20 Feb 2011

Tenaga Profesional Bebas


Sukacita dimaklumkan bahawa bermula 1 Mac 2011, saya tidak lagi menjadi pekerja tetap (staf bergaji) di mana-mana organisasi. Saya memutuskan untuk menjadi tenaga profesional bebas (freelancer) supaya pengalaman, ilmu dan pengetahuan yang dimiliki dapat dimanfaatkan secara lebih menyeluruh tanpa terikat pada mana-mana satu organisasi.
.
Antara bidang di mana saya boleh menawarkan khidmat profesional (tetapi tidak terhad kepada) adalah:
.
1. Penulisan Kreatif (Kanak-kanak) – Berpengalaman menulis cerpen dan cerita (cereka) kanak-kanak sejak 1992; serta tersiar di pelbagai majalah arus perdana dan dibukukan. Antaranya Nari! Nari! (1995), Munis Dengan Harimau (1996), Koleksi Cerita Ikan (1997) dan Cerita Rakyat Asia (1997).
.
2. Penulisan Kreatif (Remaja) – Berpengalaman menulis cerpen (fiksyen) remaja sejak 1992; serta tersiar di pelbagai majalah arus perdana dan dibukukan. Antaranya Orang Dimensi (1994), Hanuman: Potret Diri (1996), Surat Dari Madras (1999), Nayagi (2000), Panchayat (2002) dan Kathakali (2009).
.
3. Penulisan Kreatif (Umum) – Berpengalaman menulis cerpen (faksyen) umum (dewasa) sejak 1992; serta tersiar di akhbar dan majalah arus perdana serta dibukukan. Antaranya Siru Kambam (1996), Sasterawan Pulau Cinta (2001) dan Rudra Avatara (2008).
.
4. Penulisan Makalah Bahasa – Berpengalaman menulis makalah berkaitan bahasa (khasnya Bahasa Malaysia) sejak 1992 dan disiarkan di pelbagai majalah arus perdana; termasuk Pelita Bahasa, Dewan Bahasa, Siasah dan Minda.
.
5. Penulisan Makalah Budaya – Berpengalaman menulis makalah berkaitan budaya (khasnya budaya kaum India) sejak 1992 dan disiarkan di pelbagai majalah arus perdana; termasuk Dewan Budaya, Minda dan Sarina.
.
6. Penulisan Rencana Umum – Berpengalaman menulis rencana umum berkaitan pelbagai topik sejak 1992 dan disiarkan di kebanyakan akhbar dan majalah arus perdana.
.
7. Kolumnis – Berpengalaman menjadi kolumnis di akhbar Watan, majalah Dakwah dan Siasah; serta The Malaysian Insider dan Free Malaysia Today.
.
8. Wartawan Bebas – Berpengalaman menjadi wartawan bebas yang melaporkan pelbagai berita (khasnya aktiviti bahasa, sastera, seni dan budaya) untuk pelbagai media konvensional dan alternatif sejak 1992.
.
9. Bengkel Penulisan Cerpen – Berpengalaman mengendalikan bengkel bimbingan penulisan cerpen untuk pelajar, remaja dan dewasa sejak 1994 di seluruh negara.
.
10. Bengkel Penulisan Berita – Berpengalaman mengendalikan bengkel bimbingan penulisan berita untuk pelajar, remaja dan dewasa sejak 1994 di seluruh negara.
.
11. Bengkel Cereka UPSR – Berpengalaman mengendalikan bengkel khas penulisan cereka di bawah Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) sejak 2004.
.
12. Bengkel Pengucapan Umum – Berdasarkan pengalaman. Sesuai bagi individu yang perlu tampil berucap di khalayak umum.
.
13. Ceramah Motivasi (Pelajar) – Berdasarkan pengalaman serta pengetahuan dalam bidang kaunseling sejak zaman persekolahan. Juga berdasarkan pengalaman menjadi pensyarah di pelbagai kolej swasta pada 1999-2007.
.
14. Ceramah Motivasi (Pekerja) – Berdasarkan pengalaman serta pengetahuan yang dimliki mengenai masyarakat, isu semasa dan rasa tanggungjawab terhadap masyarakat pekerja.
.
15. Penyuntingan Manuskrip (Karya Kreatif) – Berpengalaman menyunting manuskrip cerpen sejak 1994.
.
16. Penyuntingan Skrip (Berita/Rencana) – Berpengalaman luas di RTM, Bernama Radio24 dan akhbar Sinar Harian (1996-2011).
.
17. Penyuntingan Makalah (Jurnal) – Berpengalaman menyunting jurnal Excellence terbitan Mampu, Jabatan Perdana Menteri.
.
18. Tenaga Pengajar/Pembimbing – Berpengalaman membimbing pelajar (sekolah, kolej) dalam subjek sekolah/kolej.
.
19. Penterjemahan - Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris.
.
20. Pengacara Majlis dan Pemudah Cara – Berpengalaman sejak 1992, sama ada siaran langsung di televisyen (studio) atau dalam acara forum, dialog dan majlis rasmi di tempat terbuka.
.
21. Penulisan Skrip Ucapan – Berpengalaman sejak 1992. Sesuai bagi individu yang perlu menyampaikan ucapan yang berkesan.
.
22. Penulisan Siaran Media – Berpengalaman sejak 1994 dalam menyediakan siaran media menepati tuntutan pihak media.
.
23. Bimbingan Bahasa Malaysia (Lisan) – Berdasarkan pengalaman dan penglibatan secara langsung dalam bidang bahasa.
.
24. Bimbingan Bahasa Malaysia (Bertulis) – Berdasarkan pengalaman dan penglibatan secara langsung dalam bidang bahasa.
.
25. Khidmat Rundingan – Meliputi khidmat rundingan dalam pelbagai bidang mengikut keperluan pelanggan/individu.
.
Sudilah maklumkan jika ada ruang dan peluang untuk saya memanfaatkan bakat di atas sebagai tenaga profesional bebas (freelancer) bermula 1 Mac 2011.
..
Terima kasih kepada beberapa pihak yang sudah mula memberikan saya tugasan freelance sejak beberapa minggu lalu! [MAKLUMAT LANJUT] - [BIODATA PENUH]