26 Mar 2009

Mengubah Alpa (Bahagian 4)

(Foto sekadar hiasan)
.
Sebagaimana yang dapat anda duga, mereka berdua mula bercinta. Ah, sebuah kisah tipikal dalam sebuah karya Tamil! Bezanya, M. Balachandran menulis dalam Bahasa Malaysia supaya boleh dibaca oleh seluruh Bangsa Malaysia.

“Adakah hanya guru dari luar yang mampu membawa perubahan kepada seratus dua puluh penduduk di estet kita? Jika benar, apa peranan pemuda yang berfikiran radikal di estet kita sendiri?”

“Apa pula peranan ahli politik yang muluk berkata-kata?”

“Hei, jangan lupa bahawa sikap sebenar ahli politik dalam alam nyata jarang ditulis secara tuntas dalam karya sastera Tamil! Mungkin ada penulis yang berani mengkritik, tetapi pasti ada batasan. Atau mungkin ada peraturan tidak tertulis yang menjadi pegangan dalam kalangan penulis.”

“Benar. Balachandran sendiri hanya berani separuh jalan dalam mendedahkan mengenai ahli politik yang telah dan sedang memperhamba kita semua. Cikgu Siva juga tidak mampu berbuat apa-apa.”

“Apa sangat yang boleh dilakukan oleh Cikgu Siva di sekolah ini tanpa sokongan guru besar? Guru besar yang ada sekarang sudah berkhidmat di sekolah ini selama lima belas tahun. Namun, tiada apa-apa perubahan.”

“Mungkin kerana guru besar ini tiada hubungan dengan ahli politik!”

“Ah! Mustahil belaka. Jika tiada kaitan dengan orang politik peringkat tertinggi, mana mungkin beliau kekal di sekolah yang sama selama lima belas tahun?”

Perbincangan kami nampaknya semakin hangat. Mungkin sahaja para pengarang yang berusaha menulis mengenai nasib kaum India di estet tidak pernah membayangkan bahawa sekumpulan kanak-kanak kaum India berumur sepuluh hingga dua belas tahun mampu mengadakan mesyuarat dan membincangkan isu-isu yang sedang kami bincangkan sekarang.

[BERSAMBUNG ESOK]