Bayangkan jika makhluk asing yang
menyerupai manusia – atau lebih tepat lagi, menyerupai Aamir Khan – mendarat di
Lembah Klang.
Bayangkan bahawa timbul juga keperluan
untuk makhluk asing itu mendapatkan bantuan Tuhan. Harus difahami bahawa konsep
“Tuhan” di alam kita (apatah lagi di Malaysia!) mungkin tidak sama dengan
konsep Tuhan di planet asalnya.
Bayangkan segala kecelaruan yang bakal
muncul apabila pelbagai pihak yang mewakili pelbagai agama ditemui oleh makhluk
asing itu dalam usahanya mencari dan menemui Tuhan untuk mendapatkan bantuan.
Saya berpeluang menonton filem Hindi PK (2014) arahan Rajkumar Hirani pada 25 Disember 2014 sempena Hari Krismas.
Rasa-rasanya PK adalah singkatan bagi
“peekay” (mabuk) dalam bahasa Hindi.
Agak menarik kerana PK juga sesuai dan sepadan dengan makna “pikey” dalam bahasa
Inggeris yang merujuk kepada “pengembara” (traveller).
Watak makhluk asing lakonan Aamir Khan dianggap mabuk lalu digelarkan sebagai
“pikey” (PK) oleh orang ramai yang
ditemuinya.
Filem PK
lakonan Aamir Khan, Anuskha Sharma, Sanjay Dutt dan Sushant Singh Rajput
sebenarnya sebuah komedi. Ia mampu membuatkan penonton ketawa. Ia mampu
membuatkan penonton menangis. Ia juga mampu membuatkan penonton berfikir.
Ya, sebuah filem komedi bukan sekadar diisi
lawak bodoh dan adegan slapstik. Sebaliknya sebuah komedi yang sebenar harus
mampu membuatkan penonton berfikir.
Filem ini memang menimbulkan pelbagai
kontroversi di India. Ada pihak yang menganggap ia menyentuh sensitiviti agama
dan memperlekeh anutan agama tertentu.
Pada 31 Julai 2014, apabila poster pertama (atas, kiri) dikeluarkan, ramai yang mengatakan ia tidak sesuai kerana menampilkan Aamir Khan dalam keadaan (seolah-olah) berbogel bulat. Filem PK dituduh cuba mempromosikan budaya negatif.
Menurut laporan Hindustan Times (11 Oktober 2013), laporan polis dibuat sekumpulan
orang berikutan penggambaran suatu babak di sekitar Chandni Chowk, Delhi.
Seorang pelakon lelaki berpakaian menyerupai Dewa Shiva berlakon menarik beca
beroda dua yang membawa dua penumpang wanita berpurdah.
Babak berkenaan memang tidak muncul dalam
filem. Saya percaya penerbit memutuskan untuk membatalkan terus babak berkenaan
berikutan pelbagai masalah yang timbul.
Tuhan yang mencipta/dicipta manusia
Sekiranya mahu dijadikan isu, memang ada
banyak perkara yang menyentuh sensitiviti agama Islam, Hindu dan Kristian dalam filem ini. Ada
pihak yang mengatakan filem ini menghina Tuhan.
Bayangkan makhluk asing mendarat di Lembah
Klang dan menghadapi masalah seperti dalam filem PK. Habislah kalau dia bertemu pelampau dan pentaksub agama yang
memang ada di mana-mana di negara kita.
Satu pihak akan berkata Allah milik eksklusif mereka. Satu
pihak akan berkata Tuhan berkepala gajah. Satu pihak akan berkata Tuhan mati
disalib. Tetapi tentulah pihak-pihak ini hanya pentaksub dan bukan golongan
yang benar-benar mengenali Pencipta.
Kekalutan seperti di atas juga ditampilkan
dalam filem PK di mana watak makhluk
asing pergi ke rumah ibadat pelbagai agama untuk mencari Tuhan kerana hanya
Tuhan yang boleh membantunya.
Pelbagai persoalan dan isu yang dihadapi
oleh makhluk asing itu membuatkan sebahagian penonton beranggapan filem PK menghina agama dan Tuhan.
Sebenarnya tidak. Filem ini tidak sesekali
menghina Tuhan. Sebaliknya ia membuka ruang kepada penonton untuk memikirkan
perbezaan antara “Tuhan yang mencipta manusia” dan “Tuhan yang dicipta oleh
manusia”.
Tentu sahaja ada perbezaan maha besar
antara kedua-duanya. Tambahan pula, memang dalam kehidupan kita, ramai yang
“mencipta” Tuhan mengikut acuan sendiri dan bukannya mengikut ajaran sebenar
dalam agama (aagamam dalam Sanskrit).
Filem PK
tidak menafikan kewujudan Tuhan. Tidak sama sekali. Sebaliknya, watak makhluk
asing dalam filem komedi romantik ini mencabar minda khalayak untuk berfikir
apakah benar Tuhan hanya satu (esa, eka) atau ada banyak Tuhan berdasarkan
agama, mazhab, kepercayaan dan etnik.
Atas dasar itulah juga makhluk asing akan
benar-benar bingung sekiranya ditakdirkan mendarat di Lembah Klang dan terpaksa
“mencari” Tuhan. Dia akan diberitahu bahawa Allah adalah Tuhan milik orang
Islam.
“Jadi, ada Allah dan ada beberapa Tuhan
lain?” Demikian dia mungkin bertanya dengan bingung.
Pentaksub agama pasti akan rasa terhina
Sebenarnya pertanyaan seperti itu juga
sudah ditanya dalam filem PK. Mungkin
itulah juga sebabnya filem berkenaan dituduh menyentuh sensitiviti agama.
