18 Apr 2010

Sajak

Saya lebih dikenali sebagai cerpenis (penulis cerpen) daripada seorang pengarang sajak (puisi moden). Saya sendiri menganggap diri saya demikian kerana saya merasakan lebih “mudah” – suatu pernyataan yang amat subjektif sifatnya – menulis cerpen dan makalah berbanding mengarang sajak.
.
Walau bagaimanapun, “sengat” beberapa sajak saya tidak kurang “bisa”nya; khususnya sajak-sajak berkaitan perjuangan mendaulatkan Bahasa Malaysia. [BACA DI SINI]
.
Sebuah sajak diterjemahkan ke Bahasa Jerman manakala sebuah dijadikan lagu puisi.
.
Berikut beberapa sajak yang saya “jumpa” semula dalam beberapa antologi dan di ruang siber. Sila klik pada judul untuk membaca sajak berkenaan. Sila maklum bahawa senarai di bawah disusun secara rawak.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.