24 Jun 2008

Saiee Driss & Nigeria

Apabila telefon bimbit saya berdering pada pukul 5:17 petang dan nama “Saiee Driss” terpapar pada skrin, saya menjawab “Vanakam” seperti biasa sebelum terpaksa bertanya: “Ini Abang Saiee yang sebenar atau Abang Saiee Nigeria?”

Hal ini adalah demikian kerana awal pagi semalam (23 Jun 2008), saya menerima e-mel daripada “Saiee Driss” dalam Bahasa Inggeris – mengatakan bahawa beliau terkandas di Nigeria berikutan dirompak di hotel di mana beliau menginap semasa bertugas. Lalu, meminta saya – dan entah berapa ramai lagi di seluruh dunia! – mengirim sejumlah wang dengan segera.

Saya tidak tertipu kerana alasan yang cukup mudah: Abang Saiee tidak mungkin mengirim e-mel Bahasa Inggeris kepada saya – walaupun kami sama-sama mempunyai penguasaan Bahasa Inggeris yang boleh dibanggakan; dan Abang Saiee juga ada blog yang khusus ditulis menggunakan Bahasa Inggeris.

Saya menelefon Abang Saiee tetapi tidak dijawab. Lalu, saya menelefon Pengarah Radio 24, Sdr Sheikh Raffie yang mengesahkan turut menerima e-mel palsu yang serupa. Maka, terbukti Abang Saiee masih di Malaysia.

Berbalik kepada pertanyaan “Ini Abang Saiee yang sebenar atau Abang Saiee Nigeria?” … Mujurlah saya menerima jawapan berbentuk ketawa yang lazim saya dengar, berserta pengesahan dalam Bahasa Malaysia, “Saya yang sebenar”.

Kami berbual seketika; termasuk mengenai rancangan Abang Saiee untuk pulang ke Sarawak. Saya percaya hal berkenaan boleh dibaca lebih lanjut di blog beliau.