Siri Stories of Bethal
mula disiarkan dalam majalah Chandamama
edisi Bahasa Inggeris mulai keluaran November 1955, iaitu edisi khas Deepavali.
Dalam edisi Bahasa Tamil, siri ini dinamakan Vedhalam Sollum Kadhai.
Dalam tradisi India, Vetalam merujuk kepada hantu yang
berkeliaran di muka bumi. Ia biasanya menghuni jenazah atau mayat di tanah perkuburan.
Vethalam juga selalu dikaitkan dengan pokok kelor atau merunggai.
Gandingan watak Vikramaditya dan Vetalam menghasilkan siri
cerita yang melucukan, menghiburkan, mendebarkan, dan merangsang pemikiran
pembaca atau pendengar.
Sumber atau inspirasi bagi watak Vikramaditya tidak dapat
dikenal pasti secara tepat. Dia dianggap legenda dalam kalangan pemerintah
silam di India.
Tidak hairanlah terdapat ratusan kisah, dongeng, dan legenda tersebar mengenai raja berkenaan. Penyair agung Sanskrit bernama Kalidas yang menulis puisi romantik Megha Duta dipercayai dinaungi Vikramaditya.
Tidak hairanlah terdapat ratusan kisah, dongeng, dan legenda tersebar mengenai raja berkenaan. Penyair agung Sanskrit bernama Kalidas yang menulis puisi romantik Megha Duta dipercayai dinaungi Vikramaditya.
Memasuki Alam Cerita Berbingkai
Orang
ramai memang sudah biasa dengan format cerita berbingkai dalam tradisi hikayat lama. Contoh terbaik adalah Hikayat
Seribu Satu Malam atau Arabian Nights
yang cukup popular di seluruh dunia. Di Malaysia dan Indonesia, Hikayat Bayan Budiman amat dikenali.
Hikayat itu sebenarnya adaptasi daripada teks Sanskrit berjudul Sukasaptati.
Dalam Hikayat Seribu
Satu Malam, seorang raja membunuh isterinya kerana menganggap semua wanita
tidak setia kepada suami. Kemudian, dia mengahwini seorang demi seorang gadis;
sebelum membunuh mereka pada keesokan pagi.
Akhirnya, seorang gadis yang baharu dikahwini mula bercerita
sepanjang malam. Cerita itu tidak tamat, lalu terpaksa disambung pada malam
kedua. Lalu, ditambah pula dengan bahagian awal cerita kedua, tetapi tidak
dihabiskan. Raja leka mendengar cerita selama 1,001 malam.
Apabila wanita berkenaan meminta pandangan bayan
peliharaannya, burung itu bercerita panjang. Si wanita leka
mendengar cerita sepanjang malam sehingga tidak sempat pergi bertemu dan
berkasih dengan putera mahkota.
Vikramaditan Kadhaigal
juga sebuah cerita berbingkai seperti kedua-dua cerita di atas. Walau
bagaimanapun, pada kali ini, tidak ada watak putera mahkota yang mahu meniduri
isteri orang lain, atau raja yang menganggap semua wanita tidak setia.
Sebaliknya, watak utama ialah Vikramaditya, seorang raja
yang berani, berintegriti, dan sanggup berbuat apa sahaja untuk membantu orang
ramai. Satu lagi watak penting yang menggerakkan cerita ialah Vethalam, iaitu vampire, puntianak, atau hantu yang
menghuni mayat.
Bagaimana Vikramaditya dan Vethalam bertemu? Apakah
kisah-kisah menarik yang disampaikan dalam cerita berbingkai ini? Bersabarlah
sementara saya menceritakannya satu per satu menggunakan Bahasa Malaysia yang mudah difahami kanak-kanak,
remaja, dan orang dewasa.
[Baca — Petikan Cerita] — [Harapan Pembaca] — [Beli Di Sini]
[Baca — Petikan Cerita] — [Harapan Pembaca] — [Beli Di Sini]
[Bahagian Pengenalan dalam
siri ini ditulis pada 22 Mei 2018 dan versi pendek disiarkan di Eksentrika pada 25 Mei 2018 sebelum
versi penuh dipaparkan di blog pada 4 Jun 2018. © Uthaya Sankar SB 2018. Harap
maklum bahawa anda membaca sebarang paparan di mana-mana blog kendalian Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]