Saturday, 1 May 2010

Satu Bahasa, Pelbagai Budaya

Saya berpeluang menghadiri Forum Penulis Pelbagai Kaum: Satu Pertemuan Kreatif pada 8 Januari 1994 anjuran Persatuan Penulis Nasional (PENA) dan dihadiri sekitar 80 peserta pelbagai kaum.
.

Saya agak terkilan kerana sepanjang forum, panel dominan memperkatakan karya kaum dan bahasa masing-masing. Panel sekadar “mencadangkan” agar penulis pelbagai kaum menulis dalam Bahasa Malaysia.

.

Lalu, saya menulis sebuah laporan pendek yang disiarkan di akhbar Utusan Malaysia untuk melahirkan pandangan saya. Suka saya nyatakan bahawa saya masih berpegang teguh pada pandangan itu; tanpa menafikan atau pun meminggirkan bahasa-bahasa lain.

.

Sila KLIK DI SINI untuk membaca pandangan berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!