27 Mar 2009

Mengubah Alpa (Bahagian 5)

Tentu sahaja hakikat yang sedang berlaku ini adalah di luar daripada jangkauan fikiran dan imaginasi sejumlah besar pengarang.

Mungkin itulah juga antara sebab mengapa golongan pengarang lebih ketara menampilkan watak-watak daripada kalangan guru dan pemuda estet apabila mahu mengangkat tema kemunduran penduduk kaum India di estet.

“Minta perhatian,” kata rakan yang dilantik mempengerusikan mesyuarat. “Jangan kita ulangi kesilapan lalu. Jangan kita keluar daripada topik dengan membincangkan isu-isu lain yang tiada dalam agenda.”

Masing-masing terdiam seketika sambil mencerna peringatan yang diberikan oleh pengerusi mesyuarat. Peringatan yang diberikan itu memang amat wajar. Ramai pengarang yang terlalu asyik menulis sehingga lari daripada tema asal; iaitu membicarakan nasib sekolah Tamil. Sebaliknya mereka akan bercerita tentang ribuan – malah jutaan – kisah lain yang tiada kaitan secara langsung dengan tema utama.

“Apakah isu-isu yang menghalang kemajuan murid sekolah Tamil?”

“Kekurangan kemudahan sekolah.”

“Sudah dipaparkan dalam karya.”

“Guru sementara, guru yang tidak komited dan guru yang kurang berilmu.”

“Sudah dibicarakan dalam banyak karya.”

“Pemilik estet yang tidak membantu sekolah Tamil.”

“Sudah.”

“Guru besar yang ada hubungan politik dan hanya menjadi pak turut kepada pemimpin politik.”

“Terlalu biasa diceritakan.”

“Tokoh-tokoh politik yang berpura-pura mengambil berat tetapi sebenarnya hanya mahu mengambil kesempatan terhadap golongan tidak berpendidikan di estet dan ladang.”

[BERSAMBUNG ESOK]