28 Mar 2009

Mengubah Alpa (Bahagian 6)

“Hmmm … Memang banyak juga karya yang mengutarakan tema itu. Akan tetapi, adakah diselami sedalam-dalamnya atau pada permukaan sahaja?”

“Ternyata tidak! Lihat sahaja nasib penduduk di estet ini. Kita semua sedia maklum bahawa seorang ahli politik yang amat berpengaruh sentiasa memperhati kita. Kalau dia mahu, banyak yang boleh dilakukannya.”

Kalau dia mahu. Akan tetapi, ternyata dia tidak mahu.”

Kami semua terdiam seketika. Nampaknya amat jelas tentang apa – atau siapa – yang menjadi punca utama kemunduran murid-murid sekolah Tamil khususnya dan penduduk estet umumnya.

Sedangkan kami – golongan kanak-kanak yang hanya belajar di sebuah sekolah Tamil yang amat mundur di sebuah estet yang terpinggir – boleh membuat taksiran dengan amat mudah, mengapa golongan dewasa masih tidak tahu punca kepada segala masalah?

Atau mungkinkah benar pandangan bahawa mereka hanya golongan bawahan yang tidak mampu berbuat apa-apa? Atau penduduk ini hanya “beratus anjing estet” (Alpa, halaman 42) seperti digelar oleh ahli politik yang cuba mengaut keuntungan apabila estet ini dijual kelak!

Betapa baik jika Cikgu Siva memberi lebih banyak tumpuan terhadap kami – golongan murid yang mengharapkan kehadiran beliau sebagai seorang pendidik yang berilmu dan berkelayakan di sekolah kami.

Malangnya, Cikgu Siva hanyalah tipa ratusan guru yang dihantar ke sekolah-sekolah Tamil seluruh negara. Mereka lupa bahawa kamilah golongan yang perlu dididik oleh mereka. Bukan semata-mata kerana itulah tugas hakiki mereka, tetapi juga kerana kamilah golongan yang bakal mengubah nasib penduduk estet di seluruh negara.

[BERSAMBUNG ESOK]