22 Jul 2017

Najib Serah Kek kepada Bukan Melayu?


Menerusi makalah bertajuk “Kisah Kek dan Hak Melayu” (Malaiur Manikam, 2015), saya antara lain menghuraikan makna “Melayu” menurut Perlembagaan Persekutuan, Wasiat Raja-Raja Melayu, Enakmen Kerakyatan Negeri-negeri Melayu, Enakmen Tanah Rizab Melayu, dan Enakmen Perhutanan.

Pandangan Mohd Salleh Abas dalam buku Prinsip Perlembagaan dan Pemerintahan di Malaysia (2006), serta pandangan Mohamed Suffian dalam buku Modul Hubungan Etnik (2012) turut dipetik.

Sebaik buku itu terbit, ada pihak yang tidak mahu (tidak tahu?) membaca telah tampil menuduh buku saya menghina orang Melayu. Malah, ada juak-juak yang mahu Agong campur tangan, dan meminta kerajaan mengharamkan Malaiur Manikam!

Makalah berkenaan sebenarnya cuba menjawab pertanyaan siapa yang sebenarnya merampas hak orang Melayu di negara ini. Sering kali dikatakan kononnya orang India dan Cina yang merampas peluang dan hak yang sepatutnya dimiliki oleh orang Melayu.

Saya cuba menjelaskan bahawa hak itu sebenarnya dirampas secara licik oleh sekelompok orang “Bukan Melayu” selepas mereka masuk Islam dan mula menggelarkan diri sebagai “Melayu”. Huraian lanjut boleh dibaca dalam makalah “Kisah Kek dan Hak Melayu”.


Baru-baru ini, Presiden MIC, Datuk Seri Dr S. Subramaniam dilaporkan berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah melakukan lebih banyak kebaikan kepada kaum India berbanding “perdana menteri sebelum ini, termasuk seorang yang keturunannya dari negara India”. [Sumber 1] [Sumber 2]

Pandangan itu dipercayai merujuk kepada Tun Dr Mahathir Mohamad di mana nenek moyangnya dikatakan orang Malayali dan berasal dari Kerala, India. Secara teknikal, Mahathir adalah India Muslim (Mamak Malabari), tetapi sudah diiktiraf sebagai Melayu.

Terkini, Najib sudah sepenuh hati menerima orang India Muslim sebagai Bumiputera. Menurut laporan Utusan Malaysia baru-baru ini, Najib berkata: “Hakikatnya tuan dan puan [masyarakat India Muslim] adalah Bumiputera.”

Pada pandangan Khoo Kay Kim (Free Malaysia Today) pula, orang India Muslim tidak boleh diiktiraf sebagai Bumiputera, tetapi mereka boleh diisytiharkan sebagai orang Melayu. Persekutuan Pertubuhan India Muslim Malaysia (Permim), iaitu sebuah NGO Indian Muslim, tetap dengan pendirian bahawa mereka layak diiktiraf sebagai Bumiputera (Free Malaysia Today). Pada tahun 2014, Permim pernah menuntut hak orang India Muslim diiktiraf sebagai “Melayu” dan “Bumiputera” menurut Perkara 160 Perlembagaan Persekutuan (The Star).

Pada masa kini, ramai India Muslim menganggap diri mereka orang Melayu. Mereka mahu dilayan seperti orang Melayu. Mereka mahu diberikan hak sama seperti orang Melayu. Kalaulah Najib menerima pula mereka sebagai Bumiputera, tentu situasi sosial, politik, ekonomi dan sebagainya akan mengalami perubahan yang amat ketara. [Baca juga – Masuk Islam, Bukan Masuk Melayu.]

Menerusi makalah “Kisah Kek dan Hak Melayu” diterangkan bagaimana orang Melayu terpaksa berkongsi “kek” (hak istimewa) dengan orang Bukan Melayu yang masuk Islam dan terus mengiktiraf diri mereka sebagai “Melayu”.


Secara kasar, mengikut data pada tahun 2014, sejumlah 50.1% penduduk Malaysia adalah kaum Melayu. Manakala, Cina (22.6%), Orang Asli (11.8%), India (6.7%) dan etnik-etnik lain (8.8%).

Tidak lama lagi, apabila sebahagian besar orang India Muslim yang sudahpun menjadi “Melayu” secara rasmi (diiktiraf dalam data Jabatan Pendaftaran Negara) dan tidak rasmi (tidak lagi bercakap bahasa ibunda, misalnya) diiktiraf pula sebagai Bumiputera oleh Kerajaan UMNO pimpinan Najib, maka jumlah orang Melayu dan Bumiputera akan bertambah secara mendadak.

Akibatnya, identiti “Melayu” akan menjadi lebih cair dan tipis. Semakin sukar untuk memberikan definisi kepada makna “orang Melayu”. Tidak setakat itu, “kek” (hak dan peluang) yang selama ini diperuntukkan khas bagi orang Melayu dan Bumiputera, terpaksa pula direbut bersama-sama orang India Muslim.


Belum lagi mengambil kira puak seperti Ridhuan Tee Abdullah yang sudahpun menganggap dirinya “Melayu” dan tidak lama lagi mungkin akan turut mengetuai gerakan besar-besaran orang Cina Muslim menuntut hak sebagai Melayu dan Bumiputera!

Alahai, orang Melayu! Patutlah dikatakan Melayu merana di tanah sendiri. Janganlah salahkan kaum India dan Cina atas apa-apa yang berlaku. Sebaliknya, tegurlah pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN) yang sewenang-wenangnya memberikan “kek Melayu” kepada orang lain menjelang Pilihan Raya Umum (PRU).

(Pandangan ini ditulis pada 20 Julai 2017 dan tersiar di Malaysiakini pada tarikh yang sama. Komen pembaca boleh dibaca di sana. © Uthaya Sankar SB. Harap maklum bahawa anda membaca segala catatan di mana-mana blog kendalian Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri. Tidak ada sesiapa yang memaksa anda.)