28 Mar 2010

Citra 3

Pada 26 Julai 2009, Sani Sudin dari kumpulan Kopratasa mengirim SMS untuk memaklumkan bahawa bayaran RM500.00 sudah dideposit ke akaun bank saya.
.

Bayaran itu adalah sebagai honorarium bagi sajak “Citra 3” yang dijadikan lagu puisi oleh Kopratasa.

.

Sebelum itu, pihak Kopratasa memang telah menghubungi saya melalui telefon untuk meminta izin secara lisan dan memaklumkan bahawa sajak “Citra 3” akan dijadikan lagu puisi.

.

Tentu sahaja saya bersetuju! Selepas bertahun-tahun khusyuk mendengar lagu-lagu puisi seperti “Masihkah Kau Ingat,” “Tetamu Senja” dan “Kekasih” tentulah sesuatu yang membanggakan apabila sajak saya sendiri dijadikan lagu puisi.

.

Apatah lagi, oleh kumpulan Kopratasa yang amat disegani.

.

Sajak “Citra 3” saya tulis sempena Ratib Seribu Syair anjuran Gapena pada 2-3 November 2001.

.

Bagaimanapun, hanya “Datukku Bahasa Malaysia” dan “Usah Gentar Tinggal di Pondok Sendiri” dideklamasikan pada acara itu. Sajak “Citra 3” dimuatkan dalam antologi Ratib Seribu Syair (Gapena: 2005).

.

Selepas membaca “Citra 3,” mungkin ada yang mahu membaca sajak “Citra” dan “Citra 2”.

.

Sebenarnya, sajak “Citra” dan “Citra 2” tidak wujud!

.

Sajak saya berjudul “Gelap 3” disiarkan di akhbar Mingguan Malaysia pada 8 November 1992. Sajak ini juga sama kes kerana “Gelap” dan “Gelap 2” tidak wujud.

.

Sila KLIK DI SINI untuk membaca “Citra 3”.