22 Mar 2014

Memeluk bukan budaya kita?

[Secara psikologi, kita tidak akan memeluk orang yang kurang kita senangi atau tidak berasa selesa.]
 
Saya pernah berkhidmat sebagai pensyarah pada waktu yang sama di lebih lima kolej swasta dari tahun 1999 hingga 2007. Memandangkan saya mengajar mata pelajaran Bahasa Malaysia, Moral Education dan Malaysian Studies, maka pelajar daripada kesemua jurusan di kolej-kolej berkenaan pernah menjadi pelajar saya.
 
Sejumlah besar daripada mereka kini menjadi rakan saya; khususnya menerusi Facebook sejak 2008. Ramai juga yang masih saya temui dari semasa ke semasa. Sebahagian lagi sudah menjadi seperti keluarga sendiri.
 
Salah satu perkara yang selalu diingati oleh bekas pelajar saya adalah mengenai amalan saya memeluk mereka. Tentu sahaja perbuatan ini dihadkan kepada pelajar lelaki dan dilakukan di tempat terbuka, bukan di dalam bilik; bagi mengelakkan sebarang salah tanggap dan gosip liar.
 
Secara psikologi, kita tidak akan memeluk orang yang kurang kita senangi atau tidak berasa selesa. Untuk rekod, tidak semua pelajar memeluk saya. Ada yang memilih untuk sekadar berjabat tangan; mungkin kerana tidak selesa atau mungkin kerana mahu mengekalkan penampilan macho (lelaki sejati). [BACA MAKALAH PENUH]