24 Jun 2008

Tsunami Kedua: Setahun Kemudian

Masihkah saudara ingat akan sajak “Pe(r)juang(an) Bahasa II” yang mengakibatkan tsunami di negara kita tahun lalu?

Jika tidak ingat – atau jika tidak tahu-menahu mengenainya – harap sudi BACA DAHULU POLEMIK DI SINI (sila klik pada link ini) sebelum meneruskan pembacaan pada halaman ini.

Catatan ini saya lakukan pada 24 Jun 2008 – TEPAT setahun selepas sajak “Pe(r)juang(an) Bahasa II” disiarkan di akhbar Mingguan Malaysia (24 Jun 2007).

Pelbagai pandangan dan komen disiarkan di media cetak dan media alternatif sejak sajak berkenaan disiarkan. Tidak kurang juga SMS dan e-mel kecaman yang saya terima (dan masih saya simpan sebagai dokumentasi).

Bagaimanapun, tahukah saudara bahawa sajak “Pe(r)juang(an) Bahasa II” bukan sajak yang baru ditulis pada tahun 2007? Sajak berkenaan dikarang pada akhir tahun 2002 dan merupakan kesinambungan kepada sajak “Pe(r)juang(an) Bahasa”!

Mungkin juga sesiapa yang tahu senario berkaitan isu Bahasa Malaysia @ Bahasa Kebangsaan pada waktu itu (tahun 2002) akan lebih memahami sajak “Pe(r)juang(an) Bahasa II”.

Apapun, saudara amat wajar membaca ULASAN SAJAK ITU DI SINI. Dan bersedialah untuk “ditampar” tsunami sekali lagi apabila membaca ulasan yang ikhlas dan objektif itu.