Pada 1 Ramadan 1434 (10 Julai 2013), seorang murid Bukan Melayu dan Bukan Islam di sebuah sekolah rendah kebangsaan di Shah Alam meminta izin daripada guru di kelas untuk minum air kerana haus.
“Saya tak benarkan sesiapa minum. Kami
boleh tahan lapar dan dahaga sampai waktu berbuka puasa. Kenapa pula kamu semua
tak boleh tahan sampai balik rumah?”
Demikian reaksi daripada guru berkenaan
yang membuatkan murid-murid Tahun Lima itu terkejut dan hairan. Mereka
tertanya-tanya apakah demikian ajaran sebenar dalam Islam.
Topik berkaitan Ramadan dan puasa memang sesuatu
yang amat sensitif. Namun begitu, niat saya memperkatakan mengenai insiden
(terpencil) ini adalah untuk memperbetulkan salah tanggap segelintir penganut
Islam sendiri tentang ibadat puasa.
Dalam contoh di atas yang berdasarkan
kejadian sebenar, apa yang dilakukan oleh guru berkenaan – secara sedar atau
tidak sedar – adalah “dakwah negatif”. Dia memberikan gambaran seolah-olah
apabila orang Islam berpuasa (baca: tidak makan-minum), maka semua orang di
sekeliling juga tidak dibenarkan makan atau minum.
Saya segera teringat akan kisah berkaitan
Siddharta Gautama Buddha. Khabarnya, sejak Siddharta kecil, bapanya – iaitu
seorang raja di India – memastikan bahawa hanya segala perkara yang baik, muda,
sihat dan ceria berada di sekeliling kehidupan putera berkenaan.
Namun begitu, pada suatu hari, selepas
melihat realiti kehidupan (yang cuba disembunyikan oleh bapanya), Siddharta
mendapat semacam kejutan budaya. Akhirnya dia meninggalkan istana untuk mencari
jawapan bagi pelbagai persoalan yang mula muncul bertubi-tubi dalam minda.
Syukurlah Siddharta akhirnya mencapai budhi atau nyana serta mengasaskan ajaran agama Buddha yang kini tersebar ke
seluruh dunia. Akan tetapi, bagaimana pula dengan murid-murid dalam contoh di
atas?
Apa yang saya ketahui tentang ajaran sebenar dalam Islam (ulang:
ajaran sebenar) adalah bahawa tiada sebarang halangan terhadap orang Bukan
Islam (Tidak Islam) untuk meneruskan hidup seperti biasa; termasuk pada bulan
Ramadan.
Dalam konteks masyarakat pelbagai kaum dan agama di
Malaysia, sikap tolak-ansur yang tinggi ditunjukkan oleh kaum Bukan Melayu dan
Bukan Islam. Misalnya, ramai yang mengelakkan diri daripada makan atau minum di
hadapan rakan-rakan yang berpuasa.
Jangan sempitkan konsep puasa
Namun begitu, sikap tolak-ansur yang ditunjukkan
itu tidak pula bermakna bahawa semua orang perlu berpura-pura dan mencipta
dunia maya seperti yang dilakukan oleh bapa Siddharta semata-mata untuk
memastikan bahawa rakan-rakan beragama Islam dapat meneruskan ibadat puasa
tanpa sebarang cabaran atau ujian.
Sesungguhnya, puasa individu terbabit
adalah lebih bernilai dan berkat sekiranya dia mampu menahan lapar dan dahaga
sementara orang ramai di sekeliling meneruskan hidup seperti biasa. Itulah yang
diajarkan oleh guru-guru dan rakan-rakan saya sejak kanak-kanak.
Malangnya, agak menyedihkan apabila segelintir orang yang berpuasa itu sendiri menyempitkan konsep “puasa” serta memberikan gambaran seolah-olah apa yang ditegah dalam ibadat puasa adalah makan dan minum semata-mata. [Baca juga - Kisah Viratam]
Sementara itu, saban tahun sepanjang
Ramadan, anak saya, Devishi Prabha Sankari (11 tahun), akan
mengajak saya atau ibunya ke Bazar Ramadan di Taman Sri Muda, Shah Alam untuk
membeli pelbagai juadah yang rata-rata dijaja orang Islam.
Suasana ceria, muhibah dan saling menghormati
nyata wujud di Bazar Ramadan di seluruh negara. Langsung tidak timbul persoalan
mengapa orang Bukan Islam perlu “sibuk” membeli makanan yang sebenarnya dijual
khusus untuk dijadikan juadah berbuka puasa.