Kalau diperhatikan, isu-isu yang disentuh
menerusi skrip tulisan Abhijat Joshi dan Rajkumar Hirani tidak menghina atau
memperlekeh penganut mana-mana agama.
Sebaliknya isu-isu dan pertanyaan logik
yang dikemukakan menerusi filem sepanjang 153 minit ini mungkin menyentuh
sensitiviti pentaksub agama yang saiz otak mereka lebih kecil daripada sebiji
kacang hijau.
Tentulah kita perlu membezakan antara
“penganut” agama dan “pentaksub” agama. Ramai yang mengaku “penganut” tetapi
sebenarnya hanya “pentaksub”.
Kita sering bercakap mengenai isu agama
dalam konteks sempadan negara yang sempit. Dalam isu kalimah Allah, misalnya,
kita melihat dalam konteks di Semenanjung Malaysia semata-mata.
Filem PK
pula membicarakan mengenai Tuhan yang menguasai seluruh mayapada; keseluruhan
galaksi yang wujud.
Peminat, pengkritik dan pengkaji filem
pasti sedar bahawa Aamir Khan, atau nama sebenarnya Mohammed Aamir Hussain
Khan, bukan calang-calang pelakon. Dia lahir pada 1965 dan muncul sebagai pelakon
kanak-kanak menerusi filem Yaadon Ki
Baaraat (1973).
Pelakon berbakat ini antara lain menerima
Anugerah Filem Kebangsaan pada 1989, 2001, 2004 dan 2008. Malah, filem Lagaan (2001) dicalonkan bagi Anugerah
Akademi ke-74 (2002) dalam kategori filem bahasa asing.
Dia menerima anugerah Padma Shri (2003) dan Padma
Bhushan (2010) daripada kerajaan India, serta tersenarai dalam majalah Time (April 2013) sebagai “100 Individu
Paling Berpengaruh di Dunia”.
Aamir Khan yang memegang watak makhluk asing dalam filem PK menggunakan frasa “wrong number” (tersalah nombor) untuk menerangkan penipuan yang dilakukan pihak tertentu atas nama agama.
Pada mulanya, dia menyangka watak orang
alim memang sedang cuba menghubungi Tuhan tetapi tersalah nombor. Dia
mengandaikan “panggilan” itu dijawab oleh orang lain yang berpura-pura menjadi
Tuhan.
Hanya kemudian barulah makhluk asing itu
sedar bahawa orang alim berkenaan memang tidak tersalah nombor, sebaliknya
berpura-pura menghubungi Tuhan untuk menipu orang ramai iaitu pengikut yang
fanatik dan mudah dimanipulasi dengan sedikit pertunjukan silap mata.
Filem intelektual untuk dihayati dengan minda
Perlu diakui bahawa para pentaksub agama
akan membenci dan menyelar filem PK.
Persoalan dan pendedahan yang dibawakan menerusi filem ini akan dituduh
menghina agama mereka.
Filem ini sepatutnya membuka mata dan minda
orang ramai mengenai tindakan puak tertentu yang melacurkan agama untuk
kepentingan diri. Sepatutnya menyedarkan kita tentang betapa kejahilan orang
ramai dimanipulasi golongan tertentu atas nama agama dan Tuhan.
Walau bagaimanapun, hakikat yang amat nyata
adalah bahawa filem komedi intelektual ini tidak akan mampu mengubah mentaliti
para pengikut individu seperti Datuk Guluji yang pernah didedahkan
menerusi makalah “Mari mengenal Datuk Guluji” (The Malaysian Insider, 27 Januari 2014).
Percayalah, mereka akan terus berasa selesa
untuk berada dalam kesesatan dan kejahilan serta menganggap Guluji sebagai
satu-satunya “dewa” yang mampu menyelamatkan mereka dalam setiap detik
kehidupan; termasuk dalam soal membuang air kecil.
Sekelompok lagi pentaksub akan terus
memperjuangkan kejahilan dengan berkata Tuhan adalah milik mereka dan penganut
agama lain tidak berhak menyembah Tuhan mereka. Malah orang lain tidak berhak
menyebut nama Tuhan mereka.
Sebagaimana karya seni dan sastera, sebuah
filem bermutu seperti PK juga
mengandungi unsur hiburan, imaginasi, emosi, teknik, didaktik dan intelek.
Sebahagian besar penonton akan menikmatinya sebagai sebuah komedi romantik yang
menghiburkan.
Sebahagian penonton (atau kelompok yang
tidak menonton) akan menuduh filem ini sebagai menghina Tuhan mereka serta
menyentuh sensitiviti agama mereka. (Ulang: Tuhan mereka; agama mereka.)
Kelompok penonton seperti ini sama sahaja dengan watak-watak pentaksub yang
muncul dalam filem itu sendiri.
Sebahagian kecil penonton akan memahami
mesej intelektual yang disajikan secara bijak menerusi filem ini. Kelompok itu
tidak akan merasakan Tuhan atau mana-mana agama dihina.
Sebaliknya, penonton bijak seperti ini akan
pulang dari pawagam dengan kepuasan intelektual. Mereka menjadi insan yang
lebih baik dan berilmu.
Sementara itu, Guluji dan sekutunya tidak
perlu bimbang kerana sebahagian besar kaum India yang menonton atau tidak
menonton filem PK akan terus menjadi
pengikut setia yang taksub dengan “wrong
number”. [Baca juga – Abraham, PK dan Datuk Guluji]
[Makalah ini ditulis
pada 26 Disember 2014 dan disiarkan di The Malaysian Insider pada 29 Disember 2014. © Uthaya Sankar SB 2015. Harap maklum bahawa anda membaca makalah ini
serta segala kandungan mana-mana blog
kendalian Uthaya Sankar SB atas pilihan
sendiri.]