11 Jun 2010

Harapan

Saya sedang membuat persiapan bagi Bengkel Sehari Penulisan Cerpen yang dijadualkan pada 13 Jun 2010 di Perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam.
.

Sehingga kini, 7 individu sudah mengesahkan kehadiran. Untuk berlaku adil, saya mengandaikan bahawa hanya 4 peserta yang akan benar-benar hadir nanti.

.

Apa pun, saya menyediakan bahan untuk kegunaan 7 peserta kerana tidak mahu mengecewakan mereka yang hadir.

.

Dalam hal ini, saya tidak bersikap prejudis atau tidak percaya terhadap 7 individu yang sudah mendaftar menerusi e-mel. Sebaliknya, saya membuat persiapan bagi kejayaan yang terbaik sambil bersedia menghadapi kemungkinan terburuk.

.

Beberapa editor di Kumpulan Karangkraf Sdn Bhd menyumbangkan 10 naskhah majalah e-baca, e@siswa dan Fokus SPM untuk dijadikan panduan peserta; kerana ketiga-tiga majalah menyediakan ruangan cerpen.

.

Slaid PowerPoint sudah disiapkan untuk dipaparkan pada skrin semasa bengkel; dan akan difotokopi pada Sabtu ini untuk diedarkan sebagai nota kepada peserta bengkel.

.

Saya juga bercadang menghasilkan manuskrip beberapa cerpen supaya dapat dijadikan bahan perbincangan bengkel.

.

Harapan saya adalah agar peserta yang hadir nanti datang dengan penuh persediaan dan bersemangat untuk terus menghasilkan manuskrip cerpen; sekurang-kurangnya dua halaman awal.

.

Cerpen yang bermutu dan mencapai tahap yang diinginkan akan diedit dan disalurkan kepada editor majalah e-baca, e@siswa dan Fokus SPM untuk dinilai bagi tujuan penyiaran.

.

Seperti yang saya nyatakan tadi, saya membuat persiapan bagi kejayaan yang terbaik sambil bersedia menghadapi kemungkinan terburuk. Kalau peserta bengkel tidak menghasilkan manuskrip cerpen pada hari yang sama, sekurang-kurangnya saya tetap ada motivasi untuk menghasilkan karya.