10 Feb 2013

Mobiliti Sosial Melalui Pendidikan

[Rumah-rumah ibadat seperti masjid, tokong, gereja, kuil, wat dan sebagainya harus kembali menjadi pusat pendidikan tidak formal.]
 
Aspek pendidikan amat perlu diberi perhatian kerana saya secara peribadi yakin bahawa hanya ilmu dan pendidikan yang mampu membawa mobiliti sosial.
 
Selaras pendirian itu, saya tidak melepaskan peluang mengikuti Konvensyen Halatuju Pendidikan Negara anjuran Yayasan Selangor di Universiti Selangor (Unisel) pada 18 November 2012.
 
Memandangkan beberapa sesi berlangsung serentak, saya hanya berpeluang mengikuti perbincangan berkaitan topik pendidikan bahasa ibunda (Mandarin dan Tamil) serta pendidikan masyarakat awam. Ketiga-tiga topik ini sangat mengujakan dan merangsang pemikiran berhubung pelbagai isu yang berada di depan mata.
 
Dr Tee Boon Chuan dari UTAR yang mengupas topik “Pendidikan Bahasa Mandarin dalam Arus Perdana Pendidikan Negara” menyatakan pandangan bahawa aspek pendidikan Bahasa Mandarin sebagai “bahasa ibunda” sebenarnya sudah ada dan sudah pun dilaksanakan secara agak menyeluruh.
 
Baginya, penekanan harus diberikan terhadap pendidikan Bahasa Mandarin sebagai “bahasa asing” dan tidak tertumpu semata-mata kepada khalayak kaum Cina di negara ini.
 
Mengulas pandangan itu, Teo Lee Ken dari Institut Kajian Etnik UKM kurang setuju dengan label “bahasa asing” kerana katanya, Bahasa Mandarin dan Tamil sudah menjadi sebahagian daripada bahasa utama yang digunakan penduduk di negara ini.
 
Boon Chuan segera menjelaskan bahawa label “bahasa asing” digunakan bukan untuk menafikan kedudukan Bahasa Mandarin di negara ini tetapi untuk menunjukkan bahawa bahasa berkenaan bukan merupakan “bahasa ibunda” bagi semua orang; termasuk kelompok kaum Cina sendiri.
 
Malah, katanya, ramai juga generasi muda kaum Cina yang tidak lagi menggunakan Bahasa Mandarin sebagai “bahasa ibunda”. Maka, walaupun mereka – atau anak-anak mereka – belajar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), Bahasa Mandarin masih dipelajari sebagai bahasa kedua atau “bahasa asing”.
 
Diskriminasi terancang terhadap SJKC dan SJKT
 
Satu lagi aspek menarik yang disentuh oleh pembentang adalah mengenai hakikat bahawa pendidikan di SJKC adalah lebih merupakan pendidikan menggunakan Bahasa Mandarin sebagai bahasa pengantar. Dengan erti kata lain, aspek budaya, sejarah, pemikiran, kepercayaan, adat, sastera dan pelbagai perkara berkaitan kaum Cina tidak diajar di SJKC.
 
Sebenarnya, perkara yang hampir sama juga berlaku di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT); walaupun ternyata bahawa pelbagai upacara keagamaan sempat diselitkan dalam aktiviti sekolah.
 
Topik berkaitan pendidikan Bahasa Tamil dihuraikan secara terperinci oleh Jiwi Kathiah dari Yayasan Tamil. Beliau mengemukakan pelbagai maklumat, fakta, dokumen dan perangkaan daripada sumber-sumber sahih untuk menunjukkan perkembangan SJKT sejak sebelum merdeka.
 
Kathiah secara terang-terangan menyatakan bahawa memang ada usaha menghapuskan SJKT dan SJKC oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN); khususnya UMNO. Pandangan ini disokong menerusi pelbagai bahan bukti yang diambil dari pelbagai sumber.
 
Katanya, BN melakukan “diskriminasi terancang” ke atas SJKT dan SJKC dalam usaha berterusan memastikan sekolah-sekolah berasaskan bahasa ibunda itu pupus. Tentu sahaja sebarang usaha seperti itu bertentangan dengan peruntukan Perlembagaan Malaysia.
 
Kathiah turut menghuraikan “permainan politik” yang dilakukan pemimpin-pemimpin BN dan UMNO sejak dahulu berhubung SJKC dan SJKT. Misalnya, beliau memetik kenyataan-kenyataan “flip flop” yang pernah dikeluarkan oleh Tun Mahathir, Datuk Hishammuddin Hussein dan Tan Sri Muhyiddin Yassin. Kesemua kenyataan itu dikemukakan berserta bahan bukti dan ternyata bukan usaha memburuk-burukkan nama BN dan UMNO.
 
