19 Feb 2011

Sanggar Kamsatu di Tawau

Saya berpeluang ke Tawau, Sabah pada Oktober 2010 untuk mengendalikan Bengkel Penulisan Cerpen yang disertai 62 murid dan pelajar serta 30 guru pengiring. Catatan mengenai pengalaman itu boleh dibaca DI SINI.
.

Selain berkongsi ilmu penulisan, saya juga cuba meneliti pelbagai istilah yang khusus digunakan dalam kalangan penduduk bandar tersebut.

.

Pada waktu minum petang, saya dipelawa makan sanggar yang dicecah sos cili. Rupa-rupanya, penduduk di sini menggunakan nama “sanggar” untuk pisang goreng. Maka, saya mendapat pengalaman pertama (“kamsatu”) makan sanggar dicecah sos cili.

.

Beberapa perkataan yang lazim juga digunakan dalam konteks berbeza oleh penduduk sekitar Tawau khasnya dan penduduk Sabah amnya. Kesemuanya amat menyeronokkan bagi saya!

.

Pengalaman “Kembara Bahasa” itu boleh dibaca sepenuhnya dalam majalah Pelita Bahasa keluaran Februari 2011.