17 Mar 2010

Nari! Nari!

Kumpulan Cerita Rakyat India, Nari! Nari! diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada 1995 dan diulang cetak pada 2000.
.
Sambutan yang diterima bagi buku berkenaan – yang memuatkan sembilan cerita rakyat India yang saya ceritakan semula untuk bacaan kanak-kanak pelbagai kaum di Malaysia – ternyata mendapat sambutan amat menggalakkan.
.
Individu yang pernah berpeluang membaca Nari! Nari! tentu sudah remaja dan dewasa sekarang. Namun, saya percaya, generasi kanak-kanak sekarang masih sesuai membaca kisah-kisah yang terkandung dalam buku itu.
.
Bagaimanapun, buku berkenaan sudah tiada di pasaran. Saya sendiri hanya memiliki satu naskhah! Saya pergi sendiri ke Kompleks Dawama, Hulu Kelang untuk mencari saki-baki buku-buku saya, tetapi memang sudah tiada. Sila KLIK DI SINI untuk membaca kisah penuh.
.
Pada tahun 2008, saya menerbitkan Rudra Avatara, kumpulan cerpen untuk bacaan dewasa/umum. Pada tahun 2009, saya menerbitkan pula Kathakali, kumpulan cerpen untuk bacaan remaja.
.
Bagi tahun 2010, saya memang bercadang menerbitkan kumpulan cerpen kanak-kanak. Memang ada banyak cerita (cerpen dan cerita rakyat) yang saya tulis dan tersiar di majalah Dewan Pelajar dan e-baca, tetapi belum dibukukan. Begitu juga cerpen-cerpen yang dimuatkan Allahyarham Dr Othman Puteh dalam beberapa antologi yang beliau selenggarakan untuk Fajar Bakti.
.
Bagaimanapun, masalah kewangan menjadi hambatan. Tambahan pula, bagi buku cerita kanak-kanak, tentulah wajar ada ilustrasi; dan melibatkan kos jika saya mendapatkan khidmat pelukis.
.
Saya juga perlu menguruskan pengambilan semula hak penerbitan bagi karya-karya berkenaan.
.
Lalu, saya teringat bahawa hak cipta bagi Nari! Nari! memang sudah saya ambil semula daripada DBP dan disahkan melalui surat bertarikh 4 Disember 2009 yang saya terima pada 9 Disember 2009.
.
Maka, pada pagi 17 Mac 2010, saya segera menghubungi seorang rakan yang berkerja di sebuah penerbitan. Saya pergi bertemu beliau pada pukul 11:30 pagi.
Penerbit terbabit pada mulanya bersetuju untuk menerbitkan semula edisi baru Nari! Nari! pada 2010 tetapi membatalkan hasrat itu "atas alasan yang tidak dapat dielakkan".
 
MAKLUMAT BARU: Pada 2012, sebaik selesai urusan novel Panchayat: Edisi Khas, kerja-kerja ilustrasi bagi buku Nari! Nari! diteruskan. Saya memberikan masa yang lama kepada bekas pelajar saya supaya dia mampu menghasilkan ilustrasi terbaik bagi versi baru buku cerita kanak-kanak ini.
 
SESI MEMBUAT LUKISAN: Buku dijadual terbit pada hujung 2013 dan saya memutuskan untuk memberikan peluang kepada kanak-kanak, remaja dan orang dewasa tampil secara sukarela untuk turut menyumbangkan ilustrasi! Biarlah buku itu menjadi kebanggaan bersama. [MAKLUMAT DI SINI]