Dalam pada memperkatakan mengenai SJKT dan SJKC, Kathiah juga menyentuh mengenai Sekolah Kebangsaan (SK) yang dikatakannya turut dijadikan alat demi kepentingan politik pihak tertentu. Beliau mengambil contoh Datin Marina Mahathir yang tidak mahu anaknya belajar di SK kerana katanya, aspek pendidikan di SK tidak membantu ke arah pembinaan individu berjiwa Malaysia. Dengar kata lain, SK turut menanam bibit perkauman dalam jiwa murid-murid.
 
Tidak dinafikan bahawa pemimpin politik dari BN sering melaungkan bahawa mereka akan memberi sumbangan wang kepada SJKT. Akan tetapi, menurut Kathiah, dalam kebanyakan kes, wang yang dijanjikan itu tidak pernah kunjung tiba. Pemimpin MIC juga dikatakan turut terlibat sama (secara langsung atau tidak langsung) dalam permainan politik, diskriminasi terancang dan usaha penghapusan SJKT di negara ini.
 
Akhirnya, berlaku mogok lapar sebagai usaha terakhir “pejuang bahasa ibunda” dalam memastikan SJKT mendapat perhatian, peluang dan hak yang sewajarnya mengikut undang-undang. Malah, satu mogok lapar juga dirancang pada minggu ini.
 
Pendidikan tidak formal kurang diberi perhatian
 
Kathiah turut mengemukakan bukti-bukti kukuh yang menunjukkan bagaimana Kerajaan Negeri Selangor dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang di bawah Pakatan Rakyat berjaya melaksanakan pelbagai program khusus bagi SJKT dan SJKC.
 
Dalam sesi soal-jawab, Hasni Abas (Setiausaha Gerakan Mansuh PPSMI) mengemukakan pandangan berupa cadangan supaya NGO kaum India bersatu, bergabung tenaga dan bersama-sama menuntut hak dalam soal bahasa ibunda dan SJKT. Beliau menyatakan bahawa memang banyak penipuan dilakukan politikus dalam usaha memastikan karier politik mereka tidak terjejas. Sebab itulah, katanya, walaupun ada beberapa parti politik pro-BN yang kononnya mewakili kaum India, mereka tidak berani dan tidak tegas dalam memperjuangkan hak kaum India.
 
Satu lagi topik menarik diperkatakan oleh Mohd Azmi Abd Hamid dari TERAS sewaktu membicarakan topik “Pendidikan Masyarakat Awam”. Huraian beliau amat kemas dan mudah difahami serta benar-benar membuka minda. Ternyata bahawa apa yang dipentingkan dalam sistem pendidikan negara tercinta ini hanyalah pendidikan formal yang mementingkan keupayaan melahirkan robot yang mampu menghafaz dan “memuntahkan” jawapan tepat/sama semasa peperiksaan.
 
Pendidikan tidak formal sepatutnya diberi penekanan kerana bentuk pendidikan itu memberi sumbangan besar terhadap kemampuan sebenar dan jati diri individu. Sekiranya difikirkan, bentuk pendidikan masyarakat atau pendidikan tidak formal bukan sesuatu yang baru dalam budaya masyarakat tempatan – tanpa mengira kaum dan etnik. Sayang sekali kerana institusi pendidikan sudah dikerajaankan; seperti kata Mohd Azmi.
 
Menurut beliau, rumah-rumah ibadat seperti masjid, tokong, gereja, kuil, wat dan sebagainya harus kembali menjadi pusat pendidikan tidak formal. Pendidikan bentuk ini amat penting kerana ia tidak memandang pada sijil, ijazah dan sebagainya. Sebaliknya, masyarakat menimba ilmu demi ilmu itu sendiri; bukan untuk “kelayakan pada kertas” (paper qualification).
 
Pandangan yang dikemukakan Mohd Azmi memang amat menarik dan membuatkan kita sedar – dan menyesal – memikirkan pelbagai peluang yang terlepas kerana tumpuan sistem pendidikan hanya pada pendidikan formal.
 
Secara keseluruhan, Konvensyen Halatuju Pendidikan Negara memang membuka minda para hadirin untuk memikirkan dan membahaskan secara serius berhubung pelbagai persoalan berkaitan pendidikan.
 
Apatah lagi, penganjur berpendapat bahawa Transformasi Pendidikan Negara yang diumumkan kerajaan pusat baru-baru ini “hanya sebagai ‘lips service’ kerana tidak menyentuh isu-isu yang lebih dasar seperti Falsafah Pendidikan Negara, pendemokrasian pendidikan, pendidikan agama, pendidikan bahasa ibunda, prasarana pendidikan di Sabah dan Sarawak, pendidikan Orang Asal, pendidikan khas dan pendidikan vokasional dalam konteks pembinaan negara yang maju”.
 
[Makalah ini ditulis pada 19 November 2012 dan disiarkan di Free Malaysia Today pada 19 November 2012. © Uthaya Sankar SB 2012. Harap maklum bahawa anda membaca makalah ini serta segala kandungan di Blog Uthaya Sankar SB atas pilihan sendiri.]