Kehidupan manusia tidak dapat
dipisahkan daripada muzik. Muzik adalah kehidupan. Setiap rentak dan gerak geri
boleh dikaitkan dengan muzik. Begitu juga dengan upacara dalam kalangan kaum India. Pelbagai alat muzik digunakan
dalam upacara di kuil dan juga semasa upacara keagamaan.
Dua jenis alat muzik yang kerap
digunakan di kuil adalah thavil dan nadaswaram. Kedua-duanya jarang
dipisahkan. Kedua-duanya adalah instrumen yang paling lazim dalam setiap
upacara tradisional, terutamanya semasa upacara perkahwinan.
Thavil (தவில்) adalah
alat muzik perkusi yang berbentuk silinder. Bahagian sebelah kanan adalah lebih
besar diameternya berbanding bahagian sebelah kiri. Kedua-dua bahagian ini
mempunyai ketegangan yang berbeza untuk menghasilkan bunyi yang berbeza.
[Tonton — VIDEO
di majlis perkahwinan]
Thavil
dimainkan dengan menggunakan jari dan tapak tangan di bahagian kanan
manakala sejenis kayu khas (pendek dan
tebal) digunakan di bahagian kiri. Pemain thavil
boleh menggunakannya sambil berdiri atau duduk mengikut situasi.
Nadaswaram
pula adalah alat muzik yang ditiup oleh pemainnya. Secara tradisional, nadaswaram diperbuat daripada pokok yang
dipanggil aacha. Nadaswaram mempunyai tujuh lubang yang ditutup dengan jari mengikut
rentak muzik apabila pemain sedang meniup alat tersebut. Nadaswaram berbentuk panjang; bahagian di hujung mempunyai diameter
yang agak besar.
[Tonton — VIDEO
Thavil dan Nadaswaram]
Perkahwinan atau majlis keagamaan Hindu dan
kebudayaan India tidak lengkap tanpa thavil
dan nadaswaram. Semasa pengantin
lelaki mengikat thali pada leher
pengantin wanita, thavil dan nadaswaram akan mewujudkan satu muzik
yang sungguh rancak untuk mengelakkan perhatian pengantin lelaki terhadap
perkara lain. Ia juga secara tidak langsung menghindarkan kedua-dua pengantin
daripada mendengar perkara yang tidak sepatutnya mereka dengar pada saat yang
cukup indah itu.
Baca juga — Thali, Rantai Perkahwinan Wanita India — Pemakaian Sari Dalam Kalangan Wanita Tamil —
Paramapatam, Permainan Ular dan Tangga — Kenali Kehebatan Rudraksha — Kolattam Memupuk Perpaduan — Nama-nama dari Sangakalam — Dewa Ganesha Ketinggalan Zaman.
[Esei ini ditulis oleh Anuradha Chelliah
sebagai salah satu usaha kecil-kecilan membantu Bangsa Malaysia
mengenali budaya India/Hindu, serta “menyelamatkan” budaya India/Hindu
daripada dicuri pihak lain. © Anuradha Chelliah 2018.]