28 Mar 2009

Anak Emak: Mengharapkan Kelainan

Filem Melayu terakhir yang saya tonton adalah Sepet; itu pun atas desakan pelajar kolej yang meminta VCD filem berkenaan ditayangkan di auditorium kolej sebagai salah satu aktiviti Kelab Seni & Sastera.

Saya sentiasa mengharapkan “sesuatu” apabila menonton filem dalam bahasa apa sekali pun. Saya sentiasa mengharapkan supaya filem yang ditonton memberi kesan pada intelektual atau sekurang-kurangnya emosi.

Begitulah juga apabila saya menerima salinan DVD Anak Emak pada 24 Mac 2009 dan menontonnya sebanyak dua kali, dua hari kemudian.

Saya seorang penonton dan peminat filem yang berfikiran kritikal. Setiap frame biasanya mencuri tumpuan saya. Bagi saya, setiap aspek yang dipaparkan – serta teknik kesemuanya itu dipaparkan – perlu ada makna.

Realiti tidak perlu “make sense” tetapi fiksyen – termasuk filem – perlu.

Dan apa yang saya perkatakan pada majlis Apresiasi Filem Anak Emak di FINAS pada 28 Mac 2009 adalah pandangan saya secara terbuka dengan niat baik dan ikhlas.

BACA MENGENAINYA DI SINI