8 Apr 2020

Apa Guna 500 Rakan di Facebook?


Jika anda telah menghantar permintaan sahabat (friend request) kepada saya, sila pastikan anda tidak berbuat demikian semata-mata kerana mahu memenuhkan senarai 5,000 “rakan” di Facebook!

Untuk membolehkan permintaan sahabat diluluskan, sila kirim maklumat berikut: Perkenalkan diri anda (bukan setakat nama dan tempat tinggal), jelaskan mengapa anda mahu ber“sahabat” dengan saya di Facebook, dan pastikan anda ada di foto profil (profile picture).

Harap maklum bahawa saya [Uthaya Sankar SB] amat mementingkan penggunaan bahasa yang betul. Jika sesiapa membunuh bahasa sewaktu menulis komen di dinding (wall) saya, individu berkenaan akan dikeluarkan daripada senarai “rakan” tanpa tolak ansur. [Baca Lagi di Sini]

Hanya mahu mengikuti (follow) perkembangan saya? Manfaatkan butang “Follow” yang tersedia. [Rujuk paparan di bawah]


Harap maklum bahawa saya menghadkan hanya 500 orang sebagai “rakan” di Facebook — walaupun khabarnya “dibenarkan” sehingga 5,000 “rakan”.

Akan tetapi, nampaknya angka 500 juga terlalu banyak dan tidak berguna kepada seorang penulis sepenuh masa seperti saya.

Contohnya, saya menerbitkan buku Nari! Nari! (2015), Mandala Bicara (2016), Ikan Patin dan Beruang Besar (2017), Thirukkural dan Megha Duta (2018), Ramayana dan Mahabharata (2019), serta Vetalam dan Vikramaditya (2020). [Senarai penuh]

Purata individu yang tampil menyokong usaha penerbitan setiap buku hanya sekitar 100 orang.

Ramai juga yang menghantar permintaan sahabat (friend request) tetapi “hilang” selepas diluluskan. Mungkin mereka hanya mahu memenuhkan senarai 5,000 “rakan” di Facebook!

Maka, apa gunanya 500 “rakan” sekiranya hanya sekitar 100 orang yang benar-benar berperanan dan berguna? Termasuk berinteraksi, dan menulis komen di Facebook secara intelek menggunakan bahasa yang betul.

Dengan itu, mulai Mei 2020, saya sentiasa berusaha mengurangkan jumlah “rakan” di Facebook secara berperingkat-peringkat.

Menjelang April 2022 — apabila saya mengumumkan usaha awal penerbitan buku seterusnya — biarlah ada sekitar 200 “rakan” sahaja di Facebook.

Sebagaimana anda sendiri ketahui, kualiti lebih penting daripada kuantiti.