10 May 2012

Interlok dan Bersih 3.0

Walaupun isu novel Interlok Edisi Murid sudah “selesai” pada akhir Disember 2011, bagi puak tertentu yang mengamalkan politik perkauman dan bersikap anti-Kavyan, mereka ternyata masih amat aktif menyebarkan fitnah dan pembohongan kepada orang ramai berhubung apa yang berlaku.

Salah satu contoh individu yang terpengaruh dengan dakyah seperti itu adalah Asrul Muzaffar Mohammed. Hal ini nyata apabila pada 28 April 2012, dia merujuk pada saya sebagai “One non-Malay author and publisher (who championed the bashing on INTERLOK previously)” di Facebook.

Sejak Januari 2012, saya mendapat pelbagai maklumat daripada orang ramai di seluruh negara. Nampaknya ada puak tertentu – termasuk kelompok penulis tertentu – yang sibuk mengadakan kempen untuk memutar-belit fakta. Kononnya saya dan Kavyan mahukan novel Interlok (asal) diharamkan.

Kononnya, saya “terkinja-kinja menyucuh karak Interlok” serta menghina Sasterawan Negara yang menerima Anugerah Sastera Negara daripada Agong. Kononnya saya cuba “menggugat keamanan rakyat” dan bersikap anti-Melayu.

Apa yang lupa diceritakan oleh “puak yang dilaknati” itu adalah bahawa mereka sendiri mencadangkan supaya sekitar 20 halaman dibuang daripada novel Interlok Edisi Murid atas alasan bahawa novel itu “didapati terlalu panjang”.

Apa yang lupa juga diceritakan oleh “puak yang tidak beriman” itu adalah bahawa saya dilantik oleh Menteri Pelajaran untuk menganggotai Panel Bebas Mengkaji Pindaan Novel Interlok.

Puak yang tidak bermaruah itu sengaja menyembunyikan hakikat bahawa merekalah sebenarnya yang mahu mempolitikkan novel Interlok Edisi Murid. Itu hakikat yang didedahkan sendiri oleh “anggota” kumpulan mereka kepada saya.

Untuk makluman umum, berikut kandungan surat lantikan bertarikh 8 Februari 2011:

“Sukacita dimaklumkan bahawa Yang Amat Berhormat Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin bin Haji Mohd Yassin, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran telah bersetuju melantik Tuan menganggotai Panel Bebas bagi mengkaji dan membuat pindaan terhadap novel Interlok.”

Jadi, kalau “puak penjilat buntut” itu masih ada masalah mengenai “pindaan terhadap novel Interlok Edisi Murid”, silalah berhubung terus dengan Menteri Pelajaran, kerana saya hanya melaksanakan “tugas” yang diamanahkan oleh Menteri Pelajaran menerusi lantikan rasmi itu.

Dalam pada itu, maklumat yang saya terima daripada “orang dalam” sendiri, terdapat usaha provokasi oleh puak tertentu menerusi Facebook sebelum Bersih 3.0 pada 28 April 2012.

Khabarnya, puak tertentu yang tidak bermaruah dan gemar menjadi boneka kepada kumpulan tertentu telah benar-benar mengharapkan saya menghadiri perhimpunan Bersih 3.0 bersama-sama Datuk A. Samad Said, Penasihat Agung Kavyan.

Kononnya, puak itu bercadang untuk sekurang-kurangnya merakam foto-foto saya bersama-sama peserta Bersih 3.0 dan kemudian mahu menyebarkannya kepada para penerbit di negara ini. Harapan mereka, saya akan “digam” dan karya saya tidak disiarkan di mana-mana! Juga supaya saya boleh dilabel sebagai “pembangkang”.

Pasti sahaja “ketololan” puak itu segera mengingatkan saya pada apa yang berlaku pada 17 Mac 2011 apabila saya bertemu ADUN Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad – BACA DI SINI.

Apa kata, puak “kurang cerdik” itu ambil sahaja foto saya bertemu dan berbual-bual “kosong” bersama Pak Samad dan Adam Adli pada 4 Mei 2012 di Bangsar? Foto itu ada DI SINI.

Bukankah lebih baik jika puak berkenaan menggunakan segala “bakat” serta “sumber kewangan” yang ada untuk menyemarakkan aktiviti sastera dan penulisan; daripada terus menjadi “penjilat”?

Apapun, saya sangat “suka” pada puak anti-Kavyan berkenaan kerana mereka menjadi sumber inspirasi bagi beberapa faksyen!