Friday, 17 July 2009

Fail Merah

Saya sempat membaca akhbar theSun versi dalam talian pada awal pagi 16 Julai 2009 untuk mengetahui apa yang disiarkan – dan apa yang ditinggalkan – daripada wawancara yang dilakukan oleh Bissme pada 22 Jun 2009 [BACA DI SINI] bagi ruangan “Conversations” akhbar berkenaan.

Ramai juga kenalan (termasuk bekas pelajar yang kini rakan saya) telah membaca dan mengirim SMS, e-mel dan catatan di Facebook berhubung wawancara itu.

Saya percaya, Bissme turut menerima pesanan daripada rakan-rakannya berikutan keberaniannya menulis suatu wawancara yang agak terbuka dan berani.

Kebanyakan komen yang saya terima bersifat positif dan memberi sokongan moral. Masing-masing memuji keberanian saya berterus-terang dalam memperkatakan perkara-perkara yang dianggap “sensitif” dan “berbahaya”. [Baca wawancara berkenaan DI SINI.]

Bagaimanapun, belum ada sebarang komen negatif yang saya terima sehingga pagi 17 Julai 2009. (Umpamanya, belum ada ugutan bunuh.)

Hal ini tidaklah menghairankan kerana sistem penyampaian maklumat dalam kalangan golongan tertentu adalah amat lemah. Mungkin hanya dua hari lagi, barulah maklumat mengenai wawancara dalam akhbar theSun akan sampai kepada mereka.

Kemudian mereka perlu pula menilai dan mengumpul fakta berhubung perkara-perkara yang saya nyatakan dan dedahkan dalam wawancara itu.

Kemudian, perlu pula mereka menekuni cerpen Fail Merah: Konspirasi Membunuh Sasterawan Pulau Cinta untuk mendapatkan panduan mengenai apa yang perlu dan wajar dilakukan.

Sama-sama kita nantikan.

4 comments:

  1. Saudara,
    Saya selalu membaca ruangan Coversations akhbar the Sun. Salah satu sebabnya mungkin wawancaranya tanpa tapisan, sama ada luaran atau dalaman. Berdasarkan bacaan semalam:
    1.Saya telah maklumkan kesilapan bahasa Cina dan saudara telah pun menjawab yang saudara merujuknya sebagai Mandarin dan telah diubah.
    2. Saya rasa marah membaca rasisme di RTM. Tetapi, saya tertanya-tanya, adakah meletak jawatan merupakan penyelesaian terbaik? Saya tidak tahu dan masih tercari-cara.
    3. Saya gembira saudara gerakkan usaha untuk menobatkan LST sebagai Sasterawan Negara atas keterampilan dan sumbangan cendekiawan itu dan bukan kerana mahukan bukan Melayu dinobatkan sebagai Sasterawan Negara.
    4. Saya setuju dengan saudara bahawa tidak perlu kategori bukan Melayu untuk sebarang karya dalam bahasa Malaysia.

    Itu sahaja yang saya ingat ketika ini. Semasa membaca wawancara itu, macam-macam benda berenang dalam minda saya tetapi pagi ini, entah ke mana hilangan semua itu.

    terima kasih
    devaraj

    ReplyDelete
  2. Uthaya,
    Tidak perlulah bercakap mengenai ugutan bunuh..
    Kami orang2 melayu bukan kaum yang ekstrim..
    Saya sendiri tidak gembira dengan perkauman di RTM, dan secara keseluruhan saya bersetuju dengan Utahaya dalam temu bual tersebut. Cuma saya tidak bersetuju dengan kemahuan Uthaya untuk menggunakan istilah Bahasa Malaysia.

    Teruskan menulis Uthaya..
    Saya percaya Uthaya telah membuat keputusan tepat berhenti dari RTM.

    Tengku Mahadhir

    ReplyDelete
  3. Isy! "Ugutan bunuh" tiada kaitan dengan mana-mana kaum.

    ReplyDelete
  4. Saudara Uthaya dan kepada sesiapa sahaja yang sayangkan Bahasa Malaysia.

    Saya amat tertarik dengan wawancara saudara yang disiarkan dalam ruangan ‘Conversations’ akhbar The Sun. Apa yang disampaikan didalam wawancara tersebut amat tepat, kritis dan perlu direnung secara mendalam oleh semua lapisan masyarakat di negara tersayang ini.

    Saya turut sependapat dengan saudara bahawa tidak perlu adanya kategori bukan Melayu untuk sebarang penerbitan karya dalam Bahasa Malaysia. Ini merupakan suatu celaan secara tidak langsung terhadap masyarakat bukan Melayu, khususnya karyawan bukan Melayu. Pengiktirafan sebarang karya perlulah berdasarkan mutu karya tersebut dan bukanya bangsa atau kaum.


    Berdasarkan kepada pengalaman saudara dengan RTM, saya berasa amat kesal dan sedih dengan unsur-unsur perkauman yang masih diamalkan oleh segelintir orang dalam agensi kerajaan seperti RTM. Walaupun tindakan saudara meletak jawatan bukannya suatu penyelesaian yang tepat atau terbaik, namun ia sedikit sebanyak dapat mempengaruhi mereka dan berkemungkinan mengurangkan unsur-unsur perkauman dalam RTM dan agensi-agensi kerajaan yang lain.

    Saya juga berdoa agar saudara sentiasa berjaya dalam usaha-usaha memartabatkan Bahasa Malaysia.

    N.Thiru

    ReplyDelete

Sila gunakan Bahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris yang betul dari segi ejaan, tatabahasa, tanda baca, struktur ayat dan kesantunan berbahasa. Komen tanpa nama tidak akan dilayan. Komen yang tiada kaitan dengan topik tidak akan disiarkan. Pencemaran bahasa diharamkan!