Devishi juga memahami bahawa apabila kita
membeli juadah di Bazar Ramadan, kita sebenarnya membantu para peniaga
berkenaan (biasanya peniaga sementara) yang bertungkus-lumus menyediakan
makanan dan menjualnya demi mahu mendapatkan sedikit sumber kewangan tambahan
pada bulan yang mulia ini.
Biasanya, kami akan membeli makanan dari
beberapa gerai di Bazar Ramadan dan kemudian pergi ke sebuah restoran milik kaum India bersebelahan tapak bazar
berkenaan.
Pemilik dan pekerja restoran mengakui
bahawa jumlah pengunjung sepanjang Ramadan memang berkurangan. Tempat meletak
kereta yang dijadikan tapak Bazar Ramadan juga menyebabkan pengunjung restoran
itu kurang sepanjang bulan puasa.
Kalau pun orang datang ke sekitar kawasan
restoran, mereka lebih tertarik untuk meninjau dan membeli pelbagai juadah
istimewa di Bazar Ramadan. Pekerja restoran memahami keadaan ini dan tidak
marah atau merungut.
“Seronok juga tengok suasana meriah di
bazar,” kata salah seorang pekerja restoran warga India yang saya kenali.
Kavyan teruskan aktiviti
Di restoran itu, kami biasanya memesan
minuman panas untuk dinikmati bersama-sama juadah yang dibeli di Bazar Ramadan.
Walaupun biasanya makanan luar tidak dibenarkan, saya perhatikan bahawa
larangan itu tidak diamalkan sepanjang Ramadan di restoran berkenaan.
Selalunya kami mengajak pekerja restoran
untuk sama-sama mencuba juadah yang kami beli. Sekurang-kurangnya ada juga
peluang untuk mereka menikmati pelbagai kuih-muih tempatan.
Bercakap tentang makanan, sepanjang
Ramadan, aktiviti bahasa dan sastera anjuran Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan)
berjalan seperti biasa. Bezanya adalah bahawa tiada makanan dihidangkan semasa
atau selepas aktiviti.
Kavyan memang aktif sepanjang tahun dan
disertai masyarakat pelbagai kaum dan agama. Pada pendirian saya, sekiranya
aktiviti ditiadakan semata-mata kerana bulan puasa, kita sebenarnya semacam
memperlekeh atau mempersenda kemuliaan Ramadan.
Usahlah kita beranggapan rakan-rakan
beragama Islam tidak dapat turut serta dalam
mesyuarat atau aktiviti yang dijalankan semata-mata kerana mereka sedang
berpuasa. Sesungguhnya usah kita lupa bahawa Nabi Muhammad dan para sahabat baginda
pernah terlibat dalam perang semasa Ramadan.
Maka, tindakan “menangguhkan” semua acara pada waktu siang sepanjang Ramadan sebenarnya tidak wajar. Tidak mustahil bahawa pihak tertentu berbuat demikian semata-mata kerana makanan dan minuman tidak boleh dihidangkan!
Pada Sabtu lalu [13 Julai 2013], Mesyuarat
Jawatankuasa Penyelaras Baca Cerpen Kavyan berlangsung seperti
biasa di Galeri Shah Alam untuk merancang pelbagai persiapan menjelang acara
pada 1 September 2013. Jawatankuasa pelbagai kaum dan agama tidak pula merungut
atau mempersoalkan mengapa mesyuarat diadakan pada pukul 3:00 petang pada bulan
puasa.
Menjelang pukul 4:00 petang, hujan lebat
dan angin kencang melanda sekitar Shah Alam. Mesyuarat diteruskan tetapi
masing-masing risau memikirkan kesukaran yang terpaksa dihadapi oleh para
peniaga di tapak Bazar Ramadan! Kami mengharapkan hujan dan ribut segera reda
supaya perniagaan dapat diteruskan dan peniaga mampu membawa pulang rezeki yang
sewajarnya.
Berbalik pula kepada kisah seorang murid di
sebuah kelas Tahun Lima di sebuah sekolah rendah kebangsaan di bandar raya yang
sama. Selepas kelas tamat, guru wanita itu melangkah keluar.
“Awak minumlah sekarang. Saya tak marah.
Emak saya ajar, apabila saya berpuasa, saya tak patut halang hak orang lain
untuk makan atau minum,” kata kanak-kanak Bumiputera-Islam dari Sabah itu
kepada rakan di sebelah.
[Makalah ini ditulis pada 14 Julai 2014 dan disiarkan di The Malay Mail Online pada 15 Julai 2013. © Uthaya Sankar SB 2013. Harap maklum bahawa anda membaca makalah ini
serta segala kandungan di Blog Uthaya
Sankar SB atas pilihan
sendiri.]