28 Apr 2010

Kisah Politik Thandira Nari

Saya sudah menaip semula manuskrip cerita rakyat India bertajuk Nari! Nari! untuk diterbitkan semula dalam edisi baru oleh sebuah penerbit berwibawa dan terkemuka.
.

Lima daripada sembilan cerita yang terkandung dalam buku itu menampilkan watak seekor serigala yang menggelar dirinya “Veera Nari” dan “Thandira Nari” – tetapi penghuni hutan sekadar memanggilnya “Nari”.

.

Terdapat juga cerita mengenai seekor lembu jelmaan bernama Kovil Maadu, seekor monyet yang suka menyanyi serta seekor cerpelai bernama Kiripulle.

.

Cerita rakyat ini sesuai untuk bacaan kanak-kanak berumur 10-12 tahun. Demikian sasaran saya sewaktu buku ini terbit kali pertama pada 1995 (ulang cetak pada 2000).

.

Bagaimanapun, sambil saya menaip semula manuskrip cerita rakyat India ini untuk terbitan edisi baru, saya melihat cerita-cerita ini tidak jauh berbeza dengan cerpen-cerpen berbentuk parodi yang saya hasilkan sejak tahun 1992.

.

Watak-watak binatang dalam kumpulan cerita rakyat ini ternyata hanya ikon dan penanda kepada watak-watak manusia yang ada di sekeliling kita; khususnya puak yang saya gelar “Badut Paul Lathic” dan selalu muncul dalam karya-karya faksyen yang saya suka hasilkan.

.

Maka, apabila edisi baru Nari! Nari! terbit nanti, saya tidak harus hanya menyasarkan publisiti dan promosi kepada khalayak kanak-kanak. Sebaliknya, khalayak dewasa yang berfikiran matang serta pemerhati politik tanah air juga perlu diambil kira.

.

Sementara kanak-kanak terhibur sambil menimba nilai-nilai murni dan mengenali budaya India, khalayak dewasa pula bolehlah meneliti sindiran politik yang tersirat di sebalik kisah yang tersurat.