17 Mar 2009

Di Luar Lingkungan

Semasa menyertai Konvensyen Perpustakaan Desa di Johor Bahru, saya dan Sayed Munawar banyak juga berbincang mengenai bicarawara Di Luar Lingkungan yang diterajui beliau dan bersiaran di TV1, setiap Isnin, 9:30 malam.

Sebelum itu, Sayed (yang merupakan kembar saya; emak lain-lain, bapa asing-asing) pernah bertanya apakah saya setuju untuk tampil sebagai “sidekick” dalam rancangan berkenaan.

Pada 15 Mac 2009, sekitar 10:00 malam, Sayed mengirim SMS dan mempelawa sekali lagi. Maka, terus saya menyatakan persetujuan.

Sekitar pukul 6:30 petang, Isnin, 16 Mac 2009, seperti yang dijanjikan, saya ke Studio 1, Angkasapuri. (Saya di Bilik Operasi Unit Bencana RTM sejak awal pagi.)

Sayed sempat menunjukkan set yang bakal digunakan serta memberi sedikit taklimat mengenai Di Luar Lingkungan.

Masalah paling besar adalah dalam menentukan pakaian saya! Saya sebagaimana biasa, menyimpan kot dan kemeja di dalam kereta. Sayed mahu saya berpakaian gaya santai sedikit.

Maka, saya memakai kemeja dan ves. Kemudian didapati kurang sesuai. Bertukar kepada kot. Kurang sesuai dengan imej rancangan.

Tukar lagi; entah berapa kali! Akhirnya, kemeja tajaan serta ves – sepertimana saya muncul di kaca televisyen.

Saya telah mempromosi mengenai “kemunculan” saya melalui Facebook dan kiriman SMS. Banyak komen diterima.

Kemunculan saya dalam rancangan bicarawara Di Luar Lingkungan sebenarnya sekejap sahaja. Comeo? Pelakon undangan? Penampilan istimewa? Demikian antara istilah yang dilontarkan di Facebook oleh rakan-rakan.

Apapun, walaupun hanya muncul mengajak penyertaan para penonton di laman sesawang DLL dan grup Facebook DLL, serta membacakan sedikit petikan AgendaDaily dan Utusan Online; dan membaca tiga e-mel, saya masih berpuas hati kerana mampu melakukan yang terbaik.