggup mempelawa penganut agama-agama lain masuk ke ruang sembahyang dan menunjukkan buku suci agama Sikh serta menerangan apa yang terkandung dalam buku tersebut,” katanya dengan penuh semangat.


Kughan yang merupakan Setiausaha Kavyan turut kagum dengan sikap saling memahami, bantu-membantu dan persaudaraan yang wujud secara spontan dalam kalangan peserta pelbagai kaum, agama dan latar belakang sepanjang Konvoi Rumah Ibadat Seremban.


 
“Pada pandangan saya, program ini patut diteruskan dan dikembangkan ke negeri-negeri lain sebagai usaha murni memupuk semangat perpaduan yang jitu dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum dan agama di negara ini,” katanya.
 
Roshidayu pula merumuskan perasaan menyertai konvoi ini dengan kata-kata “teruja, gembira, terbuka minda dan insaf”. Berkenaan perkara baru yang dipelajari, guru itu yang tinggal di Taman Sri Muda, Shah Alam berkata, “Saya semakin yakin, Tuhan untuk semua yang percaya.”
 
Blogger itu turut mengakui bahawa pada mulanya beliau berasa sedikit takut dan janggal kerana inilah kali pertama mengunjungi rumah-rumah ibadat pelbagai kaum dan melihat secara begitu dekat. Namun, berkat layanan mesra dan perasaan persaudaraan yang wujud dengan para peserta dan wakil rumah-rumah ibadat, perasaan janggal itu segera hilang.
 
“Kalau ada lagi program seperti ini, saya dan keluarga akan turut serta,” katanya dengan penuh optimis dan bersemangat walaupun datang membawa anak kecil dalam pangkuan.
 
Demikianlah dua “kutub” berbeza yang diperhatikan dalam hubungan antara agama. Di satu pihak, peserta pelbagai kaum dan agama berusaha memupuk silaturahim dan persaudaraan yang ikhlas menerusi Konvoi Rumah Ibadat Seremban. Di sisi lain, seorang individu yang “lebih Melayu daripada orang Melayu” cuba menegaskan konsep “kami tuan, kamu pendatang” secara tersirat tanpa menyedari asal-usul dirinya sendiri!
 
Untuk rekod, saya tidak pernah menaruh walau setitik rasa hormat terhadap Chuan Seng sejak dahulu. Pendirian saya tidak pula berubah walau setitik berikutan penyiaran tulisan “ultra kiasu”nya di Sinar Harian (18 Februari 2013).
 
Dalam hal ini, apa yang dipaparkan oleh Amin Ahmad dari Institut Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi (IDEAS) di ruangan status Facebook pada 19 Februari 2013 segera muncul dalam fikiran:
 
Nabi s.a.w. ajar bantu mereka yang dizalimi dan menzalimi. Sahabat r.a. hairan lalu bertanya, ‘Kami maklum tentang membantu yang dizalimi, tapi bagaimana membantu yang menzalimi?’ Nabi s.a.w. jawab, ‘dengan mencegah kezalimannya’.”
 
Saya percaya bahawa ada sesuatu yang boleh kita pelajari menerusi jawaban itu. Kepada akhbar Sinar Harian pula, semoga ia tidak cuba “mengatasi” rekod Utusan Malaysia yang dikatakan (baca: kononnya) menjadi alat pencetus perpecahan dan perkauman.
 
[Makalah ini ditulis pada 19 Februari 2013 dan disiarkan di Projek Dialog pada 19 Februari 2013. © Uthaya Sankar SB 2013. Harap maklum bahawa anda membaca makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]