8 Dec 2009

Penulis Prominen yang Buta Sejarah

Hairan! Seseorang “menambah” saya sebagai rakan di Facebook pada tengah hari 8 Disember 2009.

Saya seperti biasa “menerima” tanpa prasangka.

Pada sekitar pukul 7:30 malam, sewaktu saya melayari internet menggunakan telefon bimbit di Taman Sri Muda, Shah Alam, individu berkenaan yang menamakan dirinya sebagai “Muniandy” memulakan perbualan (“chat”) bersama saya.

Muniandy menuduh saya membantu seorang “rakan penulis” mendapatkan publisiti murahan. Diberikannya suatu pautan alamat blog (yang saya tidak ingat kerana masuk menggunakan telefon bimbit).

Apabila saya klik pada pautan itu, saya dibawa ke suatu blog bertarikh 30 November 2009 yang bercerita tentang Mahatma Gandhi. Foto saya “menyerupai” Mahatma Gandhi turut dipaparkan di sana.

Antara perkara yang saya ingat adalah bahawa saya digelar “penulis prominen yang buta sejarah” dan “jahil tentang tokoh terhebat dunia” oleh penulis blog itu.

Lebih menarik lagi bahawa catatan blog berkenaan hampir sama dengan catatan blog saya mengenai Mahatma Gandhi; di mana saya menyalin 100% maklumat dari Wikipedia – BACA DI SINI.

(Sila ambil perhatian bahawa pada catatan blog saya telah dinyatakan secara jelas bahawa maklumat Mahatma Gandhi diambil dari Wikipedia. Di blog yang digunakan untuk “membuktikan” saya sebagai “penulis prominen yang buta sejarah” pula tiada sebarang sumber dinyatakan.)

Saya menyedari hal itu apabila salah seorang “pembaca setia” blog berkenaan – yang juga bernama “Muniandy”! – mendedahkan di ruangan komen tentang kemungkinan penulis itu “menyalin” maklumat dari blog saya.

Demikian antara perkara (lucu) yang saya temui sewaktu melayari catatan di blog berkenaan menggunakan telefon bimbit.

Menarik juga apabila penulis blog itu (namanya “Kalaiarasan” kalau tidak silap saya) berbalas hujah dengan Muniandy.

Misalnya, Muniandy bertanya siapakah “penulis yang buta sejarah itu” dan penulis blog berkata bahawa dia tidak boleh mendedahkan nama itu. Namun, Kalaiarasan (saya rasa itulah namanya) memberikan alamat blog www.kavyan.blogspot.com untuk dilayari sendiri oleh Muniandy untuk tahu siapakah “penulis buta sejarah” dan “jahil tentang tokoh terhebat dunia”.

Agaknya selepas Muniandy ke blog Kavyan dan seterusnya ke blog saya, dia mula menuduh Kalaiarasan meniru maklumat Mahatma Gandhi dari blog saya!

Muncul satu lagi watak – namanya “Mutiara Indera” kalau tidak silap saya – yang tampil menyokong Kalaiarasan.

Sejurus selepas itu, Muniandy menulis komen bahawa mungkin saya yang telah meniru maklumat Mahatma Gandhi dari blog Kalaiarasan!

Sempat juga saya lihat komen oleh Barvathi Subramaniam yang mencadangkan supaya Kalaiarasan meletakkan “sumber” pada tulisan itu kerana ternyata ia bukan karya asli.

Kalaiarasan ada menyebut bahawa sumber diletakkan “di sebelah atas kanan” tetapi saya tidak nampak apa-apa pada skrin telefon bimbit saya.

Muniandy juga menulis bahawa dia tidak nampak “sumber” seperti yang didakwa oleh Kalaiarasan. Kata Muniandy, dia ada mencetak catatan blog itu beberapa hari lalu sebagai bukti bahawa tiada “sumber” diletakkan.

Sesuatu yang penuh misteri berlaku selepas itu!

Komen-komen Muniandy yang “tidak memihak” kepada Kalaiarasan mula “hilang satu per satu” di depan mata!

“Sumber” tiba-tiba muncul “di sebelah bawah kiri” catatan blog itu!

Saya segera kembali ke Facebook untuk berbual lanjut bersama Muniandy (saya percaya dia orang yang sama di Facebook dan di blog tadi).

Malangnya Muniandy sudah hilang daripada senarai rakan saya!

Saya melakukan pencarian (“search”) tetapi Muniandy tadi sudah ghaib begitu sahaja.

Hairan. Terasa bagaikan membaca cerpen “Kita Sudah Gagal, Raja